Mineralolja

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Helsysntetsolja är ju (väl) självklart till högvarviga radfyror med högt effektuttag, men mineralolja sägs alltjämt vara skiten i stora V-twins motorer pga oljans förmåga att palla högre tryck. Motortypens lägre varvtal skulle då göra mineraloljan till ett alternativ trots dess lägre smörjförmåga. Återigen dyker tvivel upp om man dessutom antar att twinnen är luftkyld, då ju mineraloljan är sämre rustad för höga temperaturer. Vad sägs här? Med vad smörjer ni era V-twinnar? Är det helsyntet även där som gäller? Även om det är en lågvarvig motor?

Detta med olja är en ständig fråga, men med olika vinklar hela tiden. :rolleyes:

Fair enough !! Men i mitt fall specificeras endast oljerekommendationen till följande: Oil type: API grade SE, SF or SG (minimum) Viscosity: SAE 15W/40 för mig berättar detta ingenting om mineralolja eller syntetolja.
:va

Fair enough !! Men i mitt fall specificeras endast oljerekommendationen till följande: Oil type: API grade SE, SF or SG (minimum) Viscosity: SAE 15W/40 för mig berättar detta ingenting om mineralolja eller syntetolja.
:va

Slår du i en smörja med den klassningen (minst) och viskositet så funkar det säkert kanon oavsätt mineral eller syntet=)

Som sagt, syntetolja ska ju klara högre temperaturer, och borde ju vara att föredra i luftkylda motorer, särsklilt om effekt uttaget är högt.Varför mineralolja skulle vara att föredra i lågvarviga spisar kan jag inte förstå för övrigt.Däremot vill ju vissa motorkonstruktioner ha högre viskositet, men det fins ju syntetoljor med 50 och tillomed 60grade nu för tiden, så det utesluter ju inte heller syntetoljor...

Får se om Jörgen eller nån annan med en vass HD hittar tråden och skriver vad dom har för smörja i sina snurror.

Tillverkarnas rekommendationer är nog att betrakta som lägsta tillåtna olja för att garantin ska gälla.

Kraven i rekommendationerna är så låga att du nästan kan pinka och mosa ner en banan i oljetråget och klara dig.

Om du däremot vill få ut mesta möjliga effekt och smidiga växlar så är det bra att köpa den bästa möjliga oljan man kan få tag på.

Därför är TS fråga relevant.

Klart du kan köra syntet men frågan är om du behöver det. API grade SE, SF or SG är ganska låg klass och gäller dessutom inte längre http://new.api.org/certifications/engineoil/pubs/upload/EngineOilGuide_March2010.pdf .
Efter SE står det dessutom "CAUTION: Not suitable for use in gasoline-powered automotive engines built after 1979."

Har du dessutom separat växellådsolja (vilket du verkar ha eftersom dom inte specar JASO) så behöver du inte ens köpa "MC"-olja.

Last edited:
Tillverkarnas rekommendationer är nog att betrakta som lägsta tillåtna olja för att garantin ska gälla.

Kraven i rekommendationerna är så låga att du nästan kan pinka och mosa ner en banan i oljetråget och klara dig.

Om du däremot vill få ut mesta möjliga effekt och smidiga växlar så är det bra att köpa den bästa möjliga oljan man kan få tag på.

Därför är TS fråga relevant.

Absolut.Men som sagt så stog det ju att han minst skulle ha en viss klassning, inte att han inte skulle ha syntet.Att lågvarviga motorer "ska" ha mineralolja låter som nån konstig internett myt i mina öron.Särskilt som det finns gott om både personbilar och lastbilar som fungerar aldeles utmärkt med syntetolja...

Absolut.Men som sagt så stog det ju att han minst skulle ha en viss klassning, inte att han inte skulle ha syntet.Att lågvarviga motorer "ska" ha mineralolja låter som nån konstig internett myt i mina öron.Särskilt som det finns gott om både personbilar och lastbilar som fungerar aldeles utmärkt med syntetolja...

Tänkte just den tanken jag med.
En vanlig turbobil har ofta sjukt vrid redan på 2-3.000 varv. Och maxvarvar 8-9.000 varv.
Och dom ska köras på helsyntet dom med.

Klart du kan köra syntet men frågan är om du behöver det. API grade SE, SF or SG är ganska låg klass och gäller dessutom inte längre http://new.api.org/certifications/engineoil/pubs/upload/EngineOilGuide_March2010.pdf .
Efter SE står det dessutom "CAUTION: Not suitable for use in gasoline-powered automotive engines built after 1979.".
Tillverkaren har gett dig besked. Minst denna klass. Sen får du välja.
Att det sedan är precis som i databranschen, prestanda/mjukvara resp motorer/olja anpassas efter varandra, därav denna "caution" är väl lättförståeligt?
Klassning "SE" är fö urgammalt, den gick väl ur tiden nån gång på slutet 60-talet?? (jag ÄR gammal:rolleyes:..)

Tack för alla svaren, jag hittade en sida på mc poolen om detta :

http://www.mcpoolen.se/tbh/sortiment-oljor-info.html

Detta var ett intressant stycke:

"Orsaken till att en mineralolja normalt är bättre för en hästkraftssvag men vridmomentsstark V-motor är att den oljan ofta klarar högre lagertryck. Eftersom en fåcylindrig motor med högt kubiktal ger större krafter på vevstakslagret än en fyrcylindrig motor passar mineraloljorna bäst och normalt rekomenderas dessa av tillverkarna. Märk att motortypen finns i fler typer av motorcyklar än rena custom. Varvtalen är normalt också lägre än på fyrcylindriga sportcyklar vilket påverkar kravspecifikationen. Dock har helsyntetoljorna succesivt blivit bättre men de flesta rekomenderar ändå mineraloljor för denna motorkategori. Det finns även bättre och sämre mineraloljor och vi avser naturligtvis inte en snikolja av mineraltyp i jämförelsen."

Tack för alla svaren, jag hittade en sida på mc poolen om detta :

http://www.mcpoolen.se/tbh/sortiment-oljor-info.html

Detta var ett intressant stycke:

"Orsaken till att en mineralolja normalt är bättre för en hästkraftssvag men vridmomentsstark V-motor är att den oljan ofta klarar högre lagertryck. Eftersom en fåcylindrig motor med högt kubiktal ger större krafter på vevstakslagret än en fyrcylindrig motor passar mineraloljorna bäst och normalt rekomenderas dessa av tillverkarna. Märk att motortypen finns i fler typer av motorcyklar än rena custom. Varvtalen är normalt också lägre än på fyrcylindriga sportcyklar vilket påverkar kravspecifikationen. Dock har helsyntetoljorna succesivt blivit bättre men de flesta rekomenderar ändå mineraloljor för denna motorkategori. Det finns även bättre och sämre mineraloljor och vi avser naturligtvis inte en snikolja av mineraltyp i jämförelsen."

Det är faktiskt första gången jag har hört någon påstå att mineraloljor skulle tåla högre lagertryck.Det jag har hört är tvärtom att syntetoljorna ska ha starkare oljefilm pga. längre molekylkedjor (eller nått sånt=).

Hur som hällst så ska tex. Scanias nya XPI motorer köras på syntetolja.Starkaste 6:an är på 13 liter och 480hk.V8:an är på drygt 17 liter har jag för mej (har knappt börjat säljas, så jag har inte lärt mej dom än) 720hk och en bra bit över 3000Nm.Maxvarvet på båda är ca. 2500rpm.Så att stor cylindervolym, högt vridmoment och låga varv kräver mineraloljor tror jag fortfarande inte på=)

Det är faktiskt första gången jag har hört någon påstå att mineraloljor skulle tåla högre lagertryck.Det jag har hört är tvärtom att syntetoljorna ska ha starkare oljefilm pga. längre molekylkedjor (eller nått sånt=).

Hur som hällst så ska tex. Scanias nya XPI motorer köras på syntetolja.Starkaste 6:an är på 13 liter och 480hk.V8:an är på drygt 17 liter har jag för mej (har knappt börjat säljas, så jag har inte lärt mej dom än) 720hk och en bra bit över 3000Nm.Maxvarvet på båda är ca. 2500rpm.Så att stor cylindervolym, högt vridmoment och låga varv kräver mineraloljor tror jag fortfarande inte på=)

Nä, det verkar faktiskt underligt. Hursomhelst kan det ju inte vara belagt med någon risk att fläska i syntetolja i en V-twin. Skumt bara att mineraloljan fortfarande är kvar på scenen, den verkar ju vara underlägsen ur de flesta aspekter. Allt för att förvirra den stackars motoristen :gnissla

Skumt bara att mineraloljan fortfarande är kvar på scenen, den verkar ju vara underlägsen ur de flesta aspekter. Allt för att förvirra den stackars motoristen :gnissla
Nejdå, motorcyklister är ganska bra på att förvirra sig själva med diverse myter om allt från olja till däck.

Men olja med sämre smörjningsförmåga än en bra syntetolja är bra för inkörning då man vill att ytorna ska slitas lite mot varandra för att kunna täta på ett vettigt sätt. För låg friktion där ger dålig inslitning och större oljeförbrukning senare. Så visst har mineralen minst en funktion att fylla.

Nejdå, motorcyklister är ganska bra på att förvirra sig själva med diverse myter om allt från olja till däck.

Men olja med sämre smörjningsförmåga än en bra syntetolja är bra för inkörning då man vill att ytorna ska slitas lite mot varandra för att kunna täta på ett vettigt sätt. För låg friktion där ger dålig inslitning och större oljeförbrukning senare. Så visst har mineralen minst en funktion att fylla.

Det låter som att detta inte är ett alternativ för en inkörd motor då.

Jag är annars ingen "märkes-tomte" eftersom jag gärna kör på biltemaolja och belägg. Dock var beläggen ingen bra idé eftersom dessa tog slut på en säsong på gata med Horneten. Men då får det bli biltemas "racingolja" i twinnen, det är bättre än mineralolja. :tummenupp

Mineral eller syntet olja har ingenting med kvalitetsspecifikation att göra. Det är två olika metoder att göra olja för att uppfylla ett bestämt krav. Syntetoljan har haft ett försprång pga att det har forskats väldigt mycket kring den. Den är populär bland konsumenter och säljer pga sitt tillverkningssätt.
I många fall så är verkligen syntetoljan bättre. Och då klassar man in den i en högre nivå. Vilken nivå/klassning som är rätt för din motor bestäms av din motortillverkare.
Dom absolut dyraste och senaste biloljorna är förstås av syntettyp. Men dom är designade för att ge absolut lägsta bränsleförbrukning och ge extremt långa oljebytesintervaller. (Vilket kan diskuteras om det är bra eller dåligt.) Men det betyder inte att olja kan smörja vid väldigt höga lager/kamaxeltryck.. Men det finns andra syntetoljor som klarar det bättre. man måste kolla på Specifikationerna för motorn och kolla på flaskan om det stämmer överens. Ibland är det en mineralolja, och i bland en syntetolja.
Sedan måste viskositeten stämma, det är också viktigt. Många är sugna på att hälla i en tjockare olja för att få ett högre oljetryck. Det blir det ofta också... MEN, oljeflödet, som kyler lagren, blir också lägre. Kör bara på det som rekommenderas, OM du inte har absolut kontroll på vilka lagerspel du har modifierat motorn med.

Mats

Mineral eller syntet olja har ingenting med kvalitetsspecifikation att göra. Det är två olika metoder att göra olja för att uppfylla ett bestämt krav. Syntetoljan har haft ett försprång pga att det har forskats väldigt mycket kring den. Den är populär bland konsumenter och säljer pga sitt tillverkningssätt.
I många fall så är verkligen syntetoljan bättre. Och då klassar man in den i en högre nivå. Vilken nivå/klassning som är rätt för din motor bestäms av din motortillverkare.
Dom absolut dyraste och senaste biloljorna är förstås av syntettyp. Men dom är designade för att ge absolut lägsta bränsleförbrukning och ge extremt långa oljebytesintervaller. (Vilket kan diskuteras om det är bra eller dåligt.) Men det betyder inte att olja kan smörja vid väldigt höga lager/kamaxeltryck.. Men det finns andra syntetoljor som klarar det bättre. man måste kolla på Specifikationerna för motorn och kolla på flaskan om det stämmer överens. Ibland är det en mineralolja, och i bland en syntetolja.
Sedan måste viskositeten stämma, det är också viktigt. Många är sugna på att hälla i en tjockare olja för att få ett högre oljetryck. Det blir det ofta också... MEN, oljeflödet, som kyler lagren, blir också lägre. Kör bara på det som rekommenderas, OM du inte har absolut kontroll på vilka lagerspel du har modifierat motorn med.

Mats

Tackar, då är inte mineralolja så kass som jag trodde. Bara ett alternativ med annorlunda egenskaper och numera med marginal så bra som tillverkaren rekommenderar. :tummenupp

Då en syntetolja DESIGNAS för att vara exakt på ett visst sätt och agera på det sätt de gör vid bestämda temperaturer så är de oftast bättre, dock också dyrare. Vad som gäller vid vrid, höga varv eller liknande så ska oljan nog kvitta om mineral- eller syntet-olja för mc då det fortfarande är en MC motor vi snackar om.

Läs annars:

Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250

Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

Jäkligt intressant läsning. Har aldrig fått upp ögonen så pass mycket för oljor som jag fick efter den läsningen.

Då en syntetolja DESIGNAS för att vara exakt på ett visst sätt och agera på det sätt de gör vid bestämda temperaturer så är de oftast bättre, dock också dyrare. Vad som gäller vid vrid, höga varv eller liknande så ska oljan nog kvitta om mineral- eller syntet-olja för mc då det fortfarande är en MC motor vi snackar om.

Läs annars:

Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250

Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

Jäkligt intressant läsning. Har aldrig fått upp ögonen så pass mycket för oljor som jag fick efter den läsningen.

Detta med oljor är ju ett gissel. Man vill helst bara hälla i fyra liter blask och köra några hundra mil. Detta är ungefär som att upptäcka att stenen man nyss fann i skon kräver en doktorsavhandling för att kunna avlägsnas. Man kan dock leva vidare genom att ha stenen kvar, om man kan tolerera ovissheten om vad den egentligen sysslar med där i skon :gnissla

Bosse bildoktorn sa en gång "varför köra med en sämre olja när de finns en bättre"

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon