Mindre usla hänglås med kod, finns det?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Efter att det sjuttielfte låset klippts upp i skolan då barnen har det något svårt med att hålla reda på nycklarna så börjar man ju undra; finns det något bättre och enklare?

Kodlås låter ju jättebra men ack vad lätt det är att få upp dem utan att känna till koden.
F-n de är ju i praktiken felkonstruerade, så pass att de är inte lås, utan bara fördröjning i varierande grad.

Inte blev det bättre av att se ett par videoklipp på Youtube som visar hur löjligt lätt det är att få upp dem. Ett lås från Clas Ohlsson som såg rätt Ok ut pillades upp på under minuten.

Det får ju en att undra om det finns hänglås med kombination som verkligen är lås på riktigt, som sådana där med nyckel för det mesta brukar vara.

Men var och vilka? Endera så har jag sökt efter fel saker men google-fu har hitills inte gett mer än det vanliga som jag sett förut.

Någon som rentutav vet eller känner till nåt.

[EDIT]
Det finns tydligen, såg jag nyss, hänglås som har "BlueTooth-Nyckel" via app i mobilen. Någon som testat och har lite info?
[/EDIT]
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rent såhär spontant kan jag säga att nyckelförsedda hänglås ger ungefär lika bra motstånd mot inbrott som kombinationslås för motsvarande peng. Det går att ta sig in i de flesta utan att det syns på under minuten.

De bra kombinationslåsen som kostar mer bör vara bättre, men ja...
Halsband att ha nyckeln i? :hihi
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Bluetooth låsen lär fungera fint dagen ungarna låser in mobilen i skåpet inför idrotten eller liknande.. :näsblod:hihi
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Om nu en större nyckel, likt hemnyckeln, är lättare att hålla reda på:

20161206-212649.jpg


20161206-212705.jpg

 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kodlås är rätt värdelösa överlag hur bra byggda de än är eftersom det oftast bara tar några minuter att prova sig fram. Sålänge du inte får tag i typ ett femsiffrigt kodlås. Då behövs det kanske någon minut om dagen hela veckan innan man provat igenom tillräckligt många för att hitta rätt.

Det bästa hade varit ett bokstavslås med hela alfabetet. Då kan ungarna ha ett ord istället och eventuella tjyvar har en sjuhelvetes massa kombinationer att prova.

Men vem orkar bryta sig in i ett skåp i skolan? finns väl bara gamla trötta läroböcker därinne?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kodlås är rätt värdelösa överlag hur bra byggda de än är eftersom det oftast bara tar några minuter att prova sig fram. Sålänge du inte får tag i typ ett femsiffrigt kodlås. Då behövs det kanske någon minut om dagen hela veckan innan man provat igenom tillräckligt många för att hitta rätt.

Det bästa hade varit ett bokstavslås med hela alfabetet. Då kan ungarna ha ett ord istället och eventuella tjyvar har en sjuhelvetes massa kombinationer att prova.

Men vem orkar bryta sig in i ett skåp i skolan? finns väl bara gamla trötta läroböcker därinne?
Problemet med kodlåsen är inte låg komplexitet. Ett fyra x [0-9-] skulle ta i runda slängar dryga 5 timmar att stega igenom om det tar 2 sekund per ny siffra. Om man nu får vara ostörd så länge. Man kan också träffa rätt tidigare om man har tur. Trist nog så är de mekaniskt så kass att den vanligaste typen med fyra sifferhjul öppnas på ca 2-3 minuter.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja, så är det inte riktigt.

https://www.youtube.com/watch?v=L0QuuGRbUbU

Även om man inte chimsar så går det att känns sig fram för hand eller med en plastbit.

Ett riktigt lås är helt klart bättre.

EDIT;

https://www.youtube.com/watch?v=QLCsA9WxAUg

Om man inte lägger några vettiga pengar för nyckelhänglås är de inte mycket bättre.
https://www.youtube.com/watch?v=1jJP0CcuJyE

https://www.youtube.com/watch?v=fRjNnnLOpmE

https://www.youtube.com/watch?v=ttHclcJZex4

När jag läste om ämnet för några år sedan så har jag för mig att det faktiskt finns kombinationslåsmekanisker som man inte kan känna sig fram till rätt kombination för, men de kostar en bra bit mer än skräplåsen.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Det finns kattluckor med låssystem som bara öppnar när rätt katt med rätt chip vill in - bara flytta låset till skåpsdörren. Chipet skjuter man, som bekant, in i nacken på katten - eller vilket 'djur' man nu har för handen. Kan kanske vara praktiskt till fler funktioner också beroende på hur uppfinningsrik man är och/eller på hur välartade barn man lyckats avla fram...:glömdet
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Problemet med kodlåsen är inte låg komplexitet. Ett fyra x [0-9-] skulle ta i runda slängar dryga 5 timmar att stega igenom om det tar 2 sekund per ny siffra. Om man nu får vara ostörd så länge. Man kan också träffa rätt tidigare om man har tur. Trist nog så är de mekaniskt så kass att den vanligaste typen med fyra sifferhjul öppnas på ca 2-3 minuter.

Det tar långt ifrån 2 sekunder per siffra. Ett lätt tryck på bygeln så känner du om du prickat rätt kombination och behöver knapp ens stanna på varje siffra för sig. Och sålänge du inte har 9999 och tjuven börjar på 0000 så kommer man inte behöva leta igenom alla.

Men däremot undrar jag vad för skola dina ungar går på där folk står och chimsar eller bryter upp hänglås ostört mitt på dagarna? Och vad har dina ungar i sina skåp som är värda så mycket att folk vill bryta sig in?

Fan när jag gick i skolan låg där några gamla böcker och pennor på sin höjd.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det tar långt ifrån 2 sekunder per siffra. Ett lätt tryck på bygeln så känner du om du prickat rätt kombination och behöver knapp ens stanna på varje siffra för sig. Och sålänge du inte har 9999 och tjuven börjar på 0000 så kommer man inte behöva leta igenom alla.

Men däremot undrar jag vad för skola dina ungar går på där folk står och chimsar eller bryter upp hänglås ostört mitt på dagarna? Och vad har dina ungar i sina skåp som är värda så mycket att folk vill bryta sig in?

Fan när jag gick i skolan låg där några gamla böcker och pennor på sin höjd.
Några av killarna dröjde sig kvar efter skolan varje dag under en vecka och körde igenom alla kombinationslås.
Bara för att de kunde.

[EDIT]
De har fått datorer, iofs rätt billiga, som måste kunna låsas in under delar av dagen i de skåp skolan har. Med rätt sorts lås så uppfyller eleverna sin del av avtalet. Även om det nu går att vålda sig in i skåpen. Fast det är hyfsat svårt att göra det ostört mitt på dagen.
[/EDIT]

Not sent from an I-Thing!
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Några av killarna dröjde sig kvar efter skolan varje dag under en vecka och körde igenom alla kombinationslås.
Bara för att de kunde.

Not sent from an I-Thing!
Vanlig svensk skola förmodligen. Gick ändå gymnasiet i en tät borgarkommun men drägg kidsen sparkade ändå in skåp och baxade datorer.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Några av killarna dröjde sig kvar efter skolan varje dag under en vecka och körde igenom alla kombinationslås.
Bara för att de kunde.

[EDIT]
De har fått datorer, iofs rätt billiga, som måste kunna låsas in under delar av dagen i de skåp skolan har. Med rätt sorts lås så uppfyller eleverna sin del av avtalet. Även om de nu går att vålda sig in i skåpen. Fast det är hyfsat svårt att göra det ostört mitt på dagen.
[/EDIT]

Not sent from an I-Thing!

Så köp billigast möjliga lås som uppfyller kraven då? Om skolan inte ens bemödar sig ha nån som kan hålla kolla i korridorerna tills skolan låses får de väl skylla sig själva om det kostar några datorer i veckan.
Kan ju knappast förvänta sig att eleverna spenderar tusenlappar på supersäkra lås för att säkra nån sleten skoldator.

Själv hade jag skaffat ett bra lås med nyckel och knutit fast nyckeln i ungen :tungan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kodlås är totalt värdelösa, för ägarna ändrar alltid bara en siffra ett steg när dom låser.

Ofta känner man vilket hjul som går lättast, den dom alltid ändrar ett steg :död
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top