mindre fuggar på srörre motor

• Thread starter Thread starter jyx
  • Start date Start date

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Hej hopp, som trogen läsare av den engelska tidningen streetfighter så dyker det då o då upp snubbar som kör med 750 förgasare på 1100 motorer (oftast gixxers) vad kan man vänta sej av det bättre på bottern sämre på topp eller bara sämre eller kanske rent av bättre ?? skulle vara kul o veta då jag kommit över en 750 africa twin motor till min 600 transalp och är nyfiken på vilka fuggar jag ska använda. Vill helst att det ska bli bästa möjliga botten vrid.

/m

fuggers

UrbanTiger skrev:
Antar att det har lite att göra med vad det är för slags förgasare. Allså hur mycket dom kan flöda. Om dom kanske ersätter ett par gasare med runda trottlar med ett par flatslide så kanske det går at krypa ner ett par mm i diameter vid samma flöde över trotteln. Har du några länkar att visa på så kanske någon kan klarna upp detta lite bättre.
I min värld så blir stora gasare segare i svarstid i alla fall.

Har inga länkar men ska försöka hitta en av tidningarna jag läste det i o se om det står vilka årsmodellers grejjor dom använt, för det var väl bara dom tidigare 750 r som hade flatslide trottlar?

Mindre förgasare ger mindre "digital" on/off effekt och bättre känsla när man slangar. Effektmässigt är det ju inte bra att gå ned i storlek men för optimal kontroll av motorn i mellanregistret är det en fördel med mindre knasare.

<edit>De gamla förgasarna är även lite mer gedigna och mindre plastiga än dagens plastmojsar.</edit>

Last edited:
gasare

andersbrink skrev:
Mindre förgasare ger mindre "digital" on/off effekt och bättre känsla när man slangar. Effektmässigt är det ju inte bra att gå ned i storlek men för optimal kontroll av motorn i mellanregistret är det en fördel med mindre knasare.

<edit>De gamla förgasarna är även lite mer gedigna och mindre plastiga än dagens plastmojsar.</edit>

Tack Anders det var med dej i åtanke jag ställde frågan, ska börja med att försöka få dit dom små först (34:or) om jag inte blir nöjd så testar jag väl 36:orna.

/Mike

jyx skrev:
Hej hopp, som trogen läsare av den engelska tidningen streetfighter så dyker det då o då upp snubbar som kör med 750 förgasare på 1100 motorer (oftast gixxers) /m

Det du har läst i engelska mctidningar är att dom sätter på förgasare från GSXR 750 88-89 och 90-91 på 1100 86-88 och 1100 89-90.
Och det för att 750 har större förgasare, GSXR 750 88-89 36mm, GSXR 750 90-91 38mm. GSXR 1100 86-88 34mm och GSXR 1100 89-90 36mm. Det är inte fören 91 som 1100 får större förgasare 40mm.(i europa, usa 36mm)

Last edited:
okej

Jaså 750 hade större, ja det skulle ju förklara vaffö dom gjorde så. Om man svävar ut lite då, på min buell satt det en 38mm fugge som räckte bra till 1200cc o c:a 100hk på min africa motor sitter det 2 st. 36mm på 750cc o 60hk, nu vet troligtvis japanarna vad dom pysslar med men dom tidiga africa twin motorerna var välldans törstiga (0,75-0,80) så runt -95 fick dom nya förgasare visserligen lika stora men dom blev snålare på soppa utan att tappa hk, ett annat exempel är min transalp motor som har 34mm fuggar o min kompis som har en -99 han har mindre fuggar men med dom vanligaste vebotrimmen (luft o buller) så bromsade vi nästan exakt samma siffror på bakhjulet när vi bänkade våra hojjar. Mycket funderande blir det, fast det är intressant :)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år