(Mindre) elmotorcyklar till vettigt pris - när?

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Jag har sett Zeros motorcyklar och liknande, men de är så förbaskat dyra och priset ser ut att hänga kvar de senaste åren.

När tror ni att det kommer motorcyklar till ett mer "humant" pris? Eller finns det i dagsläget?

Jag tänker mig något mindre som vore perfekt att pendla inom staden med, kanske en 150 kg med 50 hästar och en räckvidd på 7-8-9 mil per laddning kanske (för att ge en humm). De flesta elmotorcyklar jag sett ska ju försöka efterlikna större hojar fullt ut på både vikt/kraft/räckvidd, men det vore nice med en mindre för effektiv pendling.
 
Så länge batterierna är så pass dyra är det antingen premiumhojar eller riktigt små scootrar och liknande som går att sälja med förtjänst. När batterierna blir billiga nog för att producera vuxna dussinhojar vågar jag mig inte på att gissa.
 
Så länge batterierna är så pass dyra är det antingen premiumhojar eller riktigt små scootrar och liknande som går att sälja med förtjänst. När batterierna blir billiga nog för att producera vuxna dussinhojar vågar jag mig inte på att gissa.

Flera analyser pekar på att elbilar kommer ha nått prisparitet med bilar med förbränningsmotor i mitten på tjugotalet, så förmodligen kommer hojar med mer rimliga priser någon gång i slutet av decenniet (hojar släpar ju alltid efter lite i utvecklingen av motorteknik).
 
Är det någon som har tilförlitliga/ungefärliga förbrukningssiffror för en normalstor elmotorcykel vid normalkörning?

Alltså inte bankörning eller gubbpendling, utan något däremellan.

Hur stort batteri måste man ha för att få vettig räckvidd? Dom hojar jag har sett har haft väldigt klumpiga batterier och ändå dålig räckvidd, det kanske är nästa batterirevolution som saknas innan bra elhojar blir verklighet.
 
Är det någon som har tilförlitliga/ungefärliga förbrukningssiffror för en normalstor elmotorcykel vid normalkörning?

Alltså inte bankörning eller gubbpendling, utan något däremellan.

Hur stort batteri måste man ha för att få vettig räckvidd? Dom hojar jag har sett har haft väldigt klumpiga batterier och ändå dålig räckvidd, det kanske är nästa batterirevolution som saknas innan bra elhojar blir verklighet.

Zero sr/f och livewiren har väl ungefär 10-12 mil i realistisk körsträcka, när man kör blandat men utan att komma med hem med 0 % laddning, vad jag sett.
 
Är det någon som har tilförlitliga/ungefärliga förbrukningssiffror för en normalstor elmotorcykel vid normalkörning?

Alltså inte bankörning eller gubbpendling, utan något däremellan.

Hur stort batteri måste man ha för att få vettig räckvidd? Dom hojar jag har sett har haft väldigt klumpiga batterier och ändå dålig räckvidd, det kanske är nästa batterirevolution som saknas innan bra elhojar blir verklighet.

Alltså, Folk har kört Harley Sportster med 7 mils räckvidd sedan hedenhös utan att klaga. Plötsligt måste man ha 50 mil?
 
Om jag kan köra 33 mil på små och halvstora vägar, ingen motorväg, genom småland och blekinge från östergötlands hjärta på ca 4 timmar som nu, då blir en elhoj ett verkligt alternativ.
 
Alltså, Folk har kört Harley Sportster med 7 mils räckvidd sedan hedenhös utan att klaga. Plötsligt måste man ha 50 mil?

Nåja, en del har kört Harley Sportster, men inte många här antar jag, och jag trodde det var 15 mils räckvidd på lilla tanken, om man inte bestyckar upp tills det skvalar ur avgasröret.

Men är tanken så liten så lär det ju gå att få ytterligare 15 mils räckvidd på under två minuter, till skillnad från en elmotorcykel som förmodligen måste stå vid en laddare bra länge.
 
Alltså, Folk har kört Harley Sportster med 7 mils räckvidd sedan hedenhös utan att klaga. Plötsligt måste man ha 50 mil?

När jag körde Sportster så hade jag två reservdunkar i sadelväskorna, det funkar inte med en elhoj. Tar det slut får man gå. Laddningen tar minst lika lång tid som körningen

Dottern kör en elmoppe med 6 mil räckvidd, 4 i verkligheten, och hon måste planera sin dag noggrant. Hennes kompis bara tankar i ett par liter vid behov och har ingen förståelse får att de inte spontant kan dra till Alvesta på kvällen för att spana på nån kille.
 
15 mil på lilla tanken är optimistisk, när man fått den att gå som man ville så drog den nästan exakt 1L/mil. Bol d'Oren drar ju 0,66 i lugnt tempo och i Milwaukee är soppan billigare än i Hamamatsu
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top