Mindre drev på Ducati 996?

Kralle

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
ingen
Vad tror ni om att sätta på mindre drev fram ( 1 kugg?? ) på Ducce 996.
Tycker den går lite "hackigt" på lågt varv 1:ans växel.
Dålig ide eller??

Troligen BRA idé, pratar vi fram eller bak förresten :va

Gissar att din lider av lite för hög utväxling? Tex hojen vill åka på ettan i stadstrafik då man skall försöka åka runt 50 km/h? Det blir ju lite låg växel att åka på och tvåan för hög. Moment 22...

Ticket är att gå ner ett kugg... bak vill jag minnas, dom riktigt inbitna Ducatisterna kan säkerligen svara på det bättre än vad jag minns. Jag har iaf drevat ner min och det gjorde underverk för körningen, inte lika hackigt och ryckigt eftersom nålen med föregående drevning tenderade att ligga precis under dom magiska 3000v/min eller vad det var som gör att det blir lite "körskoleryckigt". Dessutom varvar den ut bättre, iaf på min hoj, vi har samma motor men sen vet jag inte om resten är same same.

Prata med din lokala handlare om drevet!

Det blir utmärkt. Hade själv mindre drev fram på min 996'a alltså, tror det var
14 kuggar

Bra idé, prova och känn, ett 14-drev kostar bara några hundralappar och byts på några minuter.

Har själv kört med 14 kuggar fram, blev något bättre drag men samtidigt ökar naturligtvis varvet vid högre farter men på det hela taget så tycker jag att det kändes bättre. Skall man dreva permanent så är det bäst att dreva bak eftersom 14 kuggar är i minsta laget med tanke på slitage av drev och kedja.

Duccen är kanske inte den optimala lågfartshojen men jag har inte fått känslan av att min är speciellt ”hackig” med 15-drev vid låga farter, men allt är naturligtvis relativt :)

(Har du kontrollerat ditt drivpaket och framförallt kedjespänningen?)

Ok...

SirCastic skrev:
Bra idé, prova och känn, ett 14-drev kostar bara några hundralappar och byts på några minuter.

Har själv kört med 14 kuggar fram, blev något bättre drag men samtidigt ökar naturligtvis varvet vid högre farter men på det hela taget så tycker jag att det kändes bättre. Skall man dreva permanent så är det bäst att dreva bak eftersom 14 kuggar är i minsta laget med tanke på slitage av drev och kedja.

Duccen är kanske inte den optimala lågfartshojen men jag har inte fått känslan av att min är speciellt ”hackig” med 15-drev vid låga farter, men allt är naturligtvis relativt :)

(Har du kontrollerat ditt drivpaket och framförallt kedjespänningen?)

Japp, har kollat drivpaketet och inte direkt något fel på det.
Tror jag ska kolla upp det med en kugg fram då och kanske byta :hihi

När jag skulle kugga upp bak så fanns det inga större bakdrev från ducati. Fick bli ett mindre kugg fram istället och det funkar kanon. Enda nackdelen som jag ser det med att kugga om fram är att 14-kuggsdrevet inte har samma beläggning som orginaldrevet. Det gör att det viner lite om framdrevet i låga farter, men det lär ju inte du höra ändå eftersom din motor låter lätt möe. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT