mindre drev=bättre acc?

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag har en Z 750-04. jag skulle vilja ha lite bättre acc. och kunna få upp den på bakhjulet lite lättare. Har funderat på att dreva ner ett kugg fram. Men frågan är om det gör någon större skillnad, eller måste man lägga ut massvis med stålar för att få lite bättre drag??

tikki skrev:
2362619 Jag har en Z 750-04. jag skulle vilja ha lite bättre acc. och kunna få upp den på bakhjulet lite lättare. Har funderat på att dreva ner ett kugg fram. Men frågan är om det gör någon större skillnad, eller måste man lägga ut massvis med stålar för att få lite bättre drag??
Har tyvärr inget bra svar på frågan annat än att från vissa motard-trådar här på forumet så verkar det göra en jäkla skillnad om man drevar om.

Har haft min Z 750 i nån vecka nu och är oxå lite förvånad över att det är svårt att få till en powerwheelie.. (iaf för mig).

Edit: Undra om det inte har att göra med att Z 750 har ganska taskigt vrid på låga varv. Fast å andra sidan så börjar det hända en hel del efter 8 000... :yoparty

Last edited:
tikki skrev:
2362619 Jag har en Z 750-04. jag skulle vilja ha lite bättre acc. och kunna få upp den på bakhjulet lite lättare. Har funderat på att dreva ner ett kugg fram. Men frågan är om det gör någon större skillnad, eller måste man lägga ut massvis med stålar för att få lite bättre drag??

Vet inte hur det är med din hoj men jag gick ner ett kugg fram på mitt monster jag hade innan. Himmelsk skillnad, tappad dock en del i topp fart ca:15-20kmh..
Gasade upp den sura 900an på 2an..

tikki skrev:

Ett mindre drev fram ger märkbart bättre acc. Hojen blir mer weeelie benägen (kan man säga så :va) varken man vill eller inte. Ytterliggare en sak som kan förbättra acc är ett lättare drevpaket. Om du har 525 standard så är 520 lättare osv. Kostnad för ett drev 200 spänn kanske och för drevpkt 2500 kanske (kedja plus 2 fram-bakdrev).

Bättre drag kan sedan även fås med en PCIIIusb och bänkning. Men då börjar pengarna rinna iväg. Flera tusenlappar dels för att skaffa sig powercommandern och dels för justering på bänk.

Jo, det skullle vara trevligt med PC och bänkning, men en PC kostar väl ca. 3.000-4.000 och mappning i bänk kostar väl ungefär lika mycket. har precis köpt ett slipon för 4.000. Kommer jag upp i såna summor, funderar jag på att byta upp mig till en Z 1000 i stället. Det blir inte så mycket dyrare. Men jag är så fantastiskt nöjd med hojen i övrigt, så först kommer jag nog prova med att minska med ett kugg fram, så får jag hoppas att det blir någon skillnad.

Tack för svaren!!

Är det någon som vet hur svårt det kan vara att byta själv, för en kille med tummen mitt i handen (min tjej brukar säga" du är ju så oteknisk att du har ju inte ens tummen mitt i handen, utan på armbågen istället") men jag tycker inte att det är så farligt, jag lyckades t om att byta både olja o filter i somras. Visserligen lyckades jag tappa skruven i oljetråget så att jag fick stoppa ner hela armen i oljan o leta efter den, samt att jag lyckades spilla ut ca 0.5 liter olja vid påfyllningen på gräsmattan.

Prova på en kugg mindre fram. Enkelt att byta samt om kedjan är ny behöver du inte flytta bakhjulet så långt bakåt. Om muttern sitter hårt fast lägg i växeln samt håll på bakbromsen. Bör komma lös med denna metod. Om inte så tryckluftsdragare är nästa metod.
Men Dra EJ fast med tryckluftsdragaren när du sen monterar det nya drevet!!!

Märkligt! det går inte att få tag på drev med mindre kugg, då tänkte jag gå upp tre steg bak i stället, för att få samma effekt. Men då visar det sig att till Z 750 finns det bara drev med orginalkuggning. Till alla andra modeller fanns det massa olika att välja på. Näää! jag som så gärna ville prova att dreva om den.

Nu till min fråga. Eftersom motorn på min hoj är samma motor som zx9r med några modifieringar, som mindre borrning och andra kamaxlar.
Borde då inte ett drev till zx9r även passa på min hoj, för till den finns det nämligen 14 kuggars drev.
är det någon som kan hjälpa mig?

Ta en tillbehörskatalog och kolla vad du har för kod till ditt framdrev. Därefter sök på samtliga andra Kawa modeller och se efter om det finns nån annan modell med samma typ av fram drev. Kan ju hända att numret som anger kugg antalet kan vara olik men isåfall har du ju hittat ett drev som passar och har annan storlek än orginal.

Kan ju tillläggas att det är skonsammare mot kedjan om man byter till motsvarande större drev bak.

Att den axar bättre på viss växel när man drevat ner är självklart. Men det är ju vid lägre hastighet,
så direkt jämförbart är det ju inte.
Bäst axar den på 1an som bekant. Ändå använder dom flesta flera växlar. Så det kanske finns
nån nackdel med låg utväxling.....

Drevar du ner för mycket blir växlarna korta och den varvar för mycket uppe i fart.

Utväxling är en smaksak. Prova vad du trivs med.
/u

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...