Mindre bromsskivor till R1-fälg

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Håller på med ett litet hojbygge, men har sött på patrull.
Har en R1-99 gaffel som jag har hängt på en R1 fälg av senare okänd årsmodell på (troligen 05/06).

Fälgen passar strålande i gaffeln, men då skivorna är större än 99:ans får jag inte på oken. Min första tanke var att sätta på ett par gamla R1 skivor på fälgen, men hålbilden stämmer inte. Det går heller inte att borra upp nya hål då skivan är full med hål där.

Ett alternativ är ju att ringa pågarna på ISR och be dem tillverka ett par customskivor åt mig, men 7 lakan för att par skivor känns aningen blodigt..

Jag tror heller inte att det går att svarva av en cm på skivorna då den nya "utsidan" på skivan kommer att bli mitt i ett av hålen.

Någon som har tips på hur man kan lösa detta?
- Andra mindre skivor med samma hålbild som R1 fälgen?

Tack på förhand!

Bifogat

• fakkup10.JPG
    fakkup10.JPG
    52.8 KB · Visningar: 147
  • fakkup12.JPG
    fakkup12.JPG
    63 KB · Visningar: 297
  • fakkup13.JPG
    fakkup13.JPG
    49.7 KB · Visningar: 116
  • fakkup14.JPG
    fakkup14.JPG
    28.9 KB · Visningar: 123
  • fakkup15.JPG
    fakkup15.JPG
    43.2 KB · Visningar: 111
Varför köper du inte en fälg som passar? R1 99-03 passar garanterat. Även R6 fälgar från 99-02 ska passa. Så slipper du trolla.

God tanke, men det sitter en CBR 600 fälg bak som är väldigt lik den senare R1:ans fälg.
Om jag petar dit en 3 ekrad R1/R6 fälg så lirar det inte med bakfälgen tyvärr.

Sett skivor där det är hål lägst ut på skivan ex Kawa av senare årsmodeller. Bara kapa lite så det blir egen designade waveskivor. Om det nu vill säga finns gods för detta.

Hmm.. du gick åt det "svåra" hållet. På gamla R1 fälgarna passar MT 01 skivor (320mm) om man vill använda gammal fälg på nyare hoj.07 och framåt har 310 mm skivor tror tyvärr nyare R6 även dom har 310 skivor. Kolla runt på nyare yamaha modeler som inte är värsta sporthojarna så kanske dom har 300 mm skivor.Typ xj6...Är det 5 hål och 300mm så nästan 100 på att det passar..
Ps. det är olika avstånd mellan skivorna mellan 98-03 och dom som kom 04..Vill du ha dom olika måtten?

Last edited:
Sett skivor där det är hål lägst ut på skivan ex Kawa av senare årsmodeller. Bara kapa lite så det blir egen designade waveskivor. Om det nu vill säga finns gods för detta.

Taget!

Mät hur högt bromspadset är och mät slitytan på skivan...

Byta gaffelben till R1 04-06? Kostar inte många kronor på eBay. Sen kan du ju sälja gaffeln du har nu. Tror diamtern på gaffelbenen ska vara samma mellan åren, bara fälgarna som skiljer.

Hmm.. du gick åt det "svåra" hållet. På gamla R1 fälgarna passar MT 01 skivor (320mm) om man vill använda gammal fälg på nyare hoj.07 och framåt har 310 mm skivor tror tyvärr nyare R6 även dom har 310 skivor. Kolla runt på nyare yamaha modeler som inte är värsta sporthojarna så kanske dom har 300 mm skivor.Typ xj6...Är det 5 hål och 300mm så nästan 100 på att det passar..
Ps. det är olika avstånd mellan skivorna mellan 98-03 och dom som kom 04..Vill du ha dom olika måtten?

Vore perfekt med måtten!

Tror dock att jag kanske gör en höna av en fjäder?
Om jag svarvar bort 5-6 mm från skivorna och sedan gör detsamma med insidan av oket (dvs där skivan idag tar i) så borde det kunna funka. Får dock kasta ett öga på hur mycket gods det finns på insidan av oket idag. Osäker på om det går någon oljekanal för bromsvätska där?

Svarvar man ner skivan så kommer väl beläggen oroväckande nära nitarna och navet? :va

Får kolla ikväll, vågar inte svara på rak arm.

Byta gaffelben till R1 04-06? Kostar inte många kronor på eBay. Sen kan du ju sälja gaffeln du har nu. Tror diamtern på gaffelbenen ska vara samma mellan åren, bara fälgarna som skiljer.

Ingen dum tanke, men då jag har en tokbegränsad budget för trajaprojektet så innebär gaffelbyte även byte av bromsok = en slant till :(

Last edited:
Ingen är ofelbar :)

Har ju som sagt ok, bromspump, gaffelben, numera moddad krona etc så det drar lätt iväg om man måste byta ut alltihop.

På R1 98-03 så är det 126 mm mellan skivorna, insida till insida alltså.
På R1 04-06 är det 122 mm
Men jag tycker du är lite ute och cyklar nu..Tar du bort mer är 4 mm så kommer bromspadsen ta i nitarna..Tar du bort 5 mm på oket så är du farligt nära oljekanalen och försvagar oket rätt rejält..Där du vill ta bort material på 2 ställen är ju det som håller ihop oken och dom brukar svikta en del där redan när du bromsar..
Jag tycker det börjar bli farligt.

Förstår att du vill ha designen från nya fälgen men..Byt med mig så får du en gammal som passar...

Last edited:
På R1 98-03 så är det 126 mm mellan skivorna, insida till insida alltså.
På R1 04-06 är det 122 mm
Men jag tycker du är lite ute och cyklar nu..Tar du bort mer är 4 mm så kommer bromspadsen ta i nitarna..Tar du bort 5 mm på oket så är du farligt nära oljekanalen och försvagar oket rätt rejält..Där du vill ta bort material på 2 ställen är ju det som håller ihop oken och dom brukar svikta en del där redan när du bromsar..
Jag tycker det börjar bli farligt.

Förstår att du vill ha designen från nya fälgen men..Byt med mig så får du en gammal som passar...

Såg faktiskt inte att det var skillnad i avstånd igår, men detta går ju att lösa med brickor mellan ok och infästning i gaffeln, dvs flytta in oken 2 mm på varje sida?

Jag är en envis jäkel så att byta till en äldre fälg är inte aktuellt, kommer att se skit ut :död
Då jag vill behålla lite av den gamla karaktären med "ekerfälgar" kommer en 3 ekrad fälg att se toktakjon ut, men tack för erbjudandet!

Nog fasiken måste det gå att lösa :tuttar

Som sagt kolla andra Yamaha modeller typ xj6..ser ut som din fälg men gamla typen av ok..säkert 300 mm skivor men inte billigt..Om typ det funkar bara leta på ebay..jag håller på och lär mig hur man gör..asg

Befinner mig i samma läge, har noll erfarenhet av E-bay, budningar etc.
Skall kolla ikväll med Warriorns fälgar, återrapport kommer.

Letade lite snabbt på ebay england..Det du letar efter verkar vara R6 03-04,FZ6 04-06,Mt03 06-10,XJ6 Diversion 09.
Nya waveskivor 125 pund x ca 11,10 kr..
Vi får lära varandra...allt finns på ebay..ler

Annars är det kanske möjligt att ta den mindre ytterbanan och nita på rätt skivcentrum....

funkar inte bulldogskivor då? helt fel?

Tack för tipsen boys!

Kom precis hem ifrån polaren som har en Yamma Warrior.
Döm om vår förvåning när det visade sig att denna har passande skivor till fälgen :)

Vi monterade inte av skivorna, men dessa verkar passa perfekt till den fälgen jag har.
De är dessutom 300mm så de kommer säkerligen att sitta som en smäck.
Vad vi kunde avgöra från hans FZ-6:a så verkade även dessa skivor passa.

Bulldogskivorna är samma lika som till den gamla Rettan tyvärr Ozeo, men tack för tipset.
Blir till att kika lite skivor nu Larzon ;)

*/ ?>
Back