Mindre bromsok/skiva bak

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701 + 959 Corse
Hej hopp!
Fick boken "Sport riding techniques" av :tomten
I den kan man bl a läsa om hur man ska använda bakbromsen. Att man inte ska låsa upp bakhjulet fattar ju vem som helst men något som jag inte hört talas om tidigare är att vissa raceförare monterar mindre bromsok/skiva för att minska risken för låsning. Alternativt kan man kapa bort lite av bromsbelägget.

Är det verkligen någon som gör det eller är det något som författaren drömt om? :)
Själv så håller jag foten borta från bakbromsen vid banåka.

Maranello skrev:
...vissa raceförare monterar mindre bromsok/skiva för att minska risken för låsning. Alternativt kan man kapa bort lite av bromsbelägget.
...är det något som författaren drömt om?

Visst finns det _racingnissar_ som gör'e. Dessa tomtenissar återfinns i Nordisk Superbike. Eftersom det finns så nära behöver vi väl inte gå in på Världsscenen..?

*morot; vaffö körde exempelvis Doohan med tumbroms om man skall låta bli bakbromsen?*

Lycka till!

Det är vanligt att man byter till mindre skiva/bromsok fast den huvudsakliga anledningen är att man vill spara ofjädrad vikt. Bromsverkan i aftermarketok typ ISR/AP brukar vara ungefär lika bra som i orginaloken men de har bättre känsla och väger betydligt mindre. Tycker du att du låser upp bakbromsen för lätt vid banåka så skaffa dig tunnare stövel och bättre finkänsla att slipa bort lite av bromspadset är ingen hit då detta får bromspadset att kantra med krävningar och märkligt slitage som följd. Vill man absolut ha sämre bromsverkan rekomenderar jag byta av huvudbromscylinder.

Bakbroms används olika av olika förare men jag använder det för att minska ormning i bromsningar samt för att tighta till radien när man styr in i kurvan. Doohan använde väl tumbromsen för att reglera hjulspinn och tighta till kurvradien vilket är svårare att göra snyggt då man använder foten.

Last edited:
Boris JR skrev:
Doohan använde väl tumbromsen för att reglera hjulspinn och tighta till kurvradien vilket är svårare att göra snyggt då man använder foten.
Mick var nöjd med att använda foten så länge den var användbar, efter hans skada saknade han känslan som behövs i foten för att kontrollera bromsen på det sättet så då kom tumbromsen. Lite fånigt är det allt att så många fullt friska följt efter.

Neutral skrev:
Lite fånigt är det allt att så många fullt friska följt efter.

Boris JR skrev:
...bättre finkänsla... Doohan använde väl tumbromsen för att reglera hjulspinn och tighta till kurvradien vilket är svårare att göra snyggt då man använder foten.

Tumbromsens vara eller icke vara Neutral, kanske beror på ovan "quotade" från Boris..?

Annars håller jag med Boris att slipa bort beläggning e av ondo.
Dock håller jag inte med att personen i fråga skall skaffa tunnare sko..

Skit i o fundera så mycket Maranello, lär dig köra (möe träning) istället för å läsa dig till kunskap som hjärnan ändå inte hinner tänka när det väl händer.

Finns så många andra områden att träna på.

Bosco skrev:
Skit i o fundera så mycket Maranello, lär dig köra (möe träning) istället för å läsa dig till kunskap som hjärnan ändå inte hinner tänka när det väl händer.
Den här tiden på året gäller det ju att ladda mentalt :hihi
Jag hade aldrig hört talas om "tuning" av bakbromsen så därför blev jag nyfiken på om någon verkligen pysslade med sådant. Ingen risk att jag behöver fundera på sånt ännu, har en del annat att lära mig för att få upp farten..... :gnissla

Bosco skrev:
Tumbromsens vara eller icke vara Neutral, kanske beror på ovan "quotade" från Boris..?
Det tror jag inte då ingen använde det innan Mick och han gick över enbart för att han skadade foten, innan kunde han göra precis samma sak med foten. Att stuntare har tumbroms för att de inte kommer åt fotbromsen när de sitter på styret t ex är ju helt naturligt däremot.

För att klargöra lite så menar jag inte att man skall ha en tunnare sko såtillvida att den är tunnare så den skyddar mindre utan man skall ha en stövel som inte har tjocka filtsulor/raggsockar etc som minskar känseln, känn på dagens racestövlar de är styva som fasen och ger bra skydd samtidigt som de ger förvånandsvärt bra känsla.

Neutral skrev:
Det tror jag inte då ingen använde det innan Mick och han gick över enbart för att han skadade foten, innan kunde han göra precis samma sak med foten. Att stuntare har tumbroms för att de inte kommer åt fotbromsen när de sitter på styret t ex är ju helt naturligt däremot.

Jag instämmer mick skaffade tumbroms av rent medicinska skäl men sedemera blev det en modegrej bland GP åkare och sedermera även bland alla GP wannabes. Hurvida tumbroms eg är bättre har jag ingen uppfattning om då jag aldrig testat men jag kan tänka mig att det är bättre när man skall finlira med bakbromsen vid kurvapex eller för att hämta hem baken vid hjulspinn. Däremot så tror jag den är meckig att använda då man bromsar efter rakan då åtminstone jag använder kopplingen under nerväxling och då blir det svårt att reglera bakbromsen med samma hand.

Eftersom jag huvudsakligen kört tvåtaktare när jag kört fort så har jag varit helt utan motorbroms. (komp typiskt 7.2:1)
Trots detta justerade jag ut bakbromsen så den i princip inte tog någonting. Varför det då? Jo, det är väldigt svårt att tänka bort naturliga reaktioner och en av dessa är att bromsa med både fram och bak när man ska sänka hastigheten snabbt.
Ex: Efter rakan på Sviestad så bromsade man upp bakhjulet ca en dm i luften under tiden man närmar sig högern. Om man stannar bakhjulet medan det är i luften så måste det roteras igång igen när man lättar på frambromsen och det dimper ner. Jämför ett landande flygplan (dvs de mindre som inte sätter spinn på landningshjulen). Det tjuter till och ryker en hel del ...
På hojen märks det huvudsakligen på att just när man ska välja spår in i svängen så ormar hojen till under en och man får vänta några meter innan det stabiliserat sig igen. Det kan innebära att man bommar det bästa spåret och tappar lite tid.
Genom att skruva ut justeringen till bromsen så den inte tar, så slipper man låsa hjulet, bakänden dimper ner snyggt och man kan välja spår direkt utan helt släppa handbromsen.

:)

Boris JR skrev:
Kan jag få gå på bromshårtskola hos dig elwe?.........

Tror du att du behöver det?? :o)

Knepet är att inte bromsa så sent så att man blir helt iskall när böjen närmar sig ... har man inte full kontroll så missar man flytet in i svängarna och utgångarna också :)
Det är bara det ...

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...