Mindre bra tändstift

nike83

snart NYdöd sporthojare
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ZXR750
Här om dagen tänkte jag: Hmmm kanske jag ska kolla tändstiften inför våren. Jag har nämligen aldrig kollat dem (har haft hojen i ett år). Tog bort kåpor och tanken och tog ur första tändstiftet, fick nästan en chock, den största delen av elektroden var borta på tändstiftet :confused: . Ojdå , tänk om den andra delen har ramlat ner i cylindern???? :kocko monterade loss de andra tändstiften och det visade sig att 2 av 4 elektroder var borta.
Talade sedan med lite äldre hojåkare, som sa att det var nog ingen fara. Att troligen så var de bortbrända och inte gjort någon skada.
Forstätte sedan med att kolla luftfiltret. USCH va äckligt :) så inge trevligt ut.
Så det blev 4 nya tändstift och ett nytt luftfliter... kanske de var tur att jag kollade tändstiften skulle vara kul att veta hur länge de har sett ut sådär... :3freak

biforgar mindre bra bilder på tändstiftena och luftflitret

over and out!

Bifogat

• tändstift.jpg
    tändstift.jpg
    32.4 KB · Visningar: 335
  • luftfilter.jpg
    luftfilter.jpg
    48.7 KB · Visningar: 225
nää asså den var bara lite svårstarad när den är kall... min granne som jobbar på elsäkerhetsverket, förklarade att det troligen blev så stor överspänning så att gnistan orkade över när man gasade lite!

Frågan osökt poppar upp är hur ofta du kollar stift/olja och filter ??

eftersom jag har haft hojen i ett år och inte kört så mycket förra sesången så har jag inte kollat stiften tidigare

i höstas böt jag olja / filter och packboxar i framgaffeln.

tänkte ta stiften och luftfiltret när jag hade tid... :fatta!

hur ofta ska man kolla filter och stiften ?

Jag tankar på Jet och mina stift ser då fan inte ut sådär :hihi

Själv kollar jag servicegrejerna varje vår, byter minst varannat år.
Med tanke på hur dina stift såg ut skulle jag nog kolla ett par gånger under våren för att vara säker på att inget håller på att ske...

Vad hade du för färg på isolatorerna ?

hehehe nä men stiften såg ut att ha varit med några år...

men som du säger kanske lika bra att kolla i vår igen och se hur de ser ut!

isolatorn såg "normal" ut, kaffe brun/svart

UrbanTiger skrev:
Det var bara ett skrämmskott. Borde inte vara någon skillnad på soppan på så vis.

Men det är lite skummt att stiften ser ut så där. Den har ju inte gått typ 18000mil med dom stiften. Det är inte så att någon bytt dina tändspolar mot några "rally-kalle" grejer ?

hahaha blev lite rädd :)

hörde att det kan bero på att stiften har gått för varmt och det kan ha orsakats av mitt dåliga filter! :va

nike83 skrev:
hörde att det kan bero på att stiften har gått för varmt och det kan ha orsakats av mitt dåliga filter! :va

Tvärt om. Stiften går kallare med igensatt luftfilter. Däremot verkar Pellen som haft hojen tidigare inte tagit väl hand om sin maskin. Efter att du har bytt luftfilter, upp på bromsbänken och kontrollera det Lambda-värde du får med din nuvarande förgasarbestyckning.

Last edited:
andersbrink skrev:
Tvärt om. Stiften går kallare med igensatt luftfilter. Däremot verkar Pellen som haft hojen tidigare inte tagit väl hand om sin maskin. Efter att du har bytt luftfilter, upp på bromsbänken och kontrollera det Lambda-värde du får med din nuvarande förgasarbestyckning.

okeeeey nu blev det lite för advanced för mig :) bromsbänken ? Lambda-värde? hur gör man det? :) vet inte ens vad det är, men gissning på att det är blandningen ? :kocko

Korrekt.
Med tanke på var du bor är det bara att ringa Schneiders eller DinMC och boka en bromsning- och lambdakörning, de sköter resten.
Kostar en slant, men det kan det vara värt, du har ju en av de snyggaste 750-modellerna !

Last edited:
Biker66 skrev:
Korrekt.
Med tanke på var du bor är det bara att ringa Schneiders eller DinMC och boka en bromsning- och lambdakörning, de sköter resten.
Kostar en slant, men det kan det vara värt, du har ju en av de snyggaste 750-modellerna !

Jo de vore kanske något!!! vad kostar det ungefär ? har juh lellesmc i uppsala med! gör det också?

Konstigt - har själv kört över 1200mil med samma stift utan att ha märkt någon försämring eller synligt slitage! Till slut bytte jag av princip.

Tankar oxå på jet.

Körsätt måste vara en anledning om nu inte det är så att stiften suttit i sen den såldes.

TRON skrev:
Konstigt - har själv kört över 1200mil med samma stift utan att ha märkt någon försämring eller synligt slitage! Till slut bytte jag av princip.

Tankar oxå på jet.

Körsätt måste vara en anledning om nu inte det är så att stiften suttit i sen den såldes.

hehehe finns juh en risk att de har varit med några år....

jag kör iaf lungt, men så klart man gasar på ibland!

TRON skrev:

Tändstift... min Firebird (iofs bil) har gått 22000 mil på samma tändstift. Lättstartad och ingen misständning och bra avgasvärden på besiktningen. Varför skulle jag EGENTLIGEN ha bytt tändstift tre/fyra gånger redan?

Jo... för att tändstiftsgängorna inte ska korrodera/rosta ihop totalt. Det kommer att bli ett helvete för mig när jag bara MÅSTE byta stift. Kolla stiften en gång per år är det minsta man bör göra - även om det så bara är gängorna man kollar.

kan man inte smeta på nån skit på gängorna så de blir lättare att få väck dem.. vet bara på "ludret" (honda prelude), så satt de segt som fan å de gnisslade å levde jävel när de skulle ha väck dem i somras..

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8