Mina Two Brothers Racing slipons skjuter

Lidbrandt

utrustad
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Kawa Ztusen
Sökte info på detta men fann nada,

Det är så att när jag kör så kan det hända att mina slipon liksom "skjuter" eller vad man kan kalla det för. Vad kan det bero på och är det nåt man bör göra nåt åt ??? ( om ni förstår vad jag menar ) :hihi

Lidbrandt skrev:
Sökte info på detta men fann nada,

Det är så att när jag kör så kan det hända att mina slipon liksom "skjuter" eller vad man kan kalla det för. Vad kan det bero på och är det nåt man bör göra nåt åt ??? ( om ni förstår vad jag menar ) :hihi
Kolla att systemet inte tjuvluftar nånstans, det kan få den effekten.
Kolla att hojen inte går för magert, ger gärna den effekten på avslag åxå.

Jåke skrev:
Kolla att systemet inte tjuvluftar nånstans, det kan få den effekten.
Kolla att hojen inte går för magert, ger gärna den effekten på avslag åxå.

Kolla att den inte går för magert...hur kollar man det ???

Den går som ett spjut juh?.... :tungan

Lidbrandt skrev:
Kolla att den inte går för magert...hur kollar man det ???

Den går som ett spjut juh?.... :tungan
Har du gjort nåt annat än bara slängt på burkarna?

Har du råd skulle jag rekommendera en bänkning för att få insprutningen/förgasarna injusterade. En justering kostar 2-3000,- medans bara en bänkning kostar ungefär 600,-

Skulle hojen gå magert över hela registret (troligt) syns det enklast på att stiften är vita.

Jag har satt på burkarna, så har jag öppnat upp en del av luftburken ( kolla bild ) sen så ska jag köpa KN filter, drevat om den lite...inte för att det hör hit men iaf... efter KN filtret kanske det är dax för en sån där bänkning då :tummenupp eller ?

"Coolt med lite smällar ju"

Kanske det men jag vill juh inte att maskinen ska ta skada...

luftburken på bilden är inte klar, den bara visar på hur jag skar upp den... :hihi

Bifogat

• luftburk.JPG
    luftburk.JPG
    60.8 KB · Visningar: 83
Du har alltså ökat flödet ut ur motorn och håller på att öka flödet in. Det är bra, men då måste det till mer bensin åxå, så jag skulle rekommendera att låter "bänka" hojen.

Jåke skrev:
Du har alltså ökat flödet ut ur motorn och håller på att öka flödet in. Det är bra, men då måste det till mer bensin åxå, så jag skulle rekommendera att låter "bänka" hojen.

Garanterat. Jag gjorde den billiga varianten och bad min verkstad sätta på dynojet kit. Kostade 1100:- +300 för montering/justering. Han sa att det inte var någon ide att köra i bänk för den gick så bra efter grundinställningarna.
Så där sparade man lite. Men du kanske har insprut och itne förgasare på din?

Alright, då ska jag bänka den :tummenupp

Varnågonstans ska man bänka i stockholm...??? någon som vet var som är bäst.... :hihi

Jag förstår inte riktigt varför man skall borra hål här och där i luftburken! I vissa fall stryper tillverkan dom något för att få ner insugsljud, så det kan man iblnd plocka bort, men oftast ger moddade luftburkar sämre flöde eftersom dom är avstämda till motorn och ger mäst där det behövs... men det hör bara hit lite....

jag håller med din hoj behöver troligen mer soppa oftast behöver du inte bänka hojen utan kan använda mappar från någon som bänkat sin hoj redan (och lagt pengar på det...)

EDIT: yonsson var vist snabbare än jag

triple skrev:
Jag förstår inte riktigt varför man skall borra hål här och där i luftburken! I vissa fall stryper tillverkan dom något för att få ner insugsljud, så det kan man iblnd plocka bort, men oftast ger moddade luftburkar sämre flöde eftersom dom är avstämda till motorn och ger mäst där det behövs... men det hör bara hit lite....

jag håller med din hoj behöver troligen mer soppa oftast behöver du inte bänka hojen utan kan använda mappar från någon som bänkat sin hoj redan (och lagt pengar på det...)

EDIT: yonsson var vist snabbare än jag

Angående att borra hål, jag läste på den här sidan

http://www.riderforums.com/forumdisplay.php?s=&forumid=33

att man kunde göra det för positiva resultat vilket jag gjorde. Och hålen borrade jag enbart för att det skulle gå enklare att skära bort den delen liksom....

Tack för alla svar iallafall :tummenupp

Sätt dit ditt KN-filter och allt annat. Bänka sedan hojen. I ditt fall så går den nog för snålt.

Min började "skjuta" efter bänkningen p.g.a. den gick nååågot för fett. Men hellre det än snålt.

Så din hoj kan mycket väl fortsätta "skjuta" efter bänkningen.

Du lär behöva en Power Commander om du ska justera den i bänk, för det e väl insprut på den. Själv går jag och väntar på att verkstaden ska få tid att montera och mappa min PC.

Knorten skrev:
Du lär behöva en Power Commander om du ska justera den i bänk, för det e väl insprut på den. Själv går jag och väntar på att verkstaden ska få tid att montera och mappa min PC.

Japp det är insprut på den...

en till sak,

Är det "farligt" för motor att det skjuter sådär......eller kan jag beställa hem en PC o KN filter och sedan bänka o justera senare i sommar......eller borde det göras så fort som möjligt...

Om det är farligt, vad är det då som tar skada...???

Själva skjutningen är inte farligt. Anledning till att du får avgaspuffar brukar vara för snål blandning (för lite bränsle) eller för rik blandning. Har du för snål blandning kan du bränna ventiler.

Verkstaden sa till mig att inte montera KN filter innan jag satt i en power commander, eftersom blandningen kunde bli för snål, man vill ju inte bränna nån ventil i onödan heller .

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8