Mina skivor är som speglar!

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Efter att ha jämfört bromsarna med kompisens motard med samma skiva, så känner jag att mina skivor itne alls har samma bett.

När jag ser detta uttalande från Dr.Bike så slog det mig att mina skivor är rena speglarna! Och vännens är mörka och "fina".

Har slipat mina belägg ett par gånger och då har det varit bättre ett par bromsningar, men sen är det samma spegelyta och bromsarna tar sämre.

Vad är en smärgelrondell, och har någon i göteborg/kungälv tillgång till en och kan hjälpa mig? Finns det andra sätt?

Muggen skrev:
Vad är en smärgelrondell, och har någon i göteborg/kungälv tillgång till en och kan hjälpa mig? Finns det andra sätt?
En smärgelrondell är helt enkelt en rund, oftast halvhård, tallrik med 10-15 cm diameter och en kort centrumaxel, som du sätter i chucken på din vanliga borrmaskin. Skivan har kardborreyta där du trycker fast lösa runda ark med slippapper/smärgelduk.
Du köper en smärgelrondell (kallas även sliprondell) i vilken järnhandel/stormarknad som helst, för runt hundringen.

Ett alternativ till slipning med smärgelrondell är att blästra skivorna, men det låter sig lättast (i praktiken nästan endast) göras om de monteras av från hjulet.

69:an skrev:
2299091 En smärgelrondell är helt enkelt en rund, oftast halvhård, tallrik med 10-15 cm diameter och en kort centrumaxel, som du sätter i chucken på din vanliga borrmaskin. Skivan har kardborreyta där du trycker fast lösa runda ark med slippapper/smärgelduk.
Du köper en smärgelrondell (kallas även sliprondell) i vilken järnhandel/stormarknad som helst, för runt hundringen.

Ett alternativ till slipning med smärgelrondell är att blästra skivorna, men det låter sig lättast (i praktiken nästan endast) göras om de monteras av från hjulet.

Ahh :huvet var det en sån.. Tack så mycket, vad snackar vi för grovlek på slippappret?
Hur mkt ska man slipa? Tills spegelytan är borta?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg