Mina kostnader som ägare av kl 7 hoj

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund och Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
TLR-Johan skrev:
Tänkte redovisa mina kostnader under min korta tid som hojjägare.....Detta ger;
Kostnad / månad under ägandetiden: 3294 kr
Kostnad / månad då den varit påställd: 8471 kr
Kostnad / mil: 74 kr exkl bensin (jämför med en sprillans ny BMW 325 som kostar ca 30-35 kr/mil)

Usch, svär inte i kyrkan!!
*ryser* Det där förtränger jag genast. :(
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
1000kr/mil för min del i år. :tummenupp
synd att jag inte har tid att åka mer så det går ner lite.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
tycker att ni räknar konstigt! om man ska räkna ut en rättvis kostnad så får man ju inte räkna med dom roliga grejerna till hojen såsom slipon och blinkers och annat !
det är ju bara dom faktiska driftkostnaderna som ska räknas in! typ service, reservdelar och försäkring! sedan är ju det även en fråga om all körning är endast nöjeskörning?? nyttomilen blir väll något dyrare än om du skulle ha använt bil men va fan den kostar ju en del pengar med !! om man skulle ställa av bilen på sommaren så hade man ju kunnat räkna bort dom pengarna från hojkostnade!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag har lagt ut på 4 år ca 400.000, i det är det inräknat precis allt.
En TL1000s inköpt 99
En SV-650s inköpt 01
en pocketbike
en GSX-R 600 inköpt i fredes.

Var får jag alla pengar ifrån?
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Re: Re: Mina kostnader som ägare av kl 7 hoj

Wax skrev:
Där sprack det....

Jag som precis tänkt byta upp mig till en TL1000.....
Hittat några fina TL 97or för samma värde som för min sv 01a men med dendär kalkylen vågar jag nog mig inte på en äldre hoj. Var tom beredd att lägga 25kkr om året för försäkring på TLen mot nuvarande 9kkr.

Så får nog behålla min ett tag till då :rolleyes:


Du missar lite av poängen! Menar att det är värt pengarna, en TL är iaf den roligaste bågen jag ägt :fakta kan som trogen tl.tråd gnagare rekommendera iaf en TLR. Fan billigt ju

-00 TLR 78.000
Hugger 750
lås 680
ställ 11.900 (prutat till 7500 :D )
stövlar,hjälm,handskar 8000
försäkring 13000
kolframskärm (snart) ca1500
kn 1250!!!
yoshi ommappning 1200
blinkers bak 900!!!
fram 175 :rodnar


Tänka dessutom att nästan allt detta är innan första metern körd! Helt normalt och jag förstår inte tråden poäng egentligen. Billigt om man tjänar norska kronor och växlar mot svenska rubel :D
 
Last edited:

TLR-Johan

Hojlös :(
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tidigare Suzuki TL1000R. Vill ha en 748:a!
ZpiX skrev:
Vad är det man säger, "Det kostar att ligga på topp!" :rolleyes:

Sen kan man inte räkna det så där, du måste göra avdrag på summan för körglädje, sinnesfrid, adrenalinrushar, nya vänner, glada minnen och trevliga stunder.

Då blir inte dom där 74kr/mil så mycket ändå...

Precis! Och därför planeras en ny hoj!! Det var ca en månad sen jag sålde hojjen och denna månad som hojlös har varit hemsk, inte trodde jag man skulle sakna det så. 74 kr/mil är inte farligt för välmåendet som hojjen medförde.
Alltså inget gnäll om kostnader (även om jag önskat det vore billigare), en simpel redovisning dels som upplysning till de som planerar skaffa hoj och dels dela med mig till andra sporthojsägare som säker känner igen sig.
Månads- resp. milkostnaderna är baserade på de kostnader hojjen medförde under tiden då jag hade den. Nu har jag ju skinnställ o så kvar till nästa hoj så ska man göra det korrekt så gör man inte som jag :fakta :whip
Hojja lugnt så ses vi kanske tills nästa sommar :tummenupp
 

Matthe

En bra påg
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Utanför Lund
Hoj
Honda Lead 110 -09, sponsor R1:a i fighter utförande samt delägare i Team Golden Boy Racings vinnarmoppe!
TLR-Johan skrev:
Tänkte redovisa mina kostnader under min korta tid som hojjägare.
Lite bakgrund, skaffade hoj i mitten av sommaren 2002. Han köra 3 månader innan det var dags att ställa av. Jag plockade fram hojjen i mars o besiktiga den för att sen snabbt o lätt sälja den. Totalt 3,5 månader påställning och ca 400 mil körda. Här är mina kostnader för min hoj.

Värdeminskning 6000 kr
Försäkringskostnader 4200 kr (kvartal halvförsäkring)
Reperation, läckande gaffelben 1200 kr
Utrustning 8700 kr
Nytt bakdäck (slitet bandäck) 350 kr
Kapell, depåställ mm 1400 kr
Missade avställning 15 dgr 2000 kr
Service inför avställning 1000 kr
Besiktning 250 kr
Service gnisslande länksystem etc 750 kr
Bärgning pga punktering 300 kr
Byte av framdäck efter punktering 2500 kr
Övrigt så som kedjeolja etc 1000 kr

Totalt: 29 650 kr

Detta ger;
Kostnad / månad under ägandetiden: 3294 kr
Kostnad / månad då den varit påställd: 8471 kr
Kostnad / mil: 74 kr exkl bensin (jämför med en sprillans ny BMW 325 som kostar ca 30-35 kr/mil)

Kostnader som inte är medräknade är räntekostnader då jag inte betalde allt kontant, inte heller är bensinen medräknad.

Det är inte billigt att ha hoj :( speciellt inte om man glömmer att ställa av den :slicka

Går du barfota oxå?? Ring Sverker o klaga istället. Här gör det ingen nytta.
 

TLR-Johan

Hojlös :(
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tidigare Suzuki TL1000R. Vill ha en 748:a!
Re: Re: Mina kostnader som ägare av kl 7 hoj

Matthe skrev:
Går du barfota oxå?? Ring Sverker o klaga istället. Här gör det ingen nytta.

Barfota? vad är det för j-vla fråga? Pucko! Jag kan upplysa dig om att gå barfota på dessa nordliga breddgrader lätt blir kallt. Hmmm... känns ju grymt korkat att förklara en sådan sak för en vuxen? människa :finger
Klaga? Läs inläggen innan du postar. F-n e du tappad eller??
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Lite in på försäkringar i fel forum...

oh2000 skrev:
RD500;an är i stort sett gratis i försäkring :tummenupp

:confused:

Hur lyckas du med det?!

Min RG500:a är ju specialklassad, klass 8 och allt vad fan det är. Femsiffriga försäkringspengar.

/J
 

Mao

Stackars hojlös sate
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
såld
Under 40 kr/mil

Efter att ha sålt min CBR 600 -93 kan jag göra bokslut.

Köpte den maj 2001, sålde den juli 2003 och hann köra c:a 1300 mil. :squid

Värdeminskning 41' - 29' = 12' (köppris minus säljpris)
Helförsäkring 16'
Service inkl material 6,5'
Däck 6'
Bensin 6,5'
Laddregulator + smågott 2'
Summa 49'
Milpris 38 kr/mil
:fakta
Jag har struntat i kostnader för personlig utrustning (billig och består) samt ränta (räntan är ändå så låg). Så här i efterhand inser jag att jag borde kört med bara trafikförsäkring, för lågt värde i förhållande till premie och självrisk.

Otroligt mycket kul har jag haft och det har kostat ungefär som en vanlig bil per mil.
Nu tittar jag efter en ny MC, DR 650 SE eller XR 600 lutar det åt.
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
tycker man något är roligt, så får det kosta vad det kostar, bara man kan leva drägligt, slippa käka nudlar HELA månadr osv.. =)


kolla på de flesta som pysslar med rally etc, lägga allt dom tjänar + lite mer på en bil, massor och åter massor av timmar i garaget, sen ut i skogen o kanske linda fanskapet runt ett träd efter 500m! gråter dom? nää, oftast garvar dom... för det är ju deras intresse!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Bikeweek förra veckan, kostade mig
2100kr kolvar
800kr racesoppa
300kr olja (gaffel och tvåtaktsolja och växellåda)
600kr Resa
700kr vurpa
1000kr Däck
1200kr startavgift
380 två dagars träningspass

körd sträcka på bana, ~30 mil

226kr/mil, men då har jag inte räknat in vevslitaget, som ligger på c:a 40kr/mil eller bussinköp/service på den för att frakta hojen. Men sen är siffrorna inte riktigt exakta heller, jag har några mil till att plocka ut på kolvarna osv.
Sluta köra? Aldrig i livet :D
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
De tre år jag hade min TT600 kostade mig, inkl värdeminskning, bensin, förs, service mm i runda slängar 80.000:-

Tur att det inte drabbar nån fattig :rolleyes:
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Sen har...

oFFkeFF skrev:

körd sträcka på bana, ~30 mil

226kr/mil, :D

du ju inte den billigaste hojen heller oFFkeFF, men den e maxad...
riktig räser e alltid riktig räser...

Silverryggen
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Vee-twn skrev:
Ja, att det finns billigare hobbys visste vi väl alla om!!
..men finns det någon roligare?

Personligen tycker jag inte det! Jag lägger alla pengar jag kommer över på mitt stora intresse!


Samma här =) Kosta vad f-n det vill. Krisar något på hojen och man inte har stålar blir det att leva på nudlar och spara undan så man har råd att hålla den i trim :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det behöver inte vara klass 7 för att bli höga milkostnader.

Jag ägde en gång en Beta Alp 200. Vilket är ungefär så långt ifrån en sporthoj man kan komma. Man kan väl säga att det är en landsvägsreggad trail. Eller något.

Den var rolig i ungefär en månad under vilken jag hann köra 236mil och göra en service. Trots ett lågt inköpspris och låga försäkringskostnader så gjorde det udda märket att den sjönk kraftigt i pris och att det tog nästan två år av annonserande innan jag lyckades sälja den.

Så totalt sett när man räknat in kostnader för annonser, garageförsäkring, värdeminskning och så vidare så landade milkostnaden på nästan 70kr/mil :tummenupp
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
TLR-Johan skrev:
Tänkte redovisa mina kostnader under min korta tid som hojjägare.
Lite bakgrund, skaffade hoj i mitten av sommaren 2002. Han köra 3 månader innan det var dags att ställa av. Jag plockade fram hojjen i mars o besiktiga den för att sen snabbt o lätt sälja den. Totalt 3,5 månader påställning och ca 400 mil körda. Här är mina kostnader för min hoj.

Värdeminskning 6000 kr
Försäkringskostnader 4200 kr (kvartal halvförsäkring)
Reperation, läckande gaffelben 1200 kr
Utrustning 8700 kr
Nytt bakdäck (slitet bandäck) 350 kr
Kapell, depåställ mm 1400 kr
Missade avställning 15 dgr 2000 kr
Service inför avställning 1000 kr
Besiktning 250 kr
Service gnisslande länksystem etc 750 kr
Bärgning pga punktering 300 kr
Byte av framdäck efter punktering 2500 kr
Övrigt så som kedjeolja etc 1000 kr

Totalt: 29 650 kr

Detta ger;
Kostnad / månad under ägandetiden: 3294 kr
Kostnad / månad då den varit påställd: 8471 kr
Kostnad / mil: 74 kr exkl bensin (jämför med en sprillans ny BMW 325 som kostar ca 30-35 kr/mil)

Kostnader som inte är medräknade är räntekostnader då jag inte betalde allt kontant, inte heller är bensinen medräknad.

Det är inte billigt att ha hoj :( speciellt inte om man glömmer att ställa av den :slicka

Räkna med lite skador å sånt på bmw:n så blir de helt andra siffror, brusten kam...bussningar i bakvagnen... en framlampa... osv.
din jämförelse är ju idiotisk! Å sen jämföra en "billig" Ahmed-bil med en hoj... usch :fatta! :fatta! :fatta!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top