Mina första mil på sporthoj. Reflektioner.

ÄÄÄÄÄÄHHHH!!! HÅLL DEJ TILL DINNA JÄVVLA UNNDERMOTORISSERADE SKITSTACKET!!! RETTAN RÅKKAR FATTARU???!!!??!?!??!?!








Annars var det ju trevlig läsning.
 
mr hånda skrev:
Kör först R1:an och sen R6:an......sen förstår man varför R1:an finns. R6:an känns som en moped i jämförelse. Att jag aldrig kommer att kunna köra så fort (på krokig väg) med R1:an som med R6:an vet jag, men det blundar jag för!

Det var jag på R1an som "körde så sakta" framför Lucky9, och efter att ha switchat cyklar och kört R6an nästa etapp så hade jag bestämt mig, skulle lätt köpa en R6 hellre än en Retta. (om man inte planerar väldigt långa turer med cykeln, då man lessnar på det höga varvet efter ett tag)

Nu måste bara provas lite fler hojjar och jämföra dem med yammisarna...
 
Lucky9 skrev:

Knepet med sådana här kåpraketer är att man ska tydligen sitta med rumpan på sidan av sadeln. Knäet ska man vinkla på någotvis så det ska nudda marken. Sedan ska man dra i styret på ena sidan och trycka på andra (eller hur det nu var?). Och konsigast av allt är att man absolut inte ska sätta ut foten i kurvor :confused:

Bra skrivet föressten? :tummenupp
Lite att göra på jobbet ;)
 
Verkligen trevlig läsning i semestertider. Det är en intressant upplevelse att för första gången köra sporthoj.

Du får 5 :öl av 5 utav mig.

anders
 
Kan bara instämma, bra med amatörer som testförare :tummenupp Proffsen (Bike m.fl.) konsentrerar sig ofta på fel saker för vanliga hoj åkare.
 
Mycket trevlig läsning! Fortsätt i samma stil. Har precis tagit kortet och har fått låna brossans hoj, visserligen bara en YZF 750 men den går undan om man jämför med skolans Buell Lightning.
 
:D Förstår precis hur det känns, Lucky!!! Men snart kommer du ha svårt att välja, för de kompletterar varandra, motarden och plastraketen!!! :fakta

/ Vera
 
Yasha skrev:
:D Förstår precis hur det känns, Lucky!!! Men snart kommer du ha svårt att välja, för de kompletterar varandra, motarden och plastraketen!!! :fakta

/ Vera

Men vera.. om de kompletterar varandra så behöver man ju inte välja, då ska man ju ha båda! :fakta

// rikard-som-jagar-försäkring-på-en-r6-nu

Edit: Med andra ord så ska man INTE göra som krattan.........
 
gpf skrev:
Men vera.. om de kompletterar varandra så behöver man ju inte välja, då ska man ju ha båda! :fakta

// rikard-som-jagar-försäkring-på-en-r6-nu

Edit: Med andra ord så ska man INTE göra som krattan.........
*SUCK* *DUBBELSUCK* Du har så rätt, så. Men på sätt och vis så har han ju både och! Vi har ju en av varje i familjen nu!!! :p

/ Vera (som inte har råd att ha två hojar och har ångest för hon drömmer om en R6:a. Oxå! Förlåt älskade lill-Husa, för att jag tänker så fula tankar!)
 
Hej!
Nån skrev att R1 känns stor och klumpig. (jaja, jag förstår att det är jmf med R6).
Här en liten sak att jämföra med:
Jag har åkt bana med en Suz GSX 1100 EF -84! På Gelleråsen! Den är stor och klumpig kan jag lova. 265 kg och en hjulbas på sisådär 1550 mm. Och bara hundra hästar! Visserligen är hästarna smidiga (bra botten med mer) men resten!
Har även erfarenhet (ej bana) av Z100 -82, Katana -82, XJ 750 -84, Honda 750Four (låsningsfri frambroms!), Yamaha XV1100 Midnight Special, Honda CBX (Våga vobbla!), Kaw KL650, med mer.
Jag kan aldrig tänka mig att en R1 är stor och klumpig. Jag menar ju då givetvis med dessa erfarenheter i bagaget.
Ett tips: Jag har haft en Suz 750R -96. Stendöd under 10k. Helt värdelöst. Man tröttnar snart på att hela tiden behöva sitta och tokvarva för att motorn ska orka nåt. Åker idag TL1000R. Lite tung jmf med en R6 eller liknande. Men vilken underbar spis! Sa*an vad den orkar i botten och mellanregistret.
Robban.
"Nothing beats cubic inches". Citat av Carroll Shelby (mannen som kombinerade engelsk väghållning med amerikanskt gjutjärn. Resultatet blev AC Cobra. "Men den har ju fyra hjul". Ja men citatet är lika gångbart på två hjul. Men byt gärna till "cubic centimeters"!
 
Oj. Det va visst folk som LÄSTE tråden. Det räknade jag inte med... :)

Jag ville skriva mer men försökte hålla det någorlunda "kort" eftersom jag hoppades att nån skulle orka läsa.

Trevligt att det uppskattades. Tack för all respons. Det gör ju att man kanske vågar skriva ett inlägg till nån gång. ;)

Jag får väl återkomma när jag testat lite andra typer av hojar/motorer... :D

/Lucky9
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top