Mina förgasare igen

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Hoj
Husqvarnor
Oj nu jävlar har jag fått ordning på mina förgasare det går mycket bra. Provade idag kom på 3:an och tomgångsvarv ca 1500 gav sedan fullt och den drog utan att tveka igenom hela registret ända upp till varv stoppen.Det är vad jag kallar klockren bestyckning. Rev sedan isär och kollade stifften och dom var torra och anningens vita= inte så bra går alltså snålt. Men jag blir konfunderad för den går ju så jla klockrent och stifften blir vita??? Det sitter nya stift i och jag vet att nya stift inte är så bra att läsa av. Kan det ha med saken att göra? Ska man ev prova att köra någon vecka och sedan kolla stifte igen eller tror ni det bara är att bestycka om till större. Han som hjälpt mig trodde att den inte kan gå bättre med större munstycken i så han tyckte jag skulle prova att köra några mil. vad säger ni?

jra_racing skrev:
... Men jag blir konfunderad för den går ju så jla klockrent och stifften blir vita???...
En puffra som går på gränsen till snålt ger vita stift och går klockrent.

Gå upp en storlek så att stiften mörknar en liten anings, den kommer med stor säkerhet fortfarande att gå lika bra men den fortsätter förhoppningsvis gå länge eftersom du får mer marginal.

Kan väl vara lämpligt. Elller två steg. Huvudsaken är att du får stiften lite ljusbruna, först då vet du hur fett/magert puffran går. Idag vet du bara att den definitivt inte går fett. Och eftersom den magra sidan är den "farliga" sidan så vill du ju vara säker på att du inte ligger för långt åt det hållet.
Svårt alltså att säga om det ska vara ett eller två steg, du får som sagt testa men det viktiga är alltså att du mörkar stiften något så du får lite marginaler.
Marginaler smakar gott! :tummenupp

Nä jag är fullt medveten om att en snålblandning leder i långa loppet till motorskador. Har gått upp i munstyckesstorlek och den går fortfarande bra. Men färgen på stiften e fortfarande lite vit men det fick jag reda på att pga det är nya stift så kan det ta upp till 20 mil innan de visar en ärlig färg så jag ska ut och dra en sväng senare idag och hoppas på det bästa

Det tar inte några 20 mil för ett stift att visa rätt färg. Det är en fråga om minuter av förbränning.

Att den går utmärkt samtidigt som stiften indikerar lite för snålt kan mycket väl bero på att du kör med accpump som gör att du inte märker av att det går för snålt på trottelöppning (vilket är där man oftast märker att det går snålt)

jra_racing skrev:
Har gått upp i munstyckesstorlek och den går fortfarande bra.

Du har bytt bägge munstyckena i förgasaren hoppas jag ?

Byter du bara huvudmunstycket så blir det missvisande, det ger bara effekt på tändstiftet vid fullgasåka. Kör du med jämn fart (ej fullgas) blir det inte tillräckligt mycket vakum för att lyfta trotteln mer än ca 30%. Då är det lågfartsmunstycket (pilotjet, lehrfart beroende på bok), som ger bensin till förgasar en/na. Tro mig jag har bytt munstycken tills jag övervägde att lämna tillbaka mitt sportsystem.

Det tar inte många minuter för att få tändstiftet att visa rätt färg.

Enligt Halvards motor som är ruskigt grym på motorer så pga att stiften är helt nya så kunde det ta en stund innan det visade rätt färg. När det gäller lågfarts munstycket så påverkar de ju endast ett par tusenvarv upp sedan är det ju nålar och huvudmunstycke som gör jobbet. Det sitter redan större lågfartsmunstycke i och enligt han som hjälpt mig så byter de aldrig lågfartsmunstycke när dom kör i bänk osv. Man andvänder ju i princip bara registret från 5000 och upp till varvstoppen så jag ser ingen mening med att hålla på med lågfarts munstycken. Dessutom så skickar väl inte ens dynojet med större lågfarts munstycken

På en endurocykel ändrar man möjligen lågfart vintertid (-10) annars är det nål + huvudmunstycke.
Skall du ner till SM på revinge rekomenderar jag dig att gå upp ytterliggare i huvudmunstycke då där är mycket fullgasåka

Precis! Borsiin jr Det e de jag menar... Och jag ska ner till er i Danmark o dra och tills dess så får man väl skruva ur munstycket helt för att ge den tillräkligt med soppa :D Och sen ger du fan i att blästra mig i något skithål som du gjorde förra året annars :fatta!

Hur lång fullgas repa behövs för att få en god uppfattning om bestyckning (main jet) genom att syna tändstift?
Går det göra liknade test för att kontrollera nålens läge? ...och hur går ni isf tillväga?

jra_racing skrev:
När det gäller lågfarts munstycket så påverkar de ju endast ett par tusenvarv upp sedan är det ju nålar och huvudmunstycke som gör jobbet.

Kan ju vara skillnad på mer effektstinna maskiner. Det stora problemet är det Svenska namnet "lågfart" borde heta jämnfartsmunstycke.
I alla fall så var det det som var felet när jag bytte system, jag gick upp två steg på huvud, hojen gick klockrent men stiften blev vita jag ökade till slut till sex steg upp & hojen började gå sämre. 1 steg på lågfart & 2 på huvudmunstyckena var det som gällde på min förr förra XRV750.
Ang. gaspåslag (trottellyft) är det ingenting som man kan påverka direkt, vrider du på rullen skapar du ett vakum som lyfter trotteln, i jämn fart är trotteln i närmsta stängd. Lågfarts munstycket (till skillnad från huvudmunstycket) ger bensin allt från tomgång till fullgas (står öppen hela tiden) kombinationen av dessa två ger rätt bränsleblandning.
Dynojet kan man diskutera tills man dör. alla tycker olika. Jag tycker det är ett smart sätt att ta tusenlappar för grejor värda nå'n hundring. Det bra är att det är ett färdigt paket för den som inte kan/vill göra en individuell bestyckning själv.

Kittet satt i när jag köpte hojen och sedan har jag fått alla munstycken och jag är långt över de som följer med det största då är 144 jag har 170/175. Det är i sammband med att jag monterade K&N filter jag bestykade om. Men det där med lågfartsmunstycket var interessant för jag har aldrig hört talas om att man har pillat på det mer än på stora 2-t endurohojar för att då få finare vrid på låga varv. Och om det är väldigt kallt ute på vintern

Last edited:
Några av er diskuterar uppenbarligen vakuumfuggar. Är det vakuumfugge på din knarr eller är det mekanisk fugge? Det borde bli lite annorlunda såvitt det gäller vilket munstycke som påverkar vad när man mekaniskt lyfter trotteln. Dvs med mekaniska fuggar har man en definitiv lyftning av trottel som man inte nödvändigtvis har på vakuumfuggar.

I övrigt instämmer jag i diskussionen ovan vad gäller lågfartsmunstycken och vakuumfuggar.

Sitter vakuumförgasare på den hojen. Kan ju också upplysa om att jag har fått till bestyckningen fick gå upp till 170/175 munstycken och höja nålarna ett hack till och drog en repa igår och färgen på stiften är mycket bra på gränsen till att gå fett lite svarta inslag men går jag ner ett hack så går den nästan snålt istället så det är så nära det kan bli den optimala bestykningen. Och jag har inte varit tvungen att ändra lågfartsmunstycken något. Kul att det vart lite diskution om ämnet och att så många hade olika hypotes om hur det skulle vara

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D