Mina Dynojetnålar är urplockade nu!

  • Thread starter Thread starter ADA
  • Start date Start date

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Jag fick i kväll mina Dynojetnålar urplockade.
Hojen har gått bluddrigt & dåligt sista månaden trots stiftbyte för 2 veckor sen.
jag pratade med en MC-mek som sa redan för ett år sen att -Plocka ur Dynojetnålarna & sätt i original fast ett nummer större.
I går kom grejjerna till mekfirman. så i dag åkte Dynoskiten ur.
Nålar, nålmunstycken,fjädrar & emulsionsrör böts ut.
Nu kommer det fina i kråksången.
Meken bläddrar i en handbok för FR900R & hittar rätt inställningar för dessa storlekarna på munstuckena.
Alltså behövs ingen bänkkörning!
På vägen hem var det som en ny hoj.
Tomgången-jämnare & låter renare.
Krypfart- starkare & inget bludder.
Accelerationer- ingen tvekan eller bludder alls.
Motorbromsning- inga smällar ur avgasröret eller bludder.
Hela hojen låter elakare nu.

Nu kanske ni säger att det där hade en Bänkkörning fixat!
- Men den bänkkördes i vintras med nya emulsionsrör & går ändå kass.

Så mitt råd till er som har förgasarhojar med DYNOJETnålar är- Byt skiten till original fast gå upp en femma.
Jag gick från 112,5 till 117,5.
Facit= en raket under röven.......
:) :tummenupp
Nu blir det roligare att köra med en piggare & starkare hoj.
 
kraschandburn skrev:
2436971 Näää fråga andersbrink här på forumet.
Dynojet är superbra!
Haha
:D :D :D


Hmmm... en som inte är så haj på motorer... Vad är dynojet-nålar?
( Har en dynojet'ad hoj...)
 
Andreéas skrev:
2436982 Hmmm... en som inte är så haj på motorer... Vad är dynojet-nålar?
( Har en dynojet'ad hoj...)
Det är trimnålar,fjädrar&nålmunstycken som sliter ut dina emulsionsrör , gör den törstigare & går skittaskigt på varv under 6000.
Dessutom kommer du att tillslut få problem med slitna kolvringar som grädde på moset.
Dynojet:arsele
Byt om du är rädd om hojen.
Om du bor nära sthlm så kontakta Örbymc.
Danny kan sina saker.:tummenupp
 
ADA skrev:
2436943 Så mitt råd till er som har förgasarhojar med DYNOJETnålar är- Byt skiten till original

Sporthoj.com:s största DYNOJET(crap)- Antagonist (gissa vem..)kommer jubla när han läser detta.:)
 
Eller så var Dynokitgrejerna utslitna, precis som vilka nålar som helst kan bli.
 
ADA skrev:
2436943 ...
Meken bläddrar i en handbok för FR900R & hittar rätt inställningar för dessa storlekarna på munstuckena.
Alltså behövs ingen bänkkörning!...

Hur visste ni vilka munstycken ni skulle ha från början? Antagligen ville meken bara skruva isär fuggarna en gång den dagen...

ADA skrev:
2437006 Det är trimnålar,fjädrar&nålmunstycken som sliter ut dina emulsionsrör , gör den törstigare & går skittaskigt på varv under 6000.
Dessutom kommer du att tillslut få problem med slitna kolvringar som grädde på moset.
Dynojet:arsele
Byt om du är rädd om hojen.
Om du bor nära sthlm så kontakta Örbymc.
Danny kan sina saker.:tummenupp
Hur hänger dynojet ihop med slitna kolvringar?
 
Last edited:
HanneZ skrev:
2437642Hur hänger dynojet ihop med slitna kolvringar?

För fet blanding kan få en "tvätteffekt" som sabbar oljefilmen. Skulle tro att det var det han syftade på. Men det är ganska långsökt.
 
heliac skrev:
2437674 För fet blanding kan få en "tvätteffekt" som sabbar oljefilmen. Skulle tro att det var det han syftade på. Men det är ganska långsökt.
Jo det kan tänkas, men dynojet i sig ger ju inte en för fet blandning?
 
Om nålar eller emulotionsrör är utslitna så byter man dem till nya oavsett om det är Dynojet,Honda,Yamaha etc.
Har du haft Dyno grejorna i sedan de var nya eller har du köpt en beggad hoj med befintliga prylar?

Föstår inte riktigt vad denna tråd går ut på.........
 
JV skrev:
2437707Föstår inte riktigt vad denna tråd går ut på.........

Typ, tar man tummen ur arslet och försöker göra nåt åt sin hoj som går taskigt blir man belönad med körglädje. Det är väl vad trådens skapare försöker säga.
 
Dynojet på ex en ZX9 (Keihingasare) kan innebära att nålarna filar sönder emulsionsrören, och på dom gasarna går det inte att byta bara rör, det innebär byte av hela förgasarbryggan...skitkul:tummenupp

Btw, det finns ingen lista i världen som visar vilka munstycken som passar just den ena eller andra hojen, bara vad som satt standard. En bänkning och injustering, även med originalgrejer, är alltid på sin plats eftersom varje motor är unik...
 
jag kan Niklas.

man kollar först venstilspelet och ställer kolvarna efter soluret o ch sedan plapprar förgasarna som en väderkvar o du väljer en n¨ål som är ungefär samma som däckstrycket.



Frågor på detta?
 
ring till ett dynojet center så får du veta hur de gör och vad de läser ut.
sen finns det där som här en massa folk som har sina egna tankar på hur man skall lösa olika problem
 
Kungen skrev:
2437776 jag kan Niklas.

man kollar först venstilspelet och ställer kolvarna efter soluret o ch sedan plapprar förgasarna som en väderkvar o du väljer en n¨ål som är ungefär samma som däckstrycket.



Frågor på detta?

Precis så är det Torstein:tummenupp

Ta nu en dos morfin till så blir du en snäll ponke:)
 
Niklasinorr skrev:
2437753 Dynojet på ex en ZX9 (Keihingasare) kan innebära att nålarna filar sönder emulsionsrören, och på dom gasarna går det inte att byta bara rör, det innebär byte av hela förgasarbryggan...skitkul:tummenupp

Btw, det finns ingen lista i världen som visar vilka munstycken som passar just den ena eller andra hojen, bara vad som satt standard. En bänkning och injustering, även med originalgrejer, är alltid på sin plats eftersom varje motor är unik...

EEEhh jag gick bara till en Suzuki reservdelsshop & bad att få en offert på vilka grejjer jag ska ha.
Dom har ju allt i sina register.
-RF900R-96 är, & så tog dom fram allt.
Då var det ju bara att byta ut till ett nummer större orginal så var saken biff.
Bänkkörning behövdes inte heller eftersom Suzuki redan har lämnat all info om blandningsinställningar för orginalprylar.
:)

HanneZ skrev:
2437695 Jo det kan tänkas, men dynojet i sig ger ju inte en för fet blandning?

På förgasarhojar blir det fet-blandning med Dynojetnålar.
Fråga vilken mc-mek som helst.
I bänken ställer dom in den för att gå bra på höga varv, men som Brink skrivit tidigare så sabbas låg & mellanregistret.Dessutom så sliter Dynojetnålarna ut emulsionsrören skitsnabbt.Hade en bränsleförbrukning på 0,93 L/mil sist.
Detta med gasglad dag.
Lär bli snålare nu...
:tomten
 
Last edited:
ADA skrev:
Bänkkörning behövdes inte heller eftersom Suzuki redan har lämnat all info om blandningsinställningar för orginalprylar.
Du får en bra blandning med dessa värden, men troligtvis inte en optimal iom att varje motor unik och kräver olika luft/bränsleblandningar.
Sen om skillnaden är värd en bänkkörning eller ej låter jag vara osagt.
 
Har en liten fråga då... Har som sagt en dynojet'ad ninja. Sitter väl nån slags chip-trim i också? En liten box under sadeln.

Vad ska jag byta om jag vill ha den original igen????
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top