Min ZX6R startar inte efter vintern?

xLnT

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ZX6R -05
Tjenna.
Skulle ta ut hojjen nu i påsk, batteriet har stått på underhållsladdning sen jag ställde in den i varmluftsgarage i höstas. Batteriet är nytt sen inför förra säsongen.

När jag försöker starta hojjen så skorrar det från startreläet under sadeln.
Bensinpumpen går igång i 1-2 sekunder som den ska göra för att bygga upp tryck.

Den går utmärkt att rulla igång, sen går den som en klocka, tills man stänger av motorn.

Batteriet är testat med 3 olika batteritestare, min som har stått och underhållt batteriet hela vintern (som lyser grönt), och 2 andra som även testar vid belastning. Alla säger att batteriet SKA vara ok.

Finns det något annat man ska testa (säkringarna har jag kollat, de är hela). Har för mig att det ska finnas någon form av relä, eller liknande som man kan plocka bort som gör att man inte kan elstarta hojjen.. men jag har glömt vart det ska sitta.

Så har ni förslag på vad jag kan testa så är jag idel öra. Årmodell -05 (636cc)

Mvh


Edit: Efter att ha mätt batteriet vid belastning så levererar det "bara" 5-6V är det normalt? Vid ingen belastning ligger det på 12-12.5V.
 
Last edited:
Får du så lite ström så är det batteriet som är kört..
aaaaett batteri som är friskt ska lämna ca: 13,5v obelatat och ska inte gå under 11 volt vid belastning, försök att få tag på en belastningsmätare då får du reda på om det är förstört, gå till en verksad och be dom kolla.

Vad har du använt för laddare?
Jag har en av dom första CETK laddarna, och den är lite konstig, går inte ner på underhållsladdning, då då bränner du batteriet..
 
Får du så lite ström så är det batteriet som är kört..
aaaaett batteri som är friskt ska lämna ca: 13,5v obelatat och ska inte gå under 11 volt vid belastning, försök att få tag på en belastningsmätare då får du reda på om det är förstört, gå till en verksad och be dom kolla.

Vad har du använt för laddare?
Jag har en av dom första CETK laddarna, och den är lite konstig, går inte ner på underhållsladdning, då då bränner du batteriet..


Hej.
Tack för svaret.
Det visade sig vara batteriet, testade med ett bilbatteri och då startade det direkt som sig bör.
Mätte spänningen med en multimeter både med och utan belastning.

11.6V utan belastning
9V vid tändning (lampor och bränslepump)
6.7V med startknappen intryckt

Så blir att handla nytt batteri imorgon och montera. Tråkigt med ett så pass nytt (ORGINAL) batteri.
Tycker ju underhållsladdningen borde vara av bra kvalité köpt på MC-Huset i slutet på förra säsongen. Är av märket Optimate 4.

Mvh
 
Samma sak med min zx9r, satt ett biltema gel batteri i och jag har haft laddare på hela vintern har en Ctek. Bara att bita och köpa nytt batteri, glad jag testade innan det var varmt och man stod med skinnet på :-)
 
Samma sak med min zx9r, satt ett biltema gel batteri i och jag har haft laddare på hela vintern har en Ctek. Bara att bita och köpa nytt batteri, glad jag testade innan det var varmt och man stod med skinnet på :-)

Men vafan e meningen med att ha en underhållsladdare och ett bra batteri, om man ändå måste köpa nytt inför varje säsong?
Låter ju puckat.
 
Men vafan e meningen med att ha en underhållsladdare och ett bra batteri, om man ändå måste köpa nytt inför varje säsong?
Låter ju puckat.

Kan man ju fråga sig...min förra hoj hade jag 5år utan batteribyte. Farsgubben har samma laddare och har haft sitt batteri till sin Sprint ST och har fortfarande orginalbatteri i en 01a.

Den hojjen jag har nu köpte jag i somras. Ev så var batteriet redan kass då eller så har jag råkat dra elen till laddare då jag gjort en del kopplingsjobb i matningen till garaget. Till saken är att det var ett biltema gel batteri, jag har inte köpt de tidigare men kommer att testa med ett biltema batteri till då det är så billigt.
 
Har inte riktigt förstått fördelen med c-tec laddarna. Använd hellre en vanlig batteriladdare över natten, väcker de flesta batterier till liv igen. Så innan du köper nytt batteri så testa med en laddare som kan leverera lite mer ampere.
 
Har inte riktigt förstått fördelen med c-tec laddarna. Använd hellre en vanlig batteriladdare över natten, väcker de flesta batterier till liv igen. Så innan du köper nytt batteri så testa med en laddare som kan leverera lite mer ampere.

Nja, du ska inte ladda ett batteri med för hög Amper, det är då du förstör det, eller som i föregånde fall, lite för mycket A under väldig lång tid, och har hojen/batteriet stått i kallgarage i vintras med underhålls ladd har det nog fryst sönder i alla fall..

Jag har fått lära mig att ladda med en laddare som ger 10% av batteriet i fråga Ah, dvs. 14 Ah som mitt är på använder jag 1,4 Ah på laddaren..
Ska du rekonda batteriet så ska du feta på som fan, men det ska du bara göra på ett batteri som är lite äldre, då kan det gå att "bränna" bort oxiden från cellerna.
Detta brukar inte funka på gel batterier.
 
Last edited:
Hade samma bekymer på mitt senaste batteri, de va stendöt när jag fick min hoj, efter mätnig stog de på låga 5v, hände bara på grund av att hojen hade inte vart använd på ca 8-9månader eller va de va ägaren sa, men skit samma vart med om batterier innan som vart sten döda i princip som jag fått liv i med lite lirkande :)

Koppla bort polerna o på med biladdaren på startström under några timmar o sen på vanlig laddning de resterande 9 timmar framot, klart de bludra/koka o hade sig, men de batterit lever en idag :)

Men har jag låttit hojen vara i över 4v så kan strömen sjunka lite, men finns fortfarande kräm för att starta, men efter lite yterligara laddning så fanns de gott om kräm igen :)

Mellan dessa laddningar har jag använt hojen ett antal gånger o de har gått ca 7Månader sen senaste laddning.

Att väcka ett bateri fungerar inte alla gånger, men man kan alltid testa för är de trasigt så är de som sakt kast, kostar ju inget att försöka om man har en laddare, annars får man köpa annat batteri.
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top