Min Yamaha XT600 ska få ett ansiktslyft

jag har varken lust eller tid att plocka ner xt i molekyler sprayburks lack kommer räcka för mig. har köpt tyg till sitsen som jag ska börja sy på .... kommer bli gör snyggt ..............
 
Ska och kolla på en XT 600E -90 imorgon, och tänkte även jag "fixa" till den. Hur svårt är det att få loss ramen, kan få allt blästrat och pulverlackerat (inte så stort urval färger) men tänkte väl göra allt svart isf.

Hur bör man lackera kåporna, hur ska du lackera de? om man kör med färgburk på de så känns det som det kommer flagna bort ganska så fort.

Upphottad XT 600
 
Last edited:
Hej, här kommer jag och regnar på din parad.

Jag är välkänd för att måla fan på väggen och andra negativa saker, men jag tänkte komma med lite heta tips i all välmening.

Att måla nånting som kommer att utsättas för väder, vind, avfettning, olja och bensin med sprayburk är att be om problem. Den där färgen kommer att rinna av din motor som mascaran på ett luder i regn så fort du försöker tvätta din hoj med nånting mer aggressivt än ljummet vatten.

Och att gnugga ramen plåtren för att sedan "ytbehandla" med sprayfärg är ren förstörelse. Det kommer att rosta fortare än du hinner säga flasklock.

Vill du att hojen ska bli fin i mer än en månad eller så bör du nog riva ner den i småbitar och åtminstone lacka grejorna med tvåkomponentlack. Ramen skulle nog bli fantastiskt glad över pulverlack, faktiskt.

Men det är din hoj, och du gör naturligtvis som du vill. Personligen tror jag det här är motorvägen mot helvetet för den.

Puss och kram.
:rofl Fast sant.
 
Mitt projekt har legat på is lite har inte haft tid att greja, men så i måndags så hittade jag mitt bak ljus jag ska använda och jag fick insperation igen, så nu har jag fixat och trixat för att få fast mitt bakljus på bakskärmen. sen var jag tvungen att införskaffa mer tyg för att sy min sadel. som jag tidigare skrivit så var mina bromsar inte i det bästa skicket så jag har även lämnat in dessa för att se om det går att rädda. min bakskärm var sprucken och det fattades även en delar av den så jag tog och spacklade den.
det kommer mer bilder snart på mitt projekt.
 
Mitt projekt har legat på is lite har inte haft tid att greja, men så i måndags så hittade jag mitt bak ljus jag ska använda och jag fick insperation igen, så nu har jag fixat och trixat för att få fast mitt bakljus på bakskärmen. sen var jag tvungen att införskaffa mer tyg för att sy min sadel. som jag tidigare skrivit så var mina bromsar inte i det bästa skicket så jag har även lämnat in dessa för att se om det går att rädda. min bakskärm var sprucken och det fattades även en delar av den så jag tog och spacklade den.
det kommer mer bilder snart på mitt projekt.

För att forsätta på Mattias domedagsprofetia så tror jag att en spacklad skärm på en stånka kommer ruska av sig spacklet på 30 sekunder.

Dvs strax efter sprayfärgen på motorn krullar upp sig & ramlar av i en ringformad hög på garagegolvet.
 
om detta ska vara ett forum för att smutskasta mitt projekt så kan ni lägga av. detta är ett projekt som jag ville dela med mig av men om det inte uppskattas att jag lägger ner tid och energi för att visa att det går att renovera en hoj utan att plocka ner den i molekyler för att det ska pulverlackas m.m
 
Last edited:
Pulverlack är inte så jättedyrt egenligen, har hört siffror på kanske en tusenlapp på en hel ram. Men det blir ju en del plock och säkert en del bussningar som behöver bytas.
 
om detta ska vara ett forum för att smutskasta mitt projekt så kan ni lägga av. detta är ett projekt som jag ville dela med mig av men om det inte uppskattas att jag lägger ner tid och energi för att visa att det går att renovera en hoj utan att plocka ner den i molekyler för att det ska pulverlackas m.m

Ta det inte fel. De försöker hjälpa dig. När du ändå lägger ner så mycket tid så är det ju dumt att fuska. Mattas har helt rätt, ger su dig på att slipa ner ramen för att sedan spraya lite på den kommer den vara slut i höst.

Det är en enkel motorcyckel att plocka isär, så enkel att man inte kan säga molekyler utan snarare Lego för barn 3-5 år.

Enligt mig tillhör XT600 1900-talets kulturarv och det gör ont att se en sån ta slut när Jag själv (med flera) som bud gjort allt Jag kunnat för att försöka med just detta utan resultat.

Riv i sär, lämna iväg på pulverlack och få hem rena, fina, färdiglackade delar och montera ihop som en byggsats.

SH är bra när det gäller tips, sug åt dig, det brukar Jag göra.

/Teo

Pulverlack är inte så jättedyrt egenligen, har hört siffror på kanske en tusenlapp på en hel ram. Men det blir ju en del plock och säkert en del bussningar som behöver bytas.

En påse bustningar kostar inget och det är mycket lättare att pilla ihop en ren, nulackad ram med lite nya grejer än att rota runt med gamla neroljade, spruckna bustningar.

Motorn lyfter man bara av och ställer på en pall. Gaffel och sving plockar man bort på 40 minuter. Ur med sving/styrlager och sen iväg till lack. sen är det bara att göra samma sak fast tvärt om.:tummenupp


btw, det går inte att lacka gaffelskydden röda. Som någon skrev tidigare. Köp röda, allt är billigt till xt. Kola efter ny plast också, det ger ett klart nyare intryck och kostar lika lite som övrigslitvara till den hojen. Synd att du bor i Götet för vi har Mc-proffsen här som är XT-gurus.
 
Last edited:
Ska och kolla på en XT 600E -90 imorgon, och tänkte även jag "fixa" till den. Hur svårt är det att få loss ramen, kan få allt blästrat och pulverlackerat (inte så stort urval färger) men tänkte väl göra allt svart isf.

Hur bör man lackera kåporna, hur ska du lackera de? om man kör med färgburk på de så känns det som det kommer flagna bort ganska så fort.

Upphottad XT 600


Du kan pulverlacka ramen pärlemovit om du vill men det blir nog dyrt som fan. Det bästa är att hänga på i en större lackorder och ta nån lack som vanligtvis genomörs. Vit, svart, mm.

För att få till lack på feta pvc-kåpor som det är på dessa hojar måste man matta ner de ganska bra och dra på en plastprimer först och sen en färg som kan töja sig så den inte spricker när tex framstänkan böjs.
 
om detta ska vara ett forum för att smutskasta mitt projekt så kan ni lägga av. detta är ett projekt som jag ville dela med mig av men om det inte uppskattas att jag lägger ner tid och energi för att visa att det går att renovera en hoj utan att plocka ner den i molekyler för att det ska pulverlackas m.m

Sprayburk funkar inte i dessa sammanhang, hur goda intentioner du än har. Du ska tacka oss istället för att gnälla & känna dig förorättad.
 
Vad det gäller sadeln så är det enklast ifall man syr den till rätt form från början, men det går även att göra ifall man stretchar galonen lite grann.
Enklast ifall man då värmen den lite med en hårtork. inte mycket men lite för att den skall bli lite mer flexibel.
Jag körde värma+stretcha+dra metoden på min.
 

Bifogat

  • XT600_11.jpg
    XT600_11.jpg
    70.1 KB · Visningar: 59
  • XT600_12.jpg
    XT600_12.jpg
    66 KB · Visningar: 70
  • XT600_13.jpg
    XT600_13.jpg
    118.5 KB · Visningar: 78
Sprayburk funkar inte i dessa sammanhang, hur goda intentioner du än har. Du ska tacka oss istället för att gnälla & känna dig förorättad.

Även om jag generellt håller med om allt du och andra i den här tråden har att säga om sprayburkslack så kan det funka, om man är noggrann och det inte sitter på ett alltför utsatt ställe. Lackade en del av ramen med sprayburk (rostskydd + täckfärg) på en äldre hoj jag hade och det höll så länge jag ägde den hojen.
 
ta inte folks "kritik" så hårt, det är bara för att hjälpa dig och för att du inte ska bli ledsen när allt jobb på din nyfixade och grymt fina hoj plötsligt går och regnar bort...:) hade mattias velat trycka ner dig hade han gjort det bra mycket effektivare, det kan jag lova dig :D

liten fråga angående det du gjort hittills bara:
hur rengjorde du motorn inför lacken och vad använde du för lack? i och med att du lackade med ramen kvar i motorn så lär du ju inte ha blästrat av den innan lack, så jag bara undrade vad du gjort under lacken för att säkra dess häftgrund? sen så kan nog cylindern på en luftkyld stånka bli ganska varm emellanåt så... valet av lack kan vara avgörande för huruvida lacken vill sitta kvar eller ej.

sen är jag även nyfiken på hur d tänkt lacka ramen utan att riva hojen??:va

att riva en hoj är inte så svårt, och även om hela företaget med att få ihop den igen är svårare så är det då rakt inte omöjligt. mitt förslag är att du river ner skiten, får motorn blästrad och ordentligt rengjord innan du ålägger någon billig lackfirma att lägga en bra och värmetålig färg avsedd för cylindrar, och likadant med ramen. blästring + lack behöver inte bli så dyrt, du slipper lägga en massa timmar på att slipa ner saker och ting för hand vilket gör att tidsåtgången inte blir så stor ändå och du vet med största säkerhet att jobbet blir bra gjort och håller länge :) återigen, de som sagt saker i stil med det här vill bara hjälpa dig så bli inte arg på oss. vi vill bara undvika att du blir ledsen när du inser att allt slit du lagt ner på hojen plötsligt blir ogjort...

kul projekt i övrigt, och extra roligt att det finns mekglada tjejer som tar tag i sina saker själva:tummenupp
 
Väl talat Bushido, nu är det bara att hålla tummarna att hon inte tar riktigt konstruktiv och väl underbyggd kritik på ett dåligt sätt, det hade varit förödande:(
 
Väl talat Bushido, nu är det bara att hålla tummarna att hon inte tar riktigt konstruktiv och väl underbyggd kritik på ett dåligt sätt, det hade varit förödande:(

jepp, precis:( men jag tror att trådskaparen är en vettig flicka som kan se skillnad på folk som försöker trycka ner henne i smutsen och folk som bara vill hennes bästa, så det ska vi nog inte behöva oroa oss för!:)
 
Har själv en xt 600 som behöver lite kärlek efter en och annan marksyning.

Kollade upp vad nya kåpor skulle kosta till den och det handlade om cirka 6 tusen. Är det någon som vet om det finns "piratplast". Eller rent av om det finns någon annan modernare hoj det skulle gå och ta plast ifrån. Är absolut inte främmande till att kapa och svetsa lite nya fästen. Det kanske går och få på lite plast från någon KTM?
 
uppdatering av mitt projekt 19/1-09

Nu kommer det lite bilder på mitt projekt....
Min Xt kommer inte bli röd metallic .....
Tog bort lampkåpan och det visade sig att det som håller varv räknaren var sönder får ta och fundera på hur jag ska laga detta.

Det var ganska bra skick på handskydden dessa kommer jag att lacka där de sitter.

Bakskärmen är inte vacker den har jag spacklat och den ska strax lackas

från början var det menigen att hojen skulle bli röd metallic men färgen täckte inte, så jag tänkte att jag kunde ta en solidlack under och sen ta metalliclacken på den solida fungreade inte så jag bytte färg helt till en som täckte bättre.


Det blev lilla metallic i stället.

innan jag fattade beslutet att byta färg han jag sy upp ett överdrag till min sadel

har även provat och sy upp en i blått oxå

så nu i veckan ska jag försöka att lacka ramen ...:yoparty :D lovar att jag ska uppdatera med bilder hur det blir.................
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top