min xr drar olja

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
-00 XR650r
Hej!!

Min xr 600 -92 har börjat att dra olja. ca 2-3dl på två veckor (ca 30mil).
Brukar de dra lite olja i allmänhet eller??
Den går bra o startar alltid på max två kick. Tyder detta på ett stundande motorhaveri eller är hon "bara" allmänt sliten!!?? Kan ja fortsätta köra?? Tips på åtgärd vid renovering?


Väldigt tacksam för svar!

//göran
 
Last edited:
Ta det lugnt. Lätt få lite varierande nivåer på xr600, tycker jag. Vänta åtminstone tills du är säker på att den drar olja. Sen är det ju en fråga om när man isf tröttnar på förbrukningen o gör nåt åt det. Ventilstyrningar/tätningar o kolvringar/cyl; så många andra sätt att ta olja finns inte (om den inte läcker förstås)
/u
 
Tackar för svaren...

Hmm.. då är det ingen panik med andra ord.. Är det svårt att byta ventiltätningar? Nu vet ja inte om ja snackar i nattmössan men är det så att ventiltätningarna blir dåliga för att ventilstyrningarna är dåliga eller?? Då är det väl lika bra att göra en topprenovering i höst kanske...!? Vad kostar det att hona en cylinder i runda slängar??

//göran
 
ventiltätningar och styrningar är samma sak helt enkelt.
I ditt fall är det troligen kolvringarna som är slut, då drar den olja när man kör den. Är tätningarna dåliga känneteknas det av att hojen blåröker just vid start eftersom oljan gärna rinner förbi tätningarna in i cylindern när hojen står.
Men byt gärna både och.
 
Silwer skrev:
ventiltätningar och styrningar är samma sak helt enkelt.
Absolut inte !! Styrningen är det (ipressade) rör ventilskaftet går i. Tätningen är 'gummihatten' som sitter på överdelen av styrningen, i princip en packbox.
/u
 
Hade ett liknande problem med en av mina föredetta XR hojjar, Vi borrade cylindern (600:-) plus en ny överdimension-kolv. Sedan var allt frid å fröjd igen !

Ring runt till de olika motorfirmorna i stan å kolla vad de tar för cylinderborrning.

//Mattias
 
kan man byta tätningar utan att riva hela toppen??
Tänkte om man skulle ha gjort det nu om det är enkelt
å sen renovera kolv/cylinder till i höst eller nåt.
Mången tack för svaren..

mvh goran
 
Visserligen sitter tätningarna på ovansidan, men eftersom knaster o bricka måste bort är det nog omöjligt. Teoretiskt med kolven i toppläge för att hålla emot ventilen så kanske, men risken är att man kröker ventilen. Vänta du till vintern o riv o få kolv o cyl uppmätta o ev honad/borrad isf. Kolv ca 1700-2000:-.
/u
 
Det finns ju verktyg där man skruvar i en ventil i tändstiftshålet, sedan kopplar man trycklyft till ventilen, ca 6-8 bars tryck tror jag det ska vara, detta gör att ventilerna inte trillar ner vi arbete med dem. Dock så skulle jag inte rekommendera detta, råkar man trycka till en ventil så voosch....försvinner kanske trycket och likförb.....trillar kanske ventilen ner :skrämd , då får man ändå riva toppen... :(


någon som privat detta :confused:

mvh
Mattias
 
Tryckluft i cylindern fungerar utmärkt på bilmotorer i alla fall.Jag har bytt tätningar på massor av motorer på det viset.
Det man måste tänka på är att ha någon form av verktyg att pressa ner fjädern med.
 
Efter en stor undersökning av undertecknad så har jag lokaliserat oljelekaget. Det visade sig att oljan försvinner genom vevhusventilationen vid bakhjulsåkning!!??!! Nån fler som har samma problem? :confused:
 
goranmanson skrev:
Efter en stor undersökning av undertecknad så har jag lokaliserat oljelekaget. Det visade sig att oljan försvinner genom vevhusventilationen vid bakhjulsåkning!!??!! Nån fler som har samma problem? :confused:

Det är vanligt att det är så. Koppla vevhusventilationen till en flaska av nått slag så är det bara att hälla tillbaka oljan sen. :)
 
Hmm... världelöös lösning må ja säga. men men.. Har en flaska påkopplad... tackar för svar. :hej
 
goranmanson skrev:
Hmm... världelöös lösning må ja säga. men men.. Har en flaska påkopplad... tackar för svar. :hej

Finns tyvärr ingen annan lösning. Du kan inte pluggaigen vevhusventilationen direkt.
 
goranmanson skrev:
Nämen tänkte att nya hoja måste väl ha löst det på nå bättre sätt... eller?? :confused:

Troligtvis sitter vevhusventilationen på något annat ställe. Men jag vet att nya XT's tycker ut en massa olja genom vevhusventilationen när man slangar.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top