Min XR brann!!!

Costanza

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa lx125
Det började häromdagen då jag skulle till jobbet, hojen hostade till om sen var den död....blev nog "toksur" efter för mkt choke....
Så idag skulle jag lösa problemet, tog ur T-stift,tömde fuggen, och bad till gud! :Bugar
Lika död idag med..
Hittade då en burk startgas på hyllan.....Hmm...slet upp sidokåpan och sprayade innanför filtret....
Så när jag väl kickade small det till från luftburken, kollade ner å ser att det brinner rätt rejält(hade bara kortbyxor på mig=varmt,hårlöst vänsterben)plus att gallret flög iväg en meter..
Luftfilter ramlar ner på marken och brinner rätt mkt.....rätt tur att man har en vattenkran plus slang några meter ifrån....
släcker det lilla som brann på hojen plus luftfiltret som brann rejält...

hojen klarade sig faktist helt utan nån synlig skada....
Fick senare igång hojen med hjälp av min "kraftiga" kusin fredrik, som fick sitta bak på hojen nerför en lång och brant backe...... lät som om hojen gick på tjockolja när den väl small igång....Efter 20 minuters "tokköra" var den sig själv igen....

Nån som vet hur startgasen kunde ta eld i luftburken???? :confused:

Mitt namn Costanza klär mig mer å mer.....
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Costanza skrev:
Det började häromdagen då jag skulle till jobbet, hojen hostade till om sen var den död....blev nog "toksur" efter för mkt choke....
Så idag skulle jag lösa problemet, tog ur T-stift,tömde fuggen, och bad till gud! :Bugar
Lika död idag med..
Hittade då en burk startgas på hyllan.....Hmm...slet upp sidokåpan och sprayade innanför filtret....
Så när jag väl kickade small det till från luftburken, kollade ner å ser att det brinner rätt rejält(hade bara kortbyxor på mig=varmt,hårlöst vänsterben)plus att gallret flög iväg en meter..
Luftfilter ramlar ner på marken och brinner rätt mkt.....rätt tur att man har en vattenkran plus slang några meter ifrån....
släcker det lilla som brann på hojen plus luftfiltret som brann rejält...

hojen klarade sig faktist helt utan nån synlig skada....
Fick senare igång hojen med hjälp av min "kraftiga" kusin fredrik, som fick sitta bak på hojen nerför en lång och brant backe...... lät som om hojen gick på tjockolja när den väl small igång....Efter 20 minuters "tokköra" var den sig själv igen....

Nån som vet hur startgasen kunde ta eld i luftburken???? :confused:

Mitt namn Costanza klär mig mer å mer.....

Hjälp! låter inte kul..vet inte varför det tog eld däremot..hoppas det inte händer på min framtida hoj bara.. :gnissla
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Motorn kan skjuta tillbaka ut genom förgasaren ibland och startgas är lättflyktigt och brinner bra (såklart :) ). Startgas ska man hantera med viss försiktighet - men nu vet du ju det ;)
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Kanske för att det var för mycket ånga i burken så att tändstiften gjorde så ångan fattade eld den enda lösningen jag skulle kunna tro. :va
 

Belle

********285********
Gick med
7 May 2003
Ort
Märsta
Hoj
lc4 & xt som bud hoj
Costanza skrev:
Det började häromdagen då jag skulle till jobbet, hojen hostade till om sen var den död....blev nog "toksur" efter för mkt choke....
Så idag skulle jag lösa problemet, tog ur T-stift,tömde fuggen, och bad till gud! :Bugar
Lika död idag med..
Hittade då en burk startgas på hyllan.....Hmm...slet upp sidokåpan och sprayade innanför filtret....
Så när jag väl kickade small det till från luftburken, kollade ner å ser att det brinner rätt rejält(hade bara kortbyxor på mig=varmt,hårlöst vänsterben)plus att gallret flög iväg en meter..
Luftfilter ramlar ner på marken och brinner rätt mkt.....rätt tur att man har en vattenkran plus slang några meter ifrån....
släcker det lilla som brann på hojen plus luftfiltret som brann rejält...

hojen klarade sig faktist helt utan nån synlig skada....
Fick senare igång hojen med hjälp av min "kraftiga" kusin fredrik, som fick sitta bak på hojen nerför en lång och brant backe...... lät som om hojen gick på tjockolja när den väl small igång....Efter 20 minuters "tokköra" var den sig själv igen....

Nån som vet hur startgasen kunde ta eld i luftburken???? :confused:

Mitt namn Costanza klär mig mer å mer.....

Det är ganska vanligt att startgasen tar eld i luftburken, Det är bara för att den tänder i fel läge.
Det är som att starta exempelvis en gammal volvo som har stått ute en längre tid med skit väder (typ snö) då smäller det som fan i luftburken och det bästa som man kan göra om luftfiltret tar eld är att försöka starta igen för att då sugs "elden" in i cylindern igen och slocknar.

Jag tror att du hade fukt i tändsystemet så att det var därför som den tände fel och när du hade tokgasat i 20 minuter så blev hojen varm och då dunstade fukten.

/Belle
 

HanneZ

Guest
ja va med om något liknande i somras!

Jag skulle kontrollera tjuvluft, så ja ställde hojen(gsxr92) på tomgång o satt på den medans ja luta mig till vänster o spruta lite lagom med startgasen mot förgasarna, JÄVLAR va de börja spruta eld ur burken.

Fatta heller aldrig va de va som fick fjång på gasen...

/ Hannes
 

BigD

Blivande SuperRetard
Gick med
19 Aug 2003
Ort
BikeStreet GBG
Hoj
KTM LC4-01
Tycker du inte att du är elak när du kallar mig för kraftig, din lilla tjockis.

Köp dig en KTM så du får en riktig hoj... eller du kanske hellre vill ha en upphottad CB400.

Ha det gott Kusin.

PS. på fredag skall vi dricka sprit.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
som sagt ovan, mycket vanligt på stånkor att det händer.
Det kan börja brinna rejält i filtret.
Ofta har hojarna nån form av nät som skydd för filtret.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Fränt med eld ju :brinnerup
Eter kan man göra massa skoj saker med :kär :lol

Skönt inte hojen brann upp...
 

Costanza

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa lx125
BigD skrev:
Tycker du inte att du är elak när du kallar mig för kraftig, din lilla tjockis.

Köp dig en KTM så du får en riktig hoj... eller du kanske hellre vill ha en upphottad CB400.

Ha det gott Kusin.

PS. på fredag skall vi dricka sprit.


Japp på fredag :fyllisar ....vi kanske kan grilla nått gott över min xr till fredag!
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
:hihi :hihi :hihi :hihi

på en snöslungare som jag hade för nått år sedan så gav vi den en sup när den var svårstartad. dvs ta ur tändstiftet hälla lite soppa direkt ner till cylinden å sedan skruva tillbaka å starta..
är det något man bör göra på en hoj? :gnissla :gnissla
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
DwD skrev:
:hihi :hihi :hihi :hihi

på en snöslungare som jag hade för nått år sedan så gav vi den en sup när den var svårstartad. dvs ta ur tändstiftet hälla lite soppa direkt ner till cylinden å sedan skruva tillbaka å starta..
är det något man bör göra på en hoj? :gnissla :gnissla

Låter som att den kan bli en aningen sur efter ett sånt ingrepp... :fatta!
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top