Min XR bråkar med mig!!

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Japp, var ute med den igår och skulle köra lite skog. Kom upp för Kallebäcksbacken så var det precis som om någonting bromsade ner motorn kraftigt? Nästan som om motorn skulle skurit (fast det hände inte helt tvärt utan var några sekunders förlopp). Sedan låste hojen bakhjulet?? Jag drog in kopplingen och rullade till kanten. Funderade först en stund men provade sedan att kicka (räknade med att kicken skulle sitta fast) och hojen startade med en gång :confused: Varvade och gick precis som vanligt men hade ett skrapande "kvittrande" ljud från motorn. Ville inte köra hojen i detta skicket så jag hämtade bilen för att köra hem den med. När jag kom hem plockade jag ner ventilkåpan och toppen för att först se ifall ett tex kamlager var dåligt eller om någon ventil hade fått lite stryk, hittade ingenting där. Kollade cylinderloppet och hittade två små report men det var allt? Känns som om någonting händer så kraftigt med motorn att den låserbakhjulet så borde ju det synas, eller? Skall tillägga att jag inte har lyft cylindern ännu för att kolla mer noga på kolv mm för att min hyllsa gick sönder när jag skulle göra detta :rolleyes: Men iom att jag inte hittar någonting direkt i cyl loppet så verkar det ju inte som om det har hänt någonting där heller.

Så är det någon annan som känner igen problemet och kan ha en idé om vad det kan vara?

Hmm, får se vad det blir. Har skaffat mig lite verktyg till nu så att jag kan lyfta cylindern. Enligt Honda så är vanliga värmenypningar relativt vanliga. Så de tippade på det. Särskillt iom att hojen lätt startade igen och verkade funka bra fast med lite ojud. Plockar av cyllen idag så då får vi se.

Nu har cylindern åkt av. Och kolven ser ut som f-n. Även cylindern ser illa ut i nederkant. Så hojen har nypit. Frågan är bara varför. Förgasaren sat illa under en tid. Kan nog kanske vara det. Om det är fallt så får firman som fixade dit den vara med att betala kalaset!

Nja jag skulle inte säga att det är vanligt att de nyper, men ....

Vilken sida av kolven ser jävlig ut?

well bara o borra o smacka i ny od kolv

bebbe skrev:
2511048 Nu har cylindern åkt av. Och kolven ser ut som f-n. Även cylindern ser illa ut i nederkant. Så hojen har nypit. Frågan är bara varför. Förgasaren sat illa under en tid. Kan nog kanske vara det. Om det är fallt så får firman som fixade dit den vara med att betala kalaset!

Passa på att skaffa en högkompkolv och öka kubiken när du ändå borrar.

Det som gör att man blir fundersam är att en distans till förgasaren inte var riktigt gjord. Den var dessutom limmad/tätad med ett material som inte verkade tåla bensin så bra. Sedan så var klamman som tätade kring insuget förstor så när den var dragen i botten tätade den inte helt runt gummit :näsblod

Och kollar man på kolven så är den kass på insugsidan, det ser iaf jag som att det har kommit in skit i motorn och inte att den har nypit/skurit pga värme.

bebbe skrev:
2512914
Och kollar man på kolven så är den kass på insugsidan, det ser iaf jag som att det har kommit in skit i motorn och inte att den har nypit/skurit pga värme.

Mmmm... Och en storstånka med minst 6-7/100mm i kolvspel behöver mkt för att värmenypa

Tror inte den nyper med mindre än att den går för snålt. Oljetempen på min högkompade 654 cc går aldrig
upp i farliga värden vid körning.
Hursomhelst, bara att fixa. Dom går bättre m högre komp, men hårdare och skramligare.
Ökar du volymen så bör du följa upp det med andningen. Iaf om du vill ha mer effekt och vettigt
drag i övre registret. Men iofs så känns mer vrid rätt imponerande oxå.
/u

ulf_lundin skrev:
2514432 Tror inte den nyper med mindre än att den går för snålt. Oljetempen på min högkompade 654 cc går aldrig
upp i farliga värden vid körning.
Hursomhelst, bara att fixa. Dom går bättre m högre komp, men hårdare och skramligare.
Ökar du volymen så bör du följa upp det med andningen. Iaf om du vill ha mer effekt och vettigt
drag i övre registret. Men iofs så känns mer vrid rätt imponerande oxå.
/u

Det är sant. Men hade inte från början tänkt att trimma hojen.

Nu blir det 640cc med 10,7:1 i comp. Har ingen större lust att sätta på annat avgas eller för den delen göra någonting åt varken förgasare eller annat. Anledningen till att det blir detta är att firman som har monterat grejorna innan faktiskt tog på sig lite av skullden så detta var va det erbjöd mig för ett riktigt bra pris.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back