Min VTR Firestorm luktar olja...

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Min Firestorm började stinka olja i slutet av säsongen 2003. Kollade oljenivån och det drack inte så farligt mycket. Liiite mer än normalt, och det blåryker inte heller.. Men nu har jag tröttnat på att mitt skinnställ stinker olja så fort jag gått in så har jag tänkt fixa till det.. Nu undrar jag vad jag kan börja med? Ska jag kolla ventiltätningar ev byta dom? Eller ska jag riva ner motorn direkt och byta kolvringar? Måste man klyva hela motorn för att komma åt kolvringarna?

Tacksam för svar!

-MLM- skrev:
Är det ingen som vet ?
Nä, inte just...

Men jag kan väl göra som man inte ska: besvara med en fråga...Om det är så mycket lukt att det sätter sig i skinnstället tycker jag att det borde vara nånting på utsidan som åstadkommer oset. Det är inte så enkelt att du har ett läckage någonstans på nåt oåtkomligt ställe där olja rinner/droppar på något varmt?

(Hur dum är du då, det är väl klart han kollat...) :tomten

Klyva motor för o byta kolvringar låter avancerat, va e de för motor isåfall? Fast de beror ju på vad man menar med klyvning av en motor då de e klart

-MLM- skrev:
Min Firestorm började stinka olja i slutet av säsongen 2003. Kollade oljenivån och det drack inte så farligt mycket. Liiite mer än normalt, och det blåryker inte heller.. Men nu har jag tröttnat på att mitt skinnställ stinker olja så fort jag gått in så har jag tänkt fixa till det.. Nu undrar jag vad jag kan börja med? Ska jag kolla ventiltätningar ev byta dom? Eller ska jag riva ner motorn direkt och byta kolvringar? Måste man klyva hela motorn för att komma åt kolvringarna?

Tacksam för svar!

Inte känt något innan? Går jag bakom min (med highpipes)får jag direkt en äcklig lukt av avgaser/olja som sätter sig ikläderna direkt! trodde det var normalt....... :va

HanneZ skrev:
Klyva motor för o byta kolvringar låter avancerat, va e de för motor isåfall? Fast de beror ju på vad man menar med klyvning av en motor då de e klart

Å hur fan ska man få ur ringarna utan å klyva motorn? :7peta

Klyva i min mening är o dela på blocket, om att lyfta av cylindrarna är samma sak som att klyva en motor så visst, då måste man klyva motorn :)

/ Hanness

-MLM- skrev:

Tacksam för svar!

Min VTR stinker fortfarande olja efter senaste oljebytet, antar att jag spillt lite här och där, tycks ta evigheter att bli av med doften... :va

/B

HanneZ skrev:
Klyva i min mening är o dela på blocket, om att lyfta av cylindrarna är samma sak som att klyva en motor så visst, då måste man klyva motorn :)

/ Hanness

Ok, låter det va osagt, orkar inte böja mig ned o kolla om den har lösa cyllar men det blir nog svårt att isof lyfta dessa pga mycket pryttlar ivägen :)

ahhh, så ni menar, en annan mekar ju gammelt så ja vet ju knappt att cyllarna e integrerade med blocket nu för tin! my bad!

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...