Min Veidecdebut & Kryapåhälsning till Jimmy.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Så har man då för första gången sett hur "di rike"-teamen beter sig ;)
Måste medge att det depåmässigt ser lite profsigare ut än på SM-nivån men det är väl som det ska va antagligen. Å andra sidan är det en hel del som verkar överdriva löjligt mycket i strävan efter att ha värst depåupställ. Utan att nämna namn så såg jag flera som enbart på förtältets inredning lagt mer än vad jag lägger i racebudget på ett år.
Skit samma, kul att se grabbarna live. Mindre kul var det att se Lindströms vurpa. Hojen var hyfsat högt upp i luften och jonglerade. Jimmy träffade tydligen armcon med huvet före och bröt käken och blev av med några tänder. Hoppas verkligen att det är bättre skyddade staket när SM-finalen avgörs.
Bilar var det även det första gången jag såg live. Hyfsat kul när det var fight men det såg ju ut att gå så långsamt och så får dom ju knappt plats två i bredd "gäsp". Ferarricupen var ännu tristare eftersom de hade så dyra bilar så dom höll ordentliga avstånd till varann helatiden. Radical var dock lite coolt, Sauk kan dock inte va så nöjd med sin premiär.

En trist sak som uppdagas när man pratar med (hoj)förarna i depån är hur lite koll vi har på varann. Dags för Svemo att rådda lite. Tydligen är det brist på förare och för att locka folk får man billigare anmälning om man anmäler sig som Wildcard och vill prova, dock har ju infon inte nått fram. Förarmöten har hållits för att försöka lista ut hur man ska locka fler "rookies" till klassen och alla möjliga förslag finns (själv har jag egna misstankar vari det stora hindret ligger). Borde inte detta vara en diskution som berör hela RR-Sverige? Varför ha två små ankdammar med vattentäta skott. Mer info från Veidec i IB så man får nån koll.
Tankar om detta?

Höll nästan på att glömma.
Krya på dig Lindström...

Last edited:
förhoppningsvis dör den klassen ut och ersätts av standard 600.det ska väl ändå vara så att talang framför plånbok avgör publicitet och det är ju tämligen svårt att fuska i standard så att det inte märks.en regeländring om at få byta fjäder fram och bak skulle dock till vilket skulle dragit dit fler förare som ätit lite mer under vintern eller de som haft anorexia.
ska det vara supersport så ska det väl vara så att man vill komma ut i världen och inte ligga och harva med lite gamla bildjävlar och lekfulla miljonärer.

Precis så Igel! Anledningen till att SS600 buntades ihop med bilklasserna är, efter vad jag har förstått, att man ville få fler människor att uppmärksamma roadracing och att man hoppades att på så sätt få mer publik till SM/SO. Effekten av detta har varit liten. I stället har det försvunnit en gren som kunde höjt SM, samtidigt som SS600-klassen blivit orimligt dyr. Jag tycker den ska bör köras tillsammans med SM igen. Förhoppningsvis får man med sig sponsorpengar och uppmärksamhet tillbaka till SM.

Nja, det finns klara effekter av veidec/synsam, kanske inte gigantisk när det gäller publik.
Första tror jag klart är att vi fått fler nya förare. Det finns en anledning till varför r600/1000 blivit så stora de sista åren.
Andra är att veidec-förarna fått det aningen enklare att få ihop sina budgetar. Dock märks det att STCC AB från förra året tappat en hel del, och det har mycket att göra med att man tappade/inte hade råd med SVT's tv-produktioner längre.
Vi har fått mer publik på sm-tävlingarna, men det är nog kombination av att folk fått upp ögenen på veidec och att vi är fler förare som sprider info, både från person till person och på nätet.

Vad gäller framtiden för veidec, det kommer bli en "superstock"-klass som jag förstått det. Men frågan är om de kommer åka vidare med STCC, jag tror inte det kommer vara så..

oFFkeFF skrev:
Vad gäller framtiden för veidec, det kommer bli en "superstock"-klass som jag förstått det.
Ett av dom rykten som går ja. Förutsätter ju att nån förare vill åka sånt.
Tycker det är helt OK att en eller flera klasser åker med bilarna om det nu är det enda sättet att få uppmärksamhet. På SM/SO ser man ju inte en kamera och här blev jag förvånad över upstället med 5-kamera, länkar och direktfeed (kostnad ungefär vad Luff ville pröjsa för hel serie).
En ny klass är det sista vi behöver.
Vad jag ville komma fram till var en fundering över varför Veidec inte meddelar sig via SVEMO-kanaler och varför information mellan de olika "hojlägren" inte kommer fram (annat än rykten som kommer fort som fan).

Det är väl ganska gott om folk från svemo på veidec-racen också?`
Med tanke på att EM inte kommer köra supersport nästa år, tror jag det är lite halvdött att fortsätta åka SS600 här hemma.
Vet inte om det finns något klart superstock600 reglemente för EM ännu.

Det jobbas ju fortfarande på att få tv-sändningar från "vanliga" sm, till i år hanns det inte med för hela serien, men det kan kanske fås ihop pengar till tv-sändning från knutstorp. TV är ett måste, och bra TV är också ett måste, men bra produktioner kostar sisådär 200kkr per tävling, och det måste finansieras på något sätt, vilket inte är helt enkelt. Dock är det en reklamsäljare som jobbar stenhårt på det just nu.

oFFkeFF skrev:
Vad gäller framtiden för veidec, det kommer bli en "superstock"-klass som jag förstått det. Men frågan är om de kommer åka vidare med STCC, jag tror inte det kommer vara så..

Då jag själv var med också körde, så var jag även med i ett ej officiellt möte på fredagskvällen, där vi diskuterade Veidecs framtid. Det finns lika många spekulationer som det finns förare kan jag berätta för tillfället. Men Joakim Weideshaim kommer att sammaställa en del och ta upp det med STCC:s ledning. Därefter får vi se vad som händer. Många olika varianter diskuterades, men vad som ligger närmst verkligheten vågar jag inte gissa på.

Grattis Folkesson!
Krya på dig Jimmy! (såg otäckt ut när man körde förbi där)

Bennybåge skrev:
Då jag själv var med också körde, så var jag även med i ett ej officiellt möte på fredagskvällen, där vi diskuterade Veidecs framtid. Det finns lika många spekulationer som det finns förare kan jag berätta för tillfället. Men Joakim Weideshaim kommer att sammaställa en del och ta upp det med STCC:s ledning. Därefter får vi se vad som händer. Många olika varianter diskuterades, men vad som ligger närmst verkligheten vågar jag inte gissa på.

Grattis Folkesson!
Krya på dig Jimmy! (såg otäckt ut när man körde förbi där)

Det ultimata enligt mig vore att Veidec hängde med er som klass-sponsor tillbaka till den vanliga SM-serien. Fast om det är pengar nog för tv-bevakning vet jag inte.

oFFkeFF skrev:
Det ultimata enligt mig vore att Veidec hängde med er som klass-sponsor tillbaka till den vanliga SM-serien. Fast om det är pengar nog för tv-bevakning vet jag inte.

Frågan då blir ju vilken/vilka klasser som får maka på sig i det redan nu överfulla SM-schemat.
Jag tycker också det är rätt med alla SM-serier under samma tak.
Ska man ta bort Rookieklasserna ställer det ju dock krav på att det blir fler ordentliga b-race under säsongen.

Goodstuff skrev:
Frågan då blir ju vilken/vilka klasser som får maka på sig i det redan nu överfulla SM-schemat.
Jag tycker också det är rätt med alla SM-serier under samma tak.
Ska man ta bort Rookieklasserna ställer det ju dock krav på att det blir fler ordentliga b-race under säsongen.

Det kommer ju bli icke-sm klasser som får maka på sig, och fler b-tävlingar kommer det nog att bli. Eller kanske så att det kanske inte är alla rookieklasser på alla sm-race, utan kanske vartannat. Det är lösbart.

så länge det finns en tydlig uppklassningsväg tror jag inte att det blir alltför kasst att en eller flera B-klasser gör plats åt sm-klasser

o andra sidan skall det ju inte innebära att b-tävlingar hålls på en torsdag 17.30 till 20.00.
Vi behöver helt enkelt fler rr-banor i SE utan bullerrestriktioner (finns det någon utan förresten?).

grandmaster skrev:
så länge det finns en tydlig uppklassningsväg tror jag inte att det blir alltför kasst att en eller flera B-klasser gör plats åt sm-klasser

o andra sidan skall det ju inte innebära att b-tävlingar hålls på en torsdag 17.30 till 20.00.
Vi behöver helt enkelt fler rr-banor i SE utan bullerrestriktioner (finns det någon utan förresten?).

Behövs det egentligen fler banor? Är det inte mer folk som engagerar sig i klubbarna som är det största problemet nu? Fler folk som jobbar aktivt för att arrangera fler race är vad som behövs tror jag.

På sätt och vis var det ett misstag att släppa iväg den mest hypade klassen till STCC, det var det som lade grunden till dagens förvirring med ett RR-SM som till hälften utgörs av nybörjare och bortfallet av rena B-tävlingar. En av fjolårets hetaste och roligaste debatter var den om användandet av benämningen "Rookie-SM".

Det bästa vore om SS600 plockades hem till RR-SM och nybörjarna fick egna B-tävlingar. Tydligt är att så länge SS600 var med i SVT's välproducerade "Race" var genomslaget stort men som det är nu gör det varken från eller till rent publicitetsmässigt om SS600 samkör med STCC eller skulle köra med i RR-SM. Den mest RR-kunnige här på jobbet, förutom mig själv då, är min rumsgranne och det han vet om RR läser han i Södertäljes lokaltiding (=Jimmy Lindström). När hörde ni senast säga något om att de såg RR på en av TV4+ ruttna sändningar?

Goodstuff skrev:
Behövs det egentligen fler banor? Är det inte mer folk som engagerar sig i klubbarna som är det största problemet nu? Fler folk som jobbar aktivt för att arrangera fler race är vad som behövs tror jag.

nja, vad jag förstår är det lagom svårt med planneringen för att det inte finns tillräckligt med bullerdagar för mc o bil

*/ ?>
Back