Min ursäkt för "nära klippa speed tripple" på Gotland Ring 25/5 - 27 /5

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Jag ber officiellt om ursäkt för att jag var väldigt nära att ta med mig Speed Tripplen i fallet på Gotland Ring den 25/5.

Måste berätta lite mer innan folk fortsätter med pajkastningen som jag sett i en annan tråd i forumet.

Ok allt var mitt fel:
1 Fel spår,
2 För hög hastighet in i kurvan i slutet av den långa rakan.
3 Allmänt dåligt omdömme då jag trodde jag kunde bromsa mig förbi i slutet av rakan.

Jag tvärnitade in i kurvan, flög över min hoj och var väldigt nära att ta med mig trippeln jag precis höll på att köra om i fallet. Både jag och hojen klarade mig trots allt bra. Det såg mkt värre ut än vad det var. Men visst kunde ha landat hur som helst. :näsblod

Ok jag måste tyvärr berätta att sådanna här olyckor är ganska vanliga. Har kört bana i 5 år och har då även B-licens så jag är inte nybörjare i alla fall. Tyvärr har jag sett liknande saker hända ganska ofta. Att jag själv skulle ha så dåligt omdömme förvånar mig (efterklok jahadu).

Men ni vet hur det är. Det går för långsamt i kurvorna, man blir frustrerad, kommer inte förbi, när man väl får chans för omkörning på rakan, växer hornen ut. Tyvärr så är omdömmet bortblåst under 3-4 sekunder. Det räcker för att göra ett fel och gå i backen. Mitt ansvar och mitt fel.

Slutet gott allting gott. Hojen är i behov av ny högerkåpa, ny undertail, cuts och bakdel. Eventuellt ny sving i fall den tagit skada. Krashpuckar räddade den faktiskt. Mitt knä läker kvickt och jag lär köra bana snart igen.

Ok gör min nu en tjänst och börja inte kasta stenar i en glashus. Visst jag gjorde fel, det kunde slutat illa men det gjorde det inte. Har själv inte funderat på det mer än nödvändligt men det känns rätt att skriva av mig lite här. Att ta kritik är en sak men att bli kallat för diverse saker är en annan. Det får ni göra, men bara när ni står framför mig och inte gömmer er bakom en datorskärm. :mad:

Ha det bra vänner och som sagt kör lugnt och försök använda insidan av skallen mer än vad jag gjorde då. Har man lärt sig läxan? Hmm nästa gång man vill förbi någon så lär jag inte försöka bromsa mig förbi i alla fall
:gnissla

mvh
/En efterklok Ape

Last edited:
Det är bra att du går ut med en ursäkt. Det där är lite av ett problem i lugna gruppen / endast omkörning på rakan-varianten. Där ska ALLA gasa som helsike för att komma kom.

Vi ses väl igen nästa år och då är ju en ny dag så att säga....

:tummenupp

Det är bra att du går ut med en ursäkt. Det där är lite av ett problem i lugna gruppen / endast omkörning på rakan-varianten. Där ska ALLA gasa som helsike för att komma kom.
visst är det så, dessutom passar ofta de som är lite långsammare i kurvorna på att gasa ur hojjen ordentligt på rakan, jag är riktigt feg/snäll vid omkörningar så det är inte allt för sällan man får ligga efter någon i kurvorna trots att man skulle vilja om och på rakan gasar den framför som faaaan så man kommer inte om där heller alltid, fast då kan man ju passa på att åka ett varv genom depån, tycker dock att det tar så lång tid att ta sig genom depån på GR så man låter gärna bli.

Jag höll på att kränga min biljett till mellangruppen och köra i Lugn på GR eftersom det var så svårt att sälja lugn, är riktigt tacksam att Marcus avrådde mig från att göra det... Blir så mycket bättre körning ifall man hamnar i en grupp som kör i liknande tempo som man själv.

Men ni vet hur det är. Det går för långsamt i kurvorna, man blir frustrerad, kommer inte förbi, när man väl får chans för omkörning på rakan, växer hornen ut. Tyvärr så är omdömmet bortblåst under 3-4 sekunder. Det räcker för att göra ett fel och gå i backen. Mitt ansvar och mitt fel.

Fel grupp? :va

Starkt att be om ursäkt, du vet vad du gjorde fel. Ska man tappa omdömet nån gång så är det på bana det ska ske. :)

Fel grupp? :va

Starkt att be om ursäkt, du vet vad du gjorde fel. Ska man tappa omdömet nån gång så är det på bana det ska ske. :)

Det var inte fel grupp då det var allmänhetensåkning då olyckan skedde!
Då vi bara var 9st hojar ute på banan, eller rättare sagt 7st då 2st stod i depå. Så tillfällen att köra om på fanns det gott om, själv gjorde jag det i kurvorna:yoparty Skönt att ditt knä läker ihop, hälsan är ju huvudsaken :tummenupp

Last edited:
Tjena kompis!

Det va mej du höll på o klippa.
Som du skriver själv så slutade det ju med att du "bara" klotade själv även om det va riktigt riktigt nära att du fick med mej i fallet, men ödet ville annorlunda o ingen skada är ju skedd för min del än blotta förskräckelsen:näsblod .

Jag bryr mej inte speciellt mycket om det hela, utan hoppas bara allt löser sig bra för dej o hojen och att du snart får åka igen (gärna en bit bakom :D ).

Vilken tråd pajkastades det i? vore intressant o läsa! du kan skicka ett pm om du vill.

Ha det bäst / Leon :tummenupp

Det kanske du också borde göra.... :mattias :ajjabajja du var nära att klippa mig och min kompis två gånger på allmänhetens fria åkning på GR den 2/6.

Omkörning med ungefär en kraschpucks marginal kan du väl spara tills det är race? I alla andra sammanhang tyder det på dåligt omdöme och det rimmar illa med det jag känner till om dig.

2996805 Det kanske du också borde göra.... :mattias :ajjabajja du var nära att klippa mig och min kompis två gånger på allmänhetens fria åkning på GR den 2/6.

Omkörning med ungefär en kraschpucks marginal kan du väl spara tills det är race? I alla andra sammanhang tyder det på dåligt omdöme och det rimmar illa med det jag känner till om dig.
Det var som sagt på Gotland Rings egna allmänna bankörning. Där gällde inte Actionpics regler och jag körde endast för att köra snabbt. Men körde jag för nära och skrämdes så får jag oxå ursäkta. :)

Det var som sagt på Gotland Rings egna allmänna bankörning. Där gällde inte Actionpics regler och jag körde endast för att köra snabbt. Men körde jag för nära och skrämdes så får jag oxå ursäkta. :)

Point taken....tyvärr kanske inte förutsättningarna att sätta banrekord är optimala på den fria åkningen eftersom du inte har en aning om vilka du delar bana med. Och någon ambulans finns ju inte heller om du råka klippa mig.

Men men skitsamma...jag och polaren är inte lättskrämda. Din ursäkt är godtagen. :) :tummenupp

Denna tråd handlar inte heller om Actionpics, vad nu d e då detta inträffade när vi var där på eget initiativ på allmänhetens åkning nån eller ett par helger innan :fakta

Bara så du vet...

Hade blivit riktigt lack om nån som tror det är nåt race river omkull en när man är där för o ha roligt..

Vederbörande hade fått betydligt mer o oroa sig för än sin kraschade hoj!!

2997516 Denna tråd handlar inte heller om Actionpics, vad nu d e då detta inträffade när vi var där på eget initiativ på allmänhetens åkning nån eller ett par helger innan :fakta

Bara så du vet...

Hade blivit riktigt lack om nån som tror det är nåt race river omkull en när man är där för o ha roligt..

Vederbörande hade fått betydligt mer o oroa sig för än sin kraschade hoj!!
Javisst, skulle jag bli påkörd skulle jag oxå gå fram och sparka på personen till hans blir medvetslös och fattar vad han gjort. Gärna hoppa honom i ansiktet så han blir vanställd. Då lär han inse... :rolleyes:

Ett par sansade ord om att betala för vad han orsakt räcker. Att dra till hotbilder om fysiskt våld är störtlöjligt.

Men jag trodde dock det handlade om actionpics, vilket jag inser det nu inte var. My bad.

vem har dragit hotbilder om fysiskt våld? :confused:
iofs är det fysisktvåld emot plånboken att ersätta en helt ny hoj :rolleyes:

Precis..

Vem har hotat med fysiskt våld??
Skit samma va!! :tummenupp

Men det kan ju stå den som orsakar nå sånt ganska dyrt, för om ja blev skadad för att nån tror det är nåy gp lopp skulle ja ta ut ersättning för allt vad den orsakat, arbetsborfall mm mm.

Men vi drar ett streck över detta nu va!?
Tror nog dom flesta skulle ogilla o bli på åkta.

Last edited:
Vet man med sig att man är långsam så kostar det faktiskt inte så himla mycket att slå av lite på gasen på rakorna.

Körde på Black Hawk Farms Raceway igår och det finns många långsamma 1000-kubiksägare därute som givetvis ska hålla stumt på rakan... Om inte föraren, förutom att vara långsam i kurvorna, även är tjock och fet, så blir valet att bromsa sig förbi i slutet av rakan. Självklart är det då lätt att det blir lite tight i första böjen, men det är först in som väljer spår. Problemet är ofta att nybörjaren redan bestämt vilket spår han vill ha och blir skrämd när det helt plötsligt är fullt där. Helt förståligt och det tar ett tag att komma över.

Jag var själv nära att orsaka något liknande igår. 32 grader i skuggen, 7:e passet, 265 knyck på rakan, Pilot Power. Låg bakom en bekant på en cbr1000rr och nosade ett varv och bestämde mig för att gå om på rakan. Omkörning är tillåten även i kurvor, men killen väger drygt 40 kilo mer än jag, så varför klämma sig förbi i en kurva när man kan glida förbi på rakan? Hursomhelst, bra spår och fart ur turn 7, öppna spjäll, 350+ hästar "side-by-side", halvvägs förbi, innerspår, greppar hejdarna, men vad är detta? Punka??? Bromsar allt vad tyglarna håller så länge jag vågar och lägger ner hojen så mycket det går i ett nu-får-det-bära-eller-brista-ögonblick. Går igenom kurvan i innerspår, polaren på utsidan, blir extreeeeemt brett i utgången, men vad gör det när man fortfarande är på hjulen?

När vi väl hamnat i depån så berättar polaren att han upplevt samma känsla under sista varvet och vi misstänker att däcken överhettats i värmen. Låter otroligt, men jag har ingen annan förklaring. Det kändes som en blandning mellan punka och att köra i lera.

Betyget? -"That was a sweet pass, buddy! I had nothing on that.":D

Mycket kan hända på en bana, men om både långsamma och snabba förare tar med sig lite omdöme och respekt så finns det gott om plats för lite racing också. Långsamma förare måste inte hålla stumt på rakorna och snabba förare kan gott lämna lite utrymme när de kör förbi. Mycket trevligare när alla åker hem nöjda och glada och med nya kunskaper i bagaget. :tummenupp

Om någon varit med om något liknande på Pilot Power så kan ni kanske rekommendera botemedel eller andra däck. Bytte luft förra helgen så det kan det inte vara... :tungan

du snart får åka igen (gärna en bit bakom :D ).

gillar ni inte när förarna blir lite närgångna :D

blir man inte lite racetriggad när man kör på bana?

Tyvärr så är omdömmet bortblåst under 3-4 sekunder. Det räcker för att göra ett fel och gå i backen.

så länge?, räcker förmodligen med 1-2 sekunder, man behöver inte tappa omdömmet -räcker med ett misstag.

Last edited:
Hmm tråden verkar spåra ut.
Meningen med tråden var att jag ville be om ursäkt av snajdarn (killen jag höll på att dra med mig i fallet). Den är godtagen och jag tror vi kan lägga det här åt sidan nu.

Det finns alltid risker med bankörning men jag kan inte tänka mig att det skulle vara kul att bli omkullkörd för att en annnan förare begår ett misstag.

Men som sagt slutet gott allting gott.

Last edited:
Javisst, skulle jag bli påkörd skulle jag oxå gå fram och sparka på personen till hans blir medvetslös och fattar vad han gjort. Gärna hoppa honom i ansiktet så han blir vanställd. Då lär han inse... :rolleyes:

Vilken tur att jag inte gjorde så på en ER6-kille som körde om mig så att högra blinkersen pajade samt att man fick ett djupt hack i högra framgaffeln.

Hursomhelst är killen förlåten och blinkersen fixad men efter det har jag fått det svårare att bli omkörd. Jag blir för orolig när någon kör om...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT