Min TRX 850 startar inte- hjääälp!!!

TRX

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2005
Hoj
Yamaha
Undrar om någon känner till detta problem:

Min Yamaha TRX ville inte starta direkt häromdagen, jag körde slut på batteriet, som jag visste var dåligt. Jag köpte ett nytt batteri och det verkade gå perfekt idag, men när jag kört en runda och sen ställt den ca: en timme så hände sen ingenting! Helt död, startmotorn går bra men den tänder inte ens till :( . Kollade på ena tändhatten med ett nytt stift och det kommer gnista, vet ej om den är stark eller svag dock. Så det kan ju knappast vara tändbox eller tändspole ??? Vill inte lämna in den för dyra pengar....Men man kan ju inte bara prova sig fram med nya delar heller... Faaaaasiken... Nu när våren kommer och allt!!!

TRX skrev:
Undrar om någon känner till detta problem:

Min Yamaha TRX ville inte starta direkt häromdagen, jag körde slut på batteriet, som jag visste var dåligt. Jag köpte ett nytt batteri och det verkade gå perfekt idag, men när jag kört en runda och sen ställt den ca: en timme så hände sen ingenting! Helt död, startmotorn går bra men den tänder inte ens till :( . Kollade på ena tändhatten med ett nytt stift och det kommer gnista, vet ej om den är stark eller svag dock. Så det kan ju knappast vara tändbox eller tändspole ??? Vill inte lämna in den för dyra pengar....Men man kan ju inte bara prova sig fram med nya delar heller... Faaaaasiken... Nu när våren kommer och allt!!!
Prova först med att ladda batteriet ordentligt igen! Eller ta start kablar o prova. Kan vara så att laddningen är otillräcklig! Vissa maskiner är känsliga för det man kan få för svag gnista, startmotorn tar allt! Kolla även att kablarna från batteri till startmotorn sitter ordentligt! Skulle den starta med nyladdat batteri kan du sedan mäta hur mycket den laddar. Bör nog ladda uppimot 13volt vid lite varv! (Laddrelä kan vara åt hel...e) Kan lika väl vara bränslefel! men testa detta först :tummenupp

TRX skrev:
Helt död, startmotorn går bra men den tänder inte ens till :( .

Alltså, startmotorn snurrar, men hojen går inte igång?

Verkar ju lite konstigt om du har haft igång den sedan du bytte batteri, men sedan startar den inte. Tar batteriet "slut" då när du försöker starta? Enklast är väl att prova med att ladda batteriet igen.

Sedan skulle jag försäkra mig om att den får bensin.

//daniel

Jag tror den får bensin för de luktar som fanken när man kört ett tag på startmotorn, det hjälpte inte att köra med startkablar från bil heller, den tänder inte ens till. Snackade med en kompis som också har en TRX som sa att den kanske blev så sur att den måste stå typ ett dygn innan den repar sig...Bytte stiften igår kväll och de såg ju lite blöta ut men kan den verkligen bli så pass sur?? Det var lite småblött igår men ändå...Häromdagen när den var lite svårstartad så smällde det helt plötsligt till rejält precis som massa bensin som blivit över helt plötsligt antändes i avgasröret...PANG !!

Nu funderar jag på att prova igen, nu har batteriet laddat ett dygn och stiften är nya...

TRX skrev:
Jag tror den får bensin för de luktar som fanken när man kört ett tag på startmotorn, det hjälpte inte att köra med startkablar från bil heller, den tänder inte ens till. Snackade med en kompis som också har en TRX som sa att den kanske blev så sur att den måste stå typ ett dygn innan den repar sig...Bytte stiften igår kväll och de såg ju lite blöta ut men kan den verkligen bli så pass sur?? Det var lite småblött igår men ändå...Häromdagen när den var lite svårstartad så smällde det helt plötsligt till rejält precis som massa bensin som blivit över helt plötsligt antändes i avgasröret...PANG !!

Nu funderar jag på att prova igen, nu har batteriet laddat ett dygn och stiften är nya...
Prova o lufta ur den plocka ur stiften o slå av dödarknappen!! slå även av bensinkran! Däng/knacka även till förgasarna med baksidan av en skruvmejsel Håll full gas o kör startmotorn ett bra tag. i med stiften o prova igen! Skulle den då starta kan man misstänka att flotörerna hänger sig eller att det är skit i nålventilerna! Skulle rekomendera rengörning av gasare speciellt nålsäterna/Nålventil!!

Jag bytte stift och laddade batteriet, provade idag och den startade nästan direkt!!! Mysko.... Idag har den gått kanon, inga problem. Hoppas det bara var stiften och det ruggiga vädret häromdagen som gjorde det...Tack för alla tips och synpunkter!
/M

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...