Min SZR startar inte!!!

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Maken startade och körde ungefär 50m med min SRZ660. Den poffade till och dog som hojarna gör ibland. När han då drog in kopplingen och provade att starta den igen så gick startmotorn runt och den hängde sig. Fast Peter slog av tändningen gick startmotorn med det resultatet att batteriet sa upp sig.
Jahapp tänkte Peter, det är väl bara att kolla igen. Då upptäckte han att startreläet hade bränt. Iväg snabbt som fan till Fleninge och handlade ett annat relä och sedan startkablar från bilen.
När Peter satte dit kablarna var allt ok men när han slog på tändningen började startmotorn snurra och sedan brann säkringen upp.

Vafan kan ha hänt??? :confused: Hjälp....

kolla så inte startknappen hängt sig..

kollar över kablarna..

Riv startmotorn.
Har dock ingen erfarenhet av startmotorer till hojjar men till bil har jag ........
Det finns några tillslags bleck vid solenoiden som brukar bli dåliga (ärga bl.a.) med tiden.

//B

exiteme skrev:
Maken startade och körde ungefär 50m med min SRZ660. Den poffade till och dog som hojarna gör ibland. När han då drog in kopplingen och provade att starta den igen så gick startmotorn runt och den hängde sig. Fast Peter slog av tändningen gick startmotorn med det resultatet att batteriet sa upp sig.
Jahapp tänkte Peter, det är väl bara att kolla igen. Då upptäckte han att startreläet hade bränt. Iväg snabbt som fan till Fleninge och handlade ett annat relä och sedan startkablar från bilen.
När Peter satte dit kablarna var allt ok men när han slog på tändningen började startmotorn snurra och sedan brann säkringen upp.

Vafan kan ha hänt??? :confused: Hjälp....

Ni har inte råkat koppla något fel då? Hände för mig när jag kopplat fläkten fel :3freak
Vet inte om jag har riktigt koll men hojen dog kanpast pga dålig startmotor. Har ni testat att springa igång den?

/mattemannan

Bear skrev:
Riv startmotorn.
Har dock ingen erfarenhet av startmotorer till hojjar men till bil har jag ........
Det finns några tillslags bleck vid solenoiden som brukar bli dåliga (ärga bl.a.) med tiden.

//B

Dom slits väl helt enkelt ner? Men varför skulle motorn dö av att startmotorn är galen?

matte_mannen skrev:
Ni har inte råkat koppla något fel då? Hände för mig när jag kopplat fläkten fel :3freak
Vet inte om jag har riktigt koll men hojen dog kanpast pga dålig startmotor. Har ni testat att springa igång den?
Troligen är det nåt i den stilen, eller nån sladd som isoleringen skavts loss på så att det blir kortslutning.
Är det huvudsäkringen som går?

Micke_Lindstrom skrev:
Troligen är det nåt i den stilen, eller nån sladd som isoleringen skavts loss på så att det blir kortslutning.
Är det huvudsäkringen som går?

Jupp, det är huvudsäkringen som går....

Jävla skiiiiiiiit. Jag vill ju ut o köra nu!!! :4skrika

Hojen dog inte för att startmotorn är kass eller så. Den gjorde som många andra hojar, den startade, hostade till och dog när den var kall. När jag sedan skulle starta den igen så började strulet.
Jag skall ut nu och meka, jag börjar med att kolla kablarna... Sedan kommer jag in igen och svär.
Tack för hjälpen så här långt.

Edit: stavfel

Last edited:
Sådär.. Kablar är kollade. När jag kopplade bort startmotorn från reläet så var allt som det skulle. Relät klickade när man tryckte på knappen. Men, detta var när den sista kabeln mot startmotorn var bortkopplad. Jag misstänker det är nåt klabb i startmotorn då den hängde sig när man skulle starta den. Om den är kass, då ska den väl inte funka alls?

ChaosX skrev:
Jag misstänker det är nåt klabb i startmotorn då den hängde sig när man skulle starta den. Om den är kass, då ska den väl inte funka alls?
Det kanske har blivit kortslutning i den av nån anledning, t.ex för att elektriskt ledande damm från kolen har lagt sig på fel ställe.
Ta isär den och kolla, det brukar gå att skruva isär dom för att man ska kunna byta kolen.

Kan tillägga att på min SZR660 som jag hade så gick också startrelät!
Och självklart skulle ut på semester samma dag!?!!
Det är inte kul att springa igång en stånka var 15 mil + att det inte finns en nerförsbacke
och är blött ute!

ReDan skrev:
Kan tillägga att på min SZR660 som jag hade så gick också startrelät!
Och självklart skulle ut på semester samma dag!?!!
Det är inte kul att springa igång en stånka var 15 mil + att det inte finns en nerförsbacke
och är blött ute!

VAd var det för fel då?

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...