Min Suzuki RG125F -92 går dåligt på låga varv

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
Varför detta?
Jag har klippt sladden i CDI-boxen, kollat avgaspipan, finns inga strypningar där... mera vet jag inte, finns det mera strypningar?
eller kan det vara fel på avgasventilerna?

0 - 5000 varv går den ganska friskt, sen börjar den sega sig upp till ca 9000 varv, därifrån, går det väldigt bra. Toppar ca 120 km/h.

Hjälp :Bugar
 
Björne-Bus skrev:
Varför detta?
Jag har klippt sladden i CDI-boxen, kollat avgaspipan, finns inga strypningar där... mera vet jag inte, finns det mera strypningar?
eller kan det vara fel på avgasventilerna?

0 - 5000 varv går den ganska friskt, sen börjar den sega sig upp till ca 9000 varv, därifrån, går det väldigt bra. Toppar ca 120 km/h.

Hjälp :Bugar

Kollat så att avgasventilen inte kletat fast/ vajenr är av?
Dålig kolv?
Bestyckning?

Luftfilter, drevning?
120km/h @xx xxxrpm
 
om den toppar 120 tycker jag du bör se över hojen allmänt. Har du en svackande effektkurva i mellanregistret de är också lustigt. Se till bränsleblandningen.
 
tvålen skrev:
Vad varvar den max på 6an?

Varvar jag max ända från ettan, så kommer jag nog upp til 9000 varv på 6.an,
sedan orkar den inte mer, och vartalen sjunker till 6-7000 varv.

Finns det några strypningar i insuget? eller någon annanstans.

Luftfiltern har jag kollat.. testade utan filten, men ingen resultat.
 
gör ett komptest. Det säger en hel del om motorn. Du ska ha 7,5 bar i kompression. annars se över de vanliga. Dåligt smord kedja? friska hjullager? mm mm.. småfaktorer som påverkar det stora hela.
 
Björne-Bus skrev:
Varvar jag max ända från ettan, så kommer jag nog upp til 9000 varv på 6.an,
sedan orkar den inte mer, och vartalen sjunker till 6-7000 varv.

Finns det några strypningar i insuget? eller någon annanstans.

Luftfiltern har jag kollat.. testade utan filten, men ingen resultat.

Kan med 99% säkerhet säga att det är avgasportarna. HInner inte skriva mer nu.. skqa till skolan.
 
Kan oxå med 99% säga att det är avgasportarna.
 
Björne-Bus skrev:
Ok.. Finns det då något sätt att fixa avgasportarna?

Det beror på vad som är fel. Antingen kan de vara urkopplade, vara sönder och "hänga" i loppen där det löper så att dom inte öppnar vid 9000 eller vara helt felinställda.

Börja med att se om dom är inkopplade, kolla i verkstadshandboken hur du ställer in dom, då får du samtidigt reda på om dom är inkopplade....

Hur som helst skulle jag ta bort kåporna och titta över kablarn som leder till porten och öppna å se hur det ser ut inne vid portarna.
 
tvålen skrev:
Det beror på vad som är fel. Antingen kan de vara urkopplade, vara sönder och "hänga" i loppen där det löper så att dom inte öppnar vid 9000 eller vara helt felinställda.

Börja med att se om dom är inkopplade, kolla i verkstadshandboken hur du ställer in dom, då får du samtidigt reda på om dom är inkopplade....

Hur som helst skulle jag ta bort kåporna och titta över kablarn som leder till porten och öppna å se hur det ser ut inne vid portarna.

Okej.. låter stort, det får bli till vintern. har fullt up med skolan.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top