Min suzuki dr 650 blir för varm

Sir__johan

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2007
Hoj
Suzuki gsx 400t
--------------------------------------------------------------------------------

Hej har precis varit ute på en första långtur på min (nyinköpta) Suzuki dr 650 års 98. Jag har en tempmätare på den och den visade efter några mils motorvägskörning ca 150grader, det är en gul varningsmarkering vid 120-140. Skalan på mätaren slutar vid 140 grader men min var alltså över max. Märkte ingenting på motorcykeln i gången eller nåt sånt. Hur mycket ska tempen ligga på? och vad kan det bero på? Kan tilläggas att det var bra med olja i den.
MvH//Johan

Om den e snålt bestyckad blir motorn okså varmare.

vattenkyld
För lite vatten i kylet, termostaten inte öppnar fullt/ ingen cirkulation i kyllet.

Luftkyld:
för lite vindmotstånd som inte kyller ner kylflänsarna, smutsiga kylflänsar som hindrar så inte luften kan kylla ner kylflänsrana.

De kan även vara fel på din tempmättare, visar fel.

Finns mycke, men de e alltid svårt när man inte står hjämte hojen.

Har du tittat på rätt mätare. Det är inte varvräknaren du ser :D
Skämt å sido, jag har aldrig hört talas om så höga tempuraturer.

De flesta bilar och hojar har fläktar som startar vid 103 grader för att undvika kokning. Jag vill minnas att det kan börja koka redan vid 107 grader.

Det är långt till 150 grader därifrån.

Den är oljekyld... Har inte pysslat med oljekylda motorer förr så jag har ingen aning om vad tempen ska ligga på...

Funderar om de e oljetempen han menar, oljan i motorn värkar gå väldigt varm då om du menar 150grader, kanske dags o införskafa sig en störe oljekyllare eller 2 små kylfläktar till oljekyllet.

E du säker på att de e vattentemp o inte oljetemp?

Vattnet kokar oftast vid 100-105grader men e de trycksatt som de flästa dagens system, så kokar de runt 110-130grader,

Det ända fordon jag vet som har högre arbetstemp e audi bilar, har oftast vanligen en arbetstemp på 105-125grader, men mc

Last edited:
Funderar om de e oljetempen han menar, oljan i motorn värkar gå väldigt varm då om du menar 150grader, kanske dags o införskafa sig en störe oljekyllare eller 2 små kylfläktar till oljekyllet.

självklart oljetempen... finns ju inge vatten i motorn.
vet inte hur varm en olja får bli men tveksamt att den ska bli 150 på landsvägen.. tänk då i skogen...
btw finns de en tråd till.. varför starta 2 vet jag inte. :tungan
om det är nåt fel ska de inte inhandlas nå extra prylers så den orginal borde va skottsäker

Jag startade den här i teknikforumet för att jag kände att den passade bättre här=) Och ja det är oljetempen jag menar, men om jag har hajjat det rätt så är det väl motoroljan som kyler istället för vatten på den här hojjen? Sitter det nån cirkulationspump på oljekylda motorer? fan det är som en helt ny värld för mig det här med oljekylt!=)
//Johan

Jag startade den här i teknikforumet för att jag kände att den passade bättre här=) Och ja det är oljetempen jag menar, men om jag har hajjat det rätt så är det väl motoroljan som kyler istället för vatten på den här hojjen? Sitter det nån cirkulationspump på oljekylda motorer? fan det är som en helt ny värld för mig det här med oljekylt!=)
//Johan

Oljan kyler/smörjer motorn från slitaje

Ja de finns en oljepump, din motor e 4 tackt, så vanligt vis pumpar oljan runt tilla alla ställen den behöver smörja.

Inget e lätt i början de e därför man frågar :)

--------------------------------------------------------------------------------

Hej har precis varit ute på en första långtur på min (nyinköpta) Suzuki dr 650 års 98. Jag har en tempmätare på den och den visade efter några mils motorvägskörning ca 150grader, det är en gul varningsmarkering vid 120-140. Skalan på mätaren slutar vid 140 grader men min var alltså över max. Märkte ingenting på motorcykeln i gången eller nåt sånt. Hur mycket ska tempen ligga på? och vad kan det bero på? Kan tilläggas att det var bra med olja i den.
MvH//Johan

Skit 150 grader!!! Jag kommer inte ens upp till 100 ...:va :va

Skit 150 grader!!! Jag kommer inte ens upp till 100 ...:va :va

på oljan :va borde den göra.

iaf hade oljepumpen sluta helt hade de nnog skurit nu.. kanske den kan gå "dåligt" vet inte hur dom bruka funka men oftast går dom nog bra tills dom dör,

iaf hade oljepumpen sluta helt hade de nnog skurit nu.. kanske den kan gå "dåligt" vet inte hur dom bruka funka men oftast går dom nog bra tills dom dör,
ja visst men han skriver om tempmätaren....

Oljetempen ska helst ligga under 100C vid normal körning. 140 C regelbundet är inte bra alls.

Kanhända har termostaten till frågeställaren oljekylare pajat :va

/J

DR 650 har inte oljetempmätare orginal vilket innebär att
du har någon eftermarknadspryl monterad.
Jag skulle nog börja med att kolla om den visar hyffsat
rätt temperatur innan jag gjorde något annat!

En DR650SE -98 är luft-/oljekyld. Den är alltså i huvudsak luftkyld, men har även en liten oljekylare för att hjälpa till att hålla motorns temperatur på en dräglig nivå.

Som några redan har sagt skulle jag ta och börja med att kolla så att tempmätare/tempgivare fungerar korrekt. Eftersom det inte sitter någon tempmätare som original på DR650SE så kan det vara så att den som utrustat hojen med den har klantat sig på något vis, eller att den är av dålig kvalitét och har kastat in handduken.

Det ända fordon jag vet som har högre arbetstemp e audi bilar, har oftast vanligen en arbetstemp på 105-125grader, men mc

Vilka audi har arbetstemp på över 100? Dom Audi jag har kört brukar ligga mellan 87 och 90 vid normal körning.

Jag skulle gissa att tempmätarn är trasig!

Såhär skulle jag göra...
Se till å ha rätt mängd olja i motorn. Kolla stiftet så att hojen inte går för varmt (stiftet blir vitt). Kör en runda och mät oljetempen med någon annan termometer. Jag antar att tempmätaren är en sådan man skruvar ner i oljepåfyllningshålet, prova att koka upp vatten på spisen och se vad den visar.

Ja som någon skrev så är det en sån mätare som sitter direkt på oljepåfyllningslocket. ska prova det där med att koka upp vatten och kolla tempen på den. "Kan hända har termostaten till frågeställaren oljekylare pajat" Så det finns en termostat? vart sitter den?
Johan

Har kollat det nu och det va ojetepmmätaren som var trasig tack till alla som engagerade sig i mitt problem!
//Johan

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...