Min S3:a understyr

Ecke

Stånkafrälst
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Triumph speed triple -01 KTM 620SCSM -såld!
Hej jag kan inte få ordning på min Speed Triple, den svänger fint in i kurvan men då man väl ligger i svängen så understyr den kraftigt man får värkligen jobba för att den skall hålla spåret, har kört flera sporthojar men aldrig upplevt något liknande - vad är felet?

Skumt slitna däck?
Om däcken är slitna ogynnsamt så kan man få just detta.
Min första TLR ville alltid resa sig i böjarna, man fick verkligen hålla ner hojen. Bytte framtoffla = kanonbra!
Den gamla tofflan var sliten mitt på och utåt men inte ända ut, längst ut fanns det fortfarande fullt mönsterdjup.

Tung hoj med taskig (?) bakdämpare.
Jag bytte ut bakdämparen till en Öhlinare och höjde samtidigt häcken genom att öka längden på dämparen med 6 mm jämnfört med original.
Det gjorde en jävla skillnad, behöver inte längre hänga som en apa för att få runt hojen i kurvorna. :tummenupp

Att hojen understyr beror oftast på antingen sura jävla skitdäck, men det antar jag att du redan har uteslutit. Således återstår att titta lite på fjädringsinställningarna.

Prova att släppa lite på fjäderförspänningen för att mjuka upp gafflarna. Anteckna hur det såg ut innan du börjar justera, och anteckna varje föränding du gör. Du kan också prova att mjuka upp returdämpningen lite.

Slitet framdäck låter ju som en trolig orsak, killen före hade bara åkt touring med den så däcket är lite plattslitet

McB skrev:
Att hojen understyr beror oftast på antingen sura jävla skitdäck, men det antar jag att du redan har uteslutit. Således återstår att titta lite på fjädringsinställningarna.

Prova att släppa lite på fjäderförspänningen för att mjuka upp gafflarna. Anteckna hur det såg ut innan du börjar justera, och anteckna varje föränding du gör. Du kan också prova att mjuka upp returdämpningen lite.

Där har du problemet! När man byter däck, gärna plattslitna, så blir hojen som ny, styrningen blir helt underbar.

Om du måste jobba (motstyra) för att hålla den kvar i spåret, så beror det troligen på plattslitna däck.

Körde en månad med min första ZX6a och trodde att det skulle vara så. En sån välsignelse när man fick på nytt däck!

Back