Min riddare och räddare i nöden

Säger bara en sak: VÅR! :hoppa

det är kärlek i luften och alla är glada, då mjuknar t.o.m. de hårdaste knuttarna och stäcker ut en hjälpande hand..

nästan poetiskt :brinnerupp

Hahaha... vi får väl kalla det VÅRKÄNSLOR...

Va ute och åkte med husvagn fullpackad bil och kamasa lådan. Någon stans neråt landet får jag syn på en gammel gixxer som en stackars motorcyklist fått problem med. Innan jag fått stopp på mitt ekipage och hunnit vända och åkt dit så var det rena rama stockholms trafiken på gatan. Det visade sig att det stackarn endast behövde få ta på nått spärrskaft och ett par extra händer för att få ordning på det hela. Oljeläckage var det men jag minns faktist inte var, men vi lyckades laga problemet tillfälligt så han kunde ta sig där ifrån. Man ställer väll upp. jag vet ej vad han hette eller bodde men kul hade vi vid vägkanten. För oftast behöver maan inte hjälp eller annat men behöver endast riktiga verktyg, för nöd mek tar annars lång tid.

Förra året så råkade jag ut för liknande men såg honom försent och hade ingen möjlighet att vända den närmaste milen eller två. Faan vad jag ångra att jag inte vände endå. :( Men men efter många mil så blev jag omkörd av troligtvis denna kille/tjej så han lyckades nog laga det han behövde.

En liknande grej hände mig för ett par år sedan, jag körde ut på småvägar runt bolmen och plötsligt stendog hojen, j-r jag körde redan på reserven...

2 mil till närmsta mack och snustorrt i tanken, efter 2-3 minuter så stannar en Tysk sommarstugeägare i en fetingmerca, han frågar om jag behöver hjälp och fiskar upp en 5 liters bensindunk, Tysken vägrar att ta emot pengar och sen dess så ser jag annorlunda på Tyska sommarstugeägare.

:tummenupp

Man har fått lämna skiten i skogen och gått hem rätt många ggr, ibland vid lättare hojar så har man ledit dem hem med.

Men att nån skulle stanna och fråga nåt har jag aldrig ens varit med om faktiskt.
Å andra sidan så är jag nog likadan om jag ser nån annan stå.

Spelar väl ingen roll vad man åker, har själv stannat för både sporthojar och customs såväl HD som japs som haft problem. Förhoppningsvis har man igen det någon gång.

Det e bra att hojåkare ställer upp för varandra!! :tummenupp

Om jag inte hälsar på er nån gång ute på vägen så beror det troligen på att jag kör över 120 å måste hålla krampaktigt med båda händerna i styret för att inte blåsa av hojen. Så e det att köra kåplös RD. :rolleyes:

Stannar själv alltid och hjälper till om man ser en hoj med krångel,

Riktig liten solskenshistoria i övrigt, alla kuståmåkare är inte fisförnäma med andra ord!

/Felix

Allt är en fråga om att vara delaktig. Om man hjälper någon så kanske denne hjälper någon som sin tur hjälper någon...... och en vacker dag står man där och får hjälp.

Och i en tråd som värker av självgodhet så skulle jag ju vilja påstå att den hojtyp jag hoppas MINST på om jag blir stående är R-hojar.

Silwer skrev:
Men att nån skulle stanna och fråga nåt har jag aldrig ens varit med om faktiskt.

Första längre turen jag tog med RS250 fick jag soppatorsk. Jag hade tankat den men så hade jag glömt stänga av reserven så den gick snustorr. Åkte motorväg då i uppförsbacke när jag kände att den började puttra. På båda sidorna av vägen var det räcken men den höll uppför hela backen där äntligen räcket tog slut. Då svängde jag av med den och puttade ner den i diket.

Knappt en minut efter stannade det en BMW med en kille som undrade vad som hänt. Han kunde inte hjälpa med soppa så han drog iväg.
En liten stund senare kom ett äldre par som åkte förbi men bromsade och backade tillbaka på vägrenen. De hade heller ingen soppa men var vänliga nog att erbjuda sig att ringa någon. Det hade jag redan gjort så det var inte nödvändigt.
Som tredje bil kommer det en ambulans i full fart, får syn på mig och tvärnitar! Ut kommer en ambulansförare springandes och undrar om allt är väl med mig. Han fick ett stort leende då jag förklarade att jag fått soppatorsk. Inte heller de hade någon soppa.

Det här utspelade sig under 15 minuter tills då en kompis kom med soppa. Själv är jag förvånad över att så pass många stannade. Det finns många snälla människor i röran! Hädanefter kommer jag alltid att stanna om jag ser någon motorcyklist (eller bilist för den delen).

Att tillägga är att det kom många motorcyklister från den mötande trafiken och de alla vinkade och tutade till mig. Det var uppmuntrande! :tummenupp

Mvh Ken

Chrille skrev:
Allt är en fråga om att vara delaktig. Om man hjälper någon så kanske denne hjälper någon som sin tur hjälper någon...... och en vacker dag står man där och får hjälp.

Och i en tråd som värker av självgodhet så skulle jag ju vilja påstå att den hojtyp jag hoppas MINST på om jag blir stående är R-hojar.

hehe, ja jag är då ingen hjälpare, även om nu alla andra är det.
Har som sagt aldrig varit med om att någon typ av fordon har stannat när man haft strul så jag väntar mig ingen hjälp överhuvudtaget, och så är det väl, man vet ju inet vilken tokjävel som står där i kanten av vägen o glor :lol

Silwer skrev:
hehe, ja jag är då ingen hjälpare, även om nu alla andra är det.
Har som sagt aldrig varit med om att någon typ av fordon har stannat när man haft strul så jag väntar mig ingen hjälp överhuvudtaget, och så är det väl, man vet ju inet vilken tokjävel som står där i kanten av vägen o glor :lol

Jag stannar i stort sett alltid så då får vi hoppas att jag inte hjälper dig nån gång utan någon som för det vidare :7peta :hihi

Kentamannen skrev:
Det här utspelade sig under 15 minuter tills då en kompis kom med soppa. Själv är jag förvånad över att så pass många stannade. Det finns många snälla människor i röran! Hädanefter kommer jag alltid att stanna om jag ser någon motorcyklist (eller bilist för den delen).

Att tillägga är att det kom många motorcyklister från den mötande trafiken och de alla vinkade och tutade till mig. Det var uppmuntrande! :tummenupp

Mvh Ken
klart imponerande, jag har dragit hem hojar i flera kilometer och ingen har nånsin stannat, så jag kör den metoden själv med.
Jag antar att det kanske kan bero på tidpunkt på året och var man bor med.

Chrille skrev:
Jag stannar i stort sett alltid så då får vi hoppas att jag inte hjälper dig nån gång utan någon som för det vidare :7peta :hihi

Nej jag tror risken är minimal, jag klarar mig nog med. Det enda jag skulle stanna för är nog vid olycka givetvis.

Tyvärr har man ju haft för många rappelhojar så man är ju van med problem :)

Silwer skrev:
klart imponerande, jag har dragit hem hojar i flera kilometer och ingen har nånsin stannat, så jag kör den metoden själv med.
Jag antar att det kanske kan bero på tidpunkt på året och var man bor med.

Som sagt jag blev själv mycket förvånad! När jag fick soppatorsk (den här gången :näsblod ) så var det början av juni utanför Strängnäs. Det är sådana människor som ger en inspiration att hjälpa andra. :)

Idag har jag hållit ögonen öppna efter strandade tvåhjulingar, allt jag fick syn på var en halvt isärmekad moppe och lill-killen som höll i skiftnyckeln verkade veta vad han sysslade med så jag släppte upp kopplingen och gasade vidare.

fan va skönt att höra!. :tummenupp :tummenupp :tummenupp
lite norrlands anda över det hela!.
som sagt , det är "tanken" som räknas :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...