min rgf vill inte starta! hjälp

DeinneMan

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
enköping
Hoj
suzuki rgf
hejsan! nu är det såhär! jag skulle ut och köra lite igår och tog en dunk med lite bensin och hällde i tanken som ioförsig redan hade bensin i sig men ja trodde det inte skulle "räcka" och körde iväg. den gick normalt och bra och svara på gas och allt. snärtade iväg vid 9000 varv som vanligt då avgasportarna ska öppna sig där. men iallafall erfter ett tag så märker jag att den dör så fort ja håller in kopplingen lite för länge och när ja väll börjar närma mig mitt garage bestämmer ja mig för att försöka gasa på lite så jag trycker ner en växel och den går upp i varv och bara poffar till som om bensinen tog slut och tokdör. försökte starta den men den vill inte tända! kanske kom någon liten poff någon gång men sen ingenting! men ja tycker den låter mycket snabbare i startmotorn än vanligt. sen så försökte pappa och jag rullstarta den ända upp till 7 tusen varv! (han knuffa på från sin motorcykel) men inte ett tecken på att försöka tända. någon som har en gissning om vad det kan vara! motorn var totalrenoverad för ca 15 tusen när ja köpte den och ja har kanske kört några hundra mil med den bara.

snälla hjälp mig ja blir tokig!!
 

DeinneMan

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
enköping
Hoj
suzuki rgf
Xr_Sebbe skrev:
2230468 Gör rent förgasaren och kolla tändstiftet till att börja med

kollat tändstiftet och det såg inte så jävligt ut riktigt men förgasaren kan ja kolla! någe mer tips?

ös på ba!! :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
DeinneMan skrev:
2230783 kollat tändstiftet och det såg inte så jävligt ut riktigt men förgasaren kan ja kolla! någe mer tips?

ös på ba!! :)
var stiftet blött? Har du gnista? Var det bensin och inte diesel du körde i tanken? Slut på 2t olja och den har nypt? (kan värmenypa i farten utan att låsa fast, tänkte på ditt högre varv på startmotorn).
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Den har säkert nypt. Brukar poffa lite efter och när man försöker rulla igång den. Min Aprilia har skurit 2ggr utan bakhjulslåsning, alltså en lindrig skurning. Hoppas det är nåt enkelt fel bara. MVH
 

Alexzi

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
125cc
Låter som den har skurit med tanke på att det "poffar" baktänder kanske men då låter det ganska högt eller så är det bara ett vanligt poff:p
kan även vara fel ämne du tankade med som tex disel eller E85 för min polare tankade sin med E85 och då poffade till och han kunde inte varva upp den alls + att den dog med kopplingen inne men iof så va detta en moppe men en 125cc beter sej nog lika dant med fel bränsle..

Testa fyll tanken med bensin så du spär ut det om det nu är detta felet och lufta även cyllen lite innan du testar att starta

MVH// Alexzi
 

DeinneMan

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
enköping
Hoj
suzuki rgf
Alexzi skrev:
2232395 Låter som den har skurit med tanke på att det "poffar" baktänder kanske men då låter det ganska högt eller så är det bara ett vanligt poff:p
kan även vara fel ämne du tankade med som tex disel eller E85 för min polare tankade sin med E85 och då poffade till och han kunde inte varva upp den alls + att den dog med kopplingen inne men iof så va detta en moppe men en 125cc beter sej nog lika dant med fel bränsle..

Testa fyll tanken med bensin så du spär ut det om det nu är detta felet och lufta även cyllen lite innan du testar att starta

MVH// Alexzi

det lätt inte så jävla högt skulle ja säga! men det med bensinen kan ja kolla! men om det skulle ha skurit hur beter den sig då? och hur beter den sig om den värmenypt?

olje lampan lyste inte när ja körde så oljan kan det nog inte varit så slut på tror ja! den har jämt funkat förut så.
 

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Triumph Daytona 650
Alexzi skrev:
2232395 Låter som den har skurit med tanke på att det "poffar" baktänder kanske men då låter det ganska högt eller så är det bara ett vanligt poff:p
kan även vara fel ämne du tankade med som tex disel eller E85 för min polare tankade sin med E85 och då poffade till och han kunde inte varva upp den alls + att den dog med kopplingen inne men iof så va detta en moppe men en 125cc beter sej nog lika dant med fel bränsle..

Testa fyll tanken med bensin så du spär ut det om det nu är detta felet och lufta även cyllen lite innan du testar att starta

MVH// Alexzi


men innan du häller i ny bensin i tanken om ud ska testa så måste du tämma förgasaren på det som du nu har tankat om de nu inte var bensin. för annars kommer det ju vara kvar det andra ämnet som du tankat. Men det låter som den har skurit :4skrika
 

Alexzi

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
125cc
DeinneMan skrev:
2234789 det lätt inte så jävla högt skulle ja säga! men det med bensinen kan ja kolla! men om det skulle ha skurit hur beter den sig då? och hur beter den sig om den värmenypt?

olje lampan lyste inte när ja körde så oljan kan det nog inte varit så slut på tror ja! den har jämt funkat förut så.
Ja om det är en lindrig skurning så har kolven inte satt sej men du har inget komp när du kör med elstart utan det blir mycket lättare för startmotorn att dra runt (Den "varvar" mer).
och hur en värmenypning är vet jag inte men du ska aldrig lita på oljemätaren för det kan lika görna vara lampan som är paj...

MVH// Alexzi
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Låter som att den har skurit.

Min RS skar mitt under en kortege. Den bara dog när jag skulle dra på precis som i ditt fall. Jag drog in kopplingen och rullade igång den eftersom jag hade fart och den startade direkt och funkade som vanligt förutom att den bara dog om jag kom under 3krpm med kopplingen inne.
Jag trodde inte själv att den hade skurit.

Min gick inte heller att starta med startmotorn men den gick att rulla igång väldigt lätt men tyvärr visade det sig när jag skruvade sönder skiten att en kolvring hade gått.


Jag tycker att du ska skruva sönder den och kolla kolven/cylindern.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top