Min recension Speed Triple 1050 RS -18

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Idag körde jag första riktiga turen på "nya" Trajjan tillsammans med en kumpan på en trimmad Vitpilen.
Vi drog runt både på krokvägar, vanlig landsväg o motorväg i varierande tempo.

Totalkänslan är att den känns vuxen och stark.
Jäkla drag genom hela registret, och lätthanterlig även i kurvor. Dock har kompisens Pil fördel i just kurvorna pga den låga vikten i klass med en moppe snudd på.
Växellådan är en aning klonkig, tydligen som den ska, med väldigt distinkta växellägen.
Fjädringen ganska hård som standard, men inte obehaglig. Obehaglig var dock TC:n som slog av oväntat abrupt vid minsta hjulspinn vid gaspådrag. Går att välja "Sport mode" eller "Track mode" förstås, men jag är ju ny på hojen så..
ABS: fick jag känna av vid en häftig inbromsning, och den gjorde sitt jobb utan att man vinglar till eller surfar över styret.

Trepipsljudet med dubbla Arrow-burkar är förvånansvärt städat tills man skruvar på rejält. Då hörs det rått o gott.

Intrycket är att hojen matchar min förra CBR1000RR -06:a trots 25 hk mindre i spisen, tack vare det grymma vridet långt upp i bandbredden. Även i hastigheter 160+ skjuter det på rejält så man flinar med hela trynet bakom visiret.
 
Ja, växellådorna på dom är klonkiga ungefär som nåt man förväntar sig på en gammal Bolinder Munktell. Men sägs fungera klanderfritt och med det lilla jag kört Triumph så kan jag inte säga emot.
 
Här står vi efter en intensiv övning med hojarna, o kompisen som dreglar ner hela jackan efter att ha fått prova Trajjan.
1000004747.png
 
Ja, växellådorna på dom är klonkiga ungefär som nåt man förväntar sig på en gammal Bolinder Munktell. Men sägs fungera klanderfritt och med det lilla jag kört Triumph så kan jag inte säga emot.

- Ja jag har hört samma, att de är pålitliga lådor trots det där.

Över 25 tusen mil med Autobahn och bankörning förutom vanlig körning har jag kört. Coolfiberdämpare är bra för att dämpa klonket! :hihi


 
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back
Top