Min R6:a startar inte

Men om de nu skulle vara batteriet, skulle de väl ändå gå att putta igång den? Eller kan batteriet vara så dåligt att inte ens de går?
Jag har haft en hoj som fick rulla en bra bit innan den kom igång med dåligt batteri, men då kan den ha blivit ganska sur under alla startförsök, men åas hade jag en hoj med ett batteri som knappt orkade dra relät, den va de inga som helst problem att springa igång.

Jag har haft en hoj som fick rulla en bra bit innan den kom igång med dåligt batteri, men då kan den ha blivit ganska sur under alla startförsök, men åas hade jag en hoj med ett batteri som knappt orkade dra relät, den va de inga som helst problem att springa igång.

känner igen det där. jävligt olika från hoj till hoj och status.. dvs sur eller inte osv.

håller på att meka med den nu hade satt c-tech laddare på den över natten så batteriet var kanon men startar inte ändå. Tänkte på om typ ventilerna inte tätar eller så för jag farsan putter den ju ganska lätt på 2 an tänkte om det borde gå tyngre ? sen också när man kör på startmotorn och håller handen mot avgasröret så blir det ett sug där vilket vilket det inte borde bli antar jag ?

håller på att meka med den nu hade satt c-tech laddare på den över natten så batteriet var kanon men startar inte ändå. Tänkte på om typ ventilerna inte tätar eller så för jag farsan putter den ju ganska lätt på 2 an tänkte om det borde gå tyngre ? sen också när man kör på startmotorn och håller handen mot avgasröret så blir det ett sug där vilket vilket det inte borde bli antar jag ?

Har du haft loss polerna från batteriet och fått dom fel?

Det går ganska lätt att putta en 600'a, så det är antagligen inga problem med ventilerna. Suger handen fast mot ljuddämparen? :näsblod

Har du haft loss polerna från batteriet och fått dom fel?
Man brukar kunna blåsa säkringar, cdi mm om man gör så, så det är lite självlösande... :(

Det framgår ju fortfarande inte om TS har bytt batteriet, bara att det visat fulladdat etc. Vissa laddare som ex CTEK XS 3600 kan man ibland se om batteriet behöver bytas. Då kan den indikera genom att två lampor växlar mellan varandra, om jag inte minns fel. Har inte min laddare här nu, så jag kan inte bekräfta det, den ligger i källaren.
Min laddare indikerade på min R1 00 som jag hade då, att batteriet behövde bytas då jag råkade ut för liknande problem och fick springa igång hojen några gånger. Till slut blev hojen så sur att det inte gick alls. Jag tog loss batteriet och kopplade det till min CTEK vilken då indikerade att det var dags att byta.
Jag köpte nytt batteri och efter det startade den varje gång, även året efter, efter att jag tog ur det under vintern och underhållsladdade det som sig bör.

okej a har lossat venitilkåpan och kollat under ser ju ut som det borde göra. A tänkte bara har en ktm 520 också och den är ju fan omöjlig att rulla igång :P har kollat alla säkringar mätt dom också så dom verkligen är hela. Ne nästa grej blir väl att byta cdi box då ifall den fått fnatt och skickar gnistan på fel ställe för den baktänder och tänder tillbaka i förgasarna hellre än att tända vanligt :S japp handen suger fast vid röret känns lite skumt :confused:

Last edited:
okej a har lossat venitilkåpan och kollat under ser ju ut som det borde göra. A tänkte bara har en ktm 520 också och den är ju fan omöjlig att rulla igång :P har kollat alla säkringar mätt dom också så dom verkligen är hela. Ne nästa grej blir väl att byta cdi box då ifall den fått fnatt och skickar gnistan på fel ställe för den baktänder och tänder tillbaka i förgasarna hellre än att tända vanligt :S japp handen suger fast vid röret känns lite skumt :confused:

Va, tänder den iallafall?

Ja det förklarar varför den suger i uthävet om den baktänder.

Kolla så att ni fått tändkablarna rätt.

japp baktänder ibland i röret och lika offta i förgasarna kanske blir 2 smällar om man maler i 30 sekunder fattar ändå inte varför det skulle bli sug vid avgasröret :va japp alla tändkablar sitter rätt.

I mina öron låter det inte så troligt att cdi-box skickar ut tändning i fel lägen. Då finns det flertalet andra faktorer som är mer troligt.
Det där att den tänder ibland och tänder till förgasarna var ju helt ny info. Försök få med så mkt detaljer som möjligt, helst från början.

Så den fungerade bra ena dagen. Ställde av den och den fungerade inte "nästa" dag? Inget emellan? Inget meck. Motorn dog inte under färd sista gången?

När den tänder och baktänder är det med startgas eller utan?
ÄR det utan kommer det ju soppa fram och att den tänder... Då kan man börja tänka på att typ flottören hänger sig så den surar och jäklas eller något annat som är mer relaterat till den diagnosen.

Kolla så att gasvajern inte är i kläm. Om den ligger på halvgas blir den svårstartad.

om tanken varit uppfälld/av kan det ju vara läge att kolla så vacuumslangen till bensinkranen inte hamnat i kläm/hoppat av, utan den komerm det ju ingen soppa alls.
Har du gnista kan du ju alltid testa att köra in startgas för att se om den startar på det.

Bytt tändstift och råkat få dit kablarna i fel ordning?
En mycket kortfattad felsöknings guide
1 Batteriet Kontrollera spänning och att det är laddat. (Ett bilbatteri o startkablar så är du helt säker)

2 Prova med en skvätt startgas

3 Drar motorn runt men inte startar. Lossa/eller ha ett extra stift. Koppla det på kabeln och jorda det mot motorblocket o se om gnista finns.

4 Har du gnista. kolla att dina stift inte har surat ner sig. Sura stift kan ibland vara omöjliga att få fart på. Tror det finns dom som doppar dem i T-röd och sedan låter dem torka för att kunna återanvända dem? (Jag kan ha HELT fel)

5 Har du nu Gnista och bra batterispänning och den inte startar på startgas. Då är det läge att kolla att den tänder på rätt cylinder vid rätt tillfälle och även kontrollera gnistans styrka. (Gnistan måste kunna hoppa minst 10 mm för att kunna andtända komprimerad luft/bränsleblandning) Vissa säger att ett sådant test om det går fel kan skada elektronik. Jag vet inte om detta stämmer men borde inte bli något problem med en hoj med 2 stift per spole.

Har man kollat allt detta o den inte startar då får man börja ta komp prov o kolla det mekaniska.

Fyll gärna på med allt jag troligen har missat.

tror det är soppa relaterat på ett eller annat sätt.
får den för lite kan den hålla på o baktända.
kan tänka mig att det kan gå lättare att putta hojen om där inte kommer in soppa som ska komprimeras.

Du kan inte skriva en lista på allt du gjort med hojen från dagen den du körde den sist.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back