Min R6:a startar inte

alla säkringar jag hittat är hela...

Ja ja, eller a, elstarten fungerar precis som vanlig, bara den sista kicken som inte kommer...

Exakt var i gbg har du hojen? Om du har gnista på stiften så borde det ju vara soppaproblem på ett eller annat sätt. Dödare och vältsensor kapar väl tändningen skulle jag anta även på denna båge.
Du har inte haft tanken eller något? klämt en slang eller så?

Finns inget annat till historien att tillägga? gjort något innan problemet kom? den fungerade ena dagen och sedan död nästa dag? Står den varmt och tort?

Exakt var i gbg har du hojen? Om du har gnista på stiften så borde det ju vara soppaproblem på ett eller annat sätt. Dödare och vältsensor kapar väl tändningen skulle jag anta även på denna båge.
Du har inte haft tanken eller något? klämt en slang eller så?

Finns inget annat till historien att tillägga? gjort något innan problemet kom? den fungerade ena dagen och sedan död nästa dag? Står den varmt och tort?

Nu ska vi se.

* just nu står den i skepplanda hos syrrans kille som skulle kolla om han kunde sparka igång skiten..

* Är rädd för att det skulle va en slang som kommit i kläm, men det bör det inte vara... De slangar jag sett har varit i sin ordning...
Tror att samme man och min syrra hade av tanken dagen innan den slutade starta... De skulle kolla luftfiltret...? Eller om jag inte minns fel så lyfte de inte av tanken för att de ville va säkrare på slangarna innan de gjorde detta.

Den står ju i garage, vidare varmt vet jag la inte.. Men torrt är det ju i alla fall.

Har du ngn ide? Har du lite kläm på skiten? Isf är du hjärtligt välkommen att om du löser problemet tjäna dig en hacka. För det är ju ingen som har tid å laga den å jag själv har itne så bra koll..

Nu ska vi se.

* just nu står den i skepplanda hos syrrans kille som skulle kolla om han kunde sparka igång skiten..

* Är rädd för att det skulle va en slang som kommit i kläm, men det bör det inte vara... De slangar jag sett har varit i sin ordning...
Tror att samme man och min syrra hade av tanken dagen innan den slutade starta... De skulle kolla luftfiltret...? Eller om jag inte minns fel så lyfte de inte av tanken för att de ville va säkrare på slangarna innan de gjorde detta.

Den står ju i garage, vidare varmt vet jag la inte.. Men torrt är det ju i alla fall.

Har du ngn ide? Har du lite kläm på skiten? Isf är du hjärtligt välkommen att om du löser problemet tjäna dig en hacka. För det är ju ingen som har tid å laga den å jag själv har itne så bra koll..

Batteriet, har du laddat / bytt batteri??? (Har ej läst svaren i tråden).

alla säkringar jag hittat är hela...

Ja ja, eller a, elstarten fungerar precis som vanlig, bara den sista kicken som inte kommer...

Det är troligen batteriet som ger för lite kräm. Det är troligen slut och kommer inte fungera hur mycket du än laddar det. Koppla om möjligt på startkablar till bilens batteri och pröva att starta, förmodligen kommer den gå igång. Du behöver dock inte köra för länge på startmotorn för det kommer bli bra med "fart" på den, men det är ingen fara.
Lycka till.

Kanske behöver investera i nytt batteri om det blir trött efter några startförsök.
När jag drog ut min förra hoj efter vintern spelade det ingen roll hur mkt ja laddade.
Köpte ett nytt och den starta direkt

Kanske behöver investera i nytt batteri om det blir trött efter några startförsök.
När jag drog ut min förra hoj efter vintern spelade det ingen roll hur mkt ja laddade.
Köpte ett nytt och den starta direkt

Alla här säger ju, då jag la upp tråden å nu när jag behövde lite mer förslag att det handlar om batteriet. Så i morgon, då är det jag som åker å köper ett nytt batteri, å ber till gud å alla hans vänner att det inte är svårare :P

Ställer mig i skaran som förespråkar batteribyte.
Hade samma problem, på en Kawasaki iof. Startmotorn gick hur fint som helst, man kunde inte ana att batteriet var dåligt egentligen.
I med nytt batteri från Biltema och den hoppade igång direkt.

Tänk på att alla batterier står och laddar ur sig på hyllan hos handlaren. Så när jag hämtat mitt nya batteri på biltema så kopplade jag det till biltemas laddare över natten. Innan jag satte batteriet i hojen.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriladdare-612-V/
För att ladda batteriet fullt. Och MC-batterier mår bäst av att laddas med högst 1A, gärna lägre ström 0,8A eller 0,5A under flera timmar. När batterispänningen uppe i 14,4V under laddning låg ström är det fulladdat.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/

Klistra på en hondalogga så hoppar den igång direkt!

:)

Mitt batteri tog inte riktigt laddning och verkade allmänt slut. Hojjen startade inte när jag var lite okänslig med kopplingen i en korsning efter kört på för låga varv för länge. Det var 3 år sedan. Jag har fortfarande inte bytt utan bara kört vidare. För en vecka sedan startade den efter nästan ett halvårs stillestånd utan laddare. 30s på startmotorn knappt utan att sacka alls mot slutet.

om tanken har varit AV och inte bara "öppnad" (som en motorhuv) så har man förmodligen vridit om soppakranen som finns på tanken (används endast vid demontering av tank).
Står den på ON igen ??

Du ser den om du "öppnar motorhuven" dvs lossar de 2 skruvarna framför tanken, vid styrhuvudet och drar upp tanken i framkant. Sadeln måste av först, den sitter med 2 st insexor i bakkant sen lyftar man av den bara.

Mer mot sadeln på "bulan" på tanken ser du en kran, denna skall stå neråt, dvs i 90 graders vinkel från hur du läser texten OFF som står på kran-huset.

står den "över" off, så är bränslekranen avständ, INGEN soppa kommer fram till bränslefilter eller förgasare.

om tanken har varit AV och inte bara "öppnad" (som en motorhuv) så har man förmodligen vridit om soppakranen som finns på tanken (används endast vid demontering av tank).
Står den på ON igen ??

Du ser den om du "öppnar motorhuven" dvs lossar de 2 skruvarna framför tanken, vid styrhuvudet och drar upp tanken i framkant. Sadeln måste av först, den sitter med 2 st insexor i bakkant sen lyftar man av den bara.

Mer mot sadeln på "bulan" på tanken ser du en kran, denna skall stå neråt, dvs i 90 graders vinkel från hur du läser texten OFF som står på kran-huset.

står den "över" off, så är bränslekranen avständ, INGEN soppa kommer fram till bränslefilter eller förgasare.

ja, bensinkranen är på...

är luftfiltret rengjort o tvättat?kan isåfall vara vatten kvar om det inte är renblåst ordentligt då startar den inte,eller kan det ha oljats in för mycket samma sak där.värt att kolla så var det på min ena hoj.
skulle av en färja en gång o hoj jäveln startade inte,fick le av skiten ut ur hamnområdet o slet i mitt hår tills jag upptäckte att jag stött till dödar knappen när jag skulle baxa in hojen i en hörna på båten,kolla dödaren noga.kan ju vara så att den eller någon kabel kort slutits.:va

Verkar konstigt att cykeln inte startar ens med startgas. Har man tänding och sprutar i startgas så ska den starta. Om än så bara i nån sekund, men starta ska den! Puffar den när du kör starten, eller är den helt död?

Snackas en massa choke och grejor så jag utgår från att cykeln har förgasare? Jag skulle nog testa att först koppla till ett bilbatteri (utan bilmotorn igång) i kombination med en dränering av förgasaren och gärna byta ut all soppa i tanken till ny fräsch.

Min cykel visade inte ett livstecken när den stått en period men efter att jag bytt soppa och dränerade förgasaren så startade den direkt. Eller ja, behövde inte ladda om batteriet i alla fall. :rolleyes: Å andra sidan så gick det att starta min cykel med startgas.

Funkar det fortfarande inte skulle jag sätta mina slantar på en redig kontroll av förgasaren. Gärna av nån som faktiskt kan sånt där.

Men om de nu skulle vara batteriet, skulle de väl ändå gå att putta igång den? Eller kan batteriet vara så dåligt att inte ens de går?

Har du nåt löst stift du kan koppla en tändkabel på för att se om du får gnista.
(så slipper du skruva loss ett stift)

Gissar på att batteriet är slut som flera andra redan har sagt. Mät upp spänningen i batteriet om du inte redan har gjort det så ser du lite hur batteriet mår, och köp ett nytt om den är för låg.

Hade samma problem med en yamaha xj ett par somrar sen, lysena fungerade och startmotorn gick runt men den gick inte igång. Nytt batteri så funkade den klockrent :)

Luktar det bensin när du skruvar bort tändstiften? (Kommer bensinen fram till cylindern?)
Har du färsk bensin i?
Säkert att den har gnista?

Men om de nu skulle vara batteriet, skulle de väl ändå gå att putta igång den? Eller kan batteriet vara så dåligt att inte ens de går?

Vissa bågar kan vara rätt svåra att springa igång. Lite sur, lite dålig kräm i batteriet och du måste få en jävla fart för att det skall dra igång.

Kabla från bil till mcn skall enligt de flesta vara okej så länge du inte startar bilen. Testa...

Startgas idag är det riktigt dåligt ös i. Jag har haft hojar som inte puffat till på som det visat sig vara soppapumpen som är kass på.

ös i en liter e85 eller t-röd eller 2 flaskor k-sprit ifall du har en jäkla massa fukt.

Om du tar lös slangen på bensinpumpen. Kommer det något när du drar på tändningen. Är det förgasare skall det komma med bara något hekto i tryck men är det insprutning kan det vara 3 bar så se upp i så fall så ni inte skvätter ner allt ni har och äger.

Skepplanda? DÅ har ju folk från Stenungsund närmre än mig :(

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back