Min R6:a startar inte

Slowrider

Medlem
Gick med
6 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K5 & Honda CBR 1000 ROSSI EDITION
Tja!

Köpte mig en begagnad r6a för inte så länge sedan å det har fungerat bra ända tills nu... Nu vägrar den att starta å saken blir ju inte bättre då jag inte kan så mycket.

Jag har bensin i tanken, har kollat tändstiften. Men nu vet jag inte var jag ska fortsätta.
Elstarten börjar dra runt precis som vanligt men den där sista kicken som drar igång skiten kommer ju aldrig. Har även försökt putta igång den utan vidare resultat...

Så detta är mitt sista försök innan jag lämnar in den.

R6a från 2001. Jag bor i göteborgstrakten om någon skulle vilja se åbäket.

Tacksam för svar
 
Förhandstipset är att batteriet är dåligt/urladdat.
Ladda det ett eller flera dygn även om du har en "smart" laddare som säger att det är fullt.

Hade exakt samma problem på min. Den drog runt men startade aldrig.
Laddaren indikerade fullt batteri.

Lät det stå på laddning över en helg, sen startade den utan problem.

edit: dock ska den gå att putta igång ändå, så om det stämmer att det inte funkade så talar det emot batteriteorin. Men testa ladda iaf.
 
Har den stått hela vintern kan det ta ett tag innan den hoppar igång. Koppla startkablar till bilen och tugga ett tag. Då vet du att den orkar med både startmotor och tändspolar samtidigt.

Annras kanske det kan vara:
* Dödarknappen, en klassiker :)
* Tippsensorn (om du har möblerat om prylarna runt batteriet)
* Gegg i förgasarna

Säg till om du ger upp och vill köpa en motor.. :)
 
Har den stått hela vintern kan det ta ett tag innan den hoppar igång. Koppla startkablar till bilen och tugga ett tag. Då vet du att den orkar med både startmotor och tändspolar samtidigt.

Annras kanske det kan vara:
* Dödarknappen, en klassiker :)
* Tippsensorn (om du har möblerat om prylarna runt batteriet)
* Gegg i förgasarna

Säg till om du ger upp och vill köpa en motor.. :)

Eh...nja, jag skulle nog inte koppla den till bilens batteri utan låte en riktig billaddare ladda den under minst 10 timmar.

@ trådskaparen: Det låter definitivt som att det är batteriet som inte har tillräckligt med kräm för att hojen ska hoppa igång. Ladda som sagt batteriet så ska du se att den hoppar igång.
 
Tack för alla tips men jag har faktiskt laddat batteriet men den vill ändå inte... Till slut blir ju batteriet trött. Å då får man ju ladda igen.

Har även lyssnat efter klickljuden som är under sadeln när man vrider om tändningen. Det kommer ju.

Men som någon sa, man borde ju kunna putta igång skiten även om batteriet inte orkar, eller??
 
Även jag skulle satsat mina korvöre på batteriet, dock:

Har du "små-startat" den under vintern utan att låta den bli varm? Dvs torrgasat lite då o då?

Har du gnista på stiften?
Är stiften blöta?
 
min speed triple drog runt motorn som det lät i vanligt fart men startade inte, köpte nytt batteri och den startade direkt, kan skilja i volt som påverkar tändningen även om motorn går runt. köp nytt batteri, för att vara säker, köp nya stift.
 
Har den stått hela vintern kan det ta ett tag innan den hoppar igång. Koppla startkablar till bilen och tugga ett tag. Då vet du att den orkar med både startmotor och tändspolar samtidigt.
STOR RISK!
Har hojen en parallell laddningsregulator (som på min Suzuki) så funkar den genom att kortsluta överskottsladdningsström och förvandla överskottet till värme i den lilla kylflänsen på regulatorn. Och regulatorn är dimensionerad för högst ca 300W. Kopplar man nu hojen med startkablar till en bil med 1500W generator, har bilmotorn igång, så kan det bli många gånger 300W som ska kylas bort. Så laddningsregulatorn brinner. Och sedan är det dags för ny laddningsregulator på hojen. Som det var på min Suzuki. MC-batterier ska normalt laddas med HÖGST 10% av Ah. Ex 14Ah batteri 14Ah/10h=högst 1,4A.
Bästa sättet avgöra om MC-batteriet är fulladdat är att mäta batterispänningen under laddning. Med låg ström (T.ex. med 0,5A Biltema 99,99kr laddare). När spänningen är uppe i 14,4V är batteriet fulladdat.
 
Last edited:
Övriga tips är ju sätta på tändningen, lyssna så soppapumpen går. Vrid av/på tändningen igen. Lyssna att pumpen går lite till. Full choke och rör inte gasen o nöt på lite så borde den hoppa igång. Min förra r6a var tjurig efter vintern men full choke och ingen gas så funka det :)
 
Tjejens R6a var likadan, den är bara sur - ladda batteriet och töm en halv burk startgas i den så hoppar skiten igång!
 
STOR RISK!
Har hojen en parallell laddningsregulator (som på min Suzuki) så funkar den genom att kortsluta överskottsladdningsström och förvandla överskottet till värme i den lilla kylflänsen på regulatorn. Och regulatorn är dimensionerad för högst ca 300W. Kopplar man nu hojen med startkablar till en bil med 1500W generator, har bilmotorn igång, så kan det bli många gånger 300W som ska kylas bort. Så laddningsregulatorn brinner. Och sedan är det dags för ny laddningsregulator på hojen. Som det var på min Suzuki. MC-batterier ska normalt laddas med HÖGST 10% av Ah. Ex 14Ah batteri 14Ah/10h=högst 1,4A.
Bästa sättet avgöra om MC-batteriet är fulladdat är att mäta batterispänningen under laddning. Med låg ström (T.ex. med 0,5A Biltema 99,99kr laddare). När spänningen är uppe i 14,4V är batteriet fulladdat.
Det kvittar väl om bilen så har en 30kW-generator, så länge man låter bli att starta motorn ;) Strömming har den ju så det räcker och blir över ändå.
 
Även jag skulle satsat mina korvöre på batteriet, dock:

Har du "små-startat" den under vintern utan att låta den bli varm? Dvs torrgasat lite då o då?

Har du gnista på stiften?
Är stiften blöta?

Jag har bara haft den sedan 11 mars. Då starta den :) å ett par ggr efter det.

Jag har haft på den så den blivit varm.

Det är gnista på stiften så det är inte det iaf.

Men "proffset" som hjälpte mig hade så jävla bråttom så tänkte inte på å kolla om dom va blöta förens efteråt... När den va ihopsatt....
 
Jag har bara haft den sedan 11 mars. Då starta den :) å ett par ggr efter det.

Jag har haft på den så den blivit varm.

Det är gnista på stiften så det är inte det iaf.

Men "proffset" som hjälpte mig hade så jävla bråttom så tänkte inte på å kolla om dom va blöta förens efteråt... När den va ihopsatt....

UPPDATERING!

Nu har jag bytt alla stift då några var dåliga, Laddat batteriet, kollat bränslepumpen allt ska stämma, det är gnista på alla stift..

Men när jag försöker starta den med startgas som extra kick går den ändå inte igång...

Ideer?
 
UPPDATERING!

Nu har jag bytt alla stift då några var dåliga, Laddat batteriet, kollat bränslepumpen allt ska stämma, det är gnista på alla stift..

Men när jag försöker starta den med startgas som extra kick går den ändå inte igång...

Ideer?


"drar startmotorn?
 
Är du säker på att det är tillräckligt med bensin i tanken. Hade det problemet nu när jag skulle starta min R1:a. Det skvalpade bensin i tanken, men skiten gick inte igång.

Tyckte att soppapumpen pumpade alldeles för länge, så jag slog på 2 liter bensin, och sen startade den på en gång.

Det kan ju vara så att du har kört "slut" på soppan när du provstartade hojen den 11 mars. Den drar ju en del när man värmer den med choken indragen.

Mina 67 öre…
 
köp ett nytt batteri imorgon så ska du se att den går igång . hade samma problem förra året-
 
Är du säker på att det är tillräckligt med bensin i tanken. Hade det problemet nu när jag skulle starta min R1:a. Det skvalpade bensin i tanken, men skiten gick inte igång.

Tyckte att soppapumpen pumpade alldeles för länge, så jag slog på 2 liter bensin, och sen startade den på en gång.

Det kan ju vara så att du har kört "slut" på soppan när du provstartade hojen den 11 mars. Den drar ju en del när man värmer den med choken indragen.

Mina 67 öre…

ja jag har faktiskt kollat ;) Det är snart överfullt i tanken...
Jag har kört den fler ggr efter den 11 ;)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top