Min rätt som konsument?

Vad är det för garanti som gäller på begagnade hojar egentligen? beror det på vilken firma man köper av?

Jag tror det beror på vilken typ av garanti som ingick i er deal. Frågade du aldrig?

Jag är också nyfiken, men frågan måste väl ändå kommit upp vid överlämnandet av köpeskilling? Står det inte i kvittot.

Dom flesta firmorna brukar lämna garantier , men jag tror det kan vara svårt att hävda garanti då jag TROR att det är handhavande fel .

Men prova ring firman du köpte hojen av & tala om vad som har hänt , dom kanske kan ge dig råd tips på vad du kan kolla .

Dock tror jag felet är självförvållat pga alla gånger du har startat cykeln den har då surat ner sig .
Men så här skulle jag göra . Ladda batteriet , stäng av soppa kranen , kolla tändstiften / byt stiften , startgas kan vara bra .

När du ska provstarta hojen nästa gång se till så den blir ordentligt varm innan du stänger av den så slipper du säkert detta problem igen .

Jag tror det beror på vilken typ av garanti som ingick i er deal. Frågade du aldrig?

Jag är också nyfiken, men frågan måste väl ändå kommit upp vid överlämnandet av köpeskilling? Står det inte i kvittot.

Kollade kvittot nyss, stod inget.. Men vi började prata om det när jag väl var där. Jag berätta att jag skulle ha den förvarad under vintern och då sa han att jag skulle få garanti, minns inte om han sa hela nästa säsong eller en viss tid under säsongen...

Dom flesta firmorna brukar lämna garantier , men jag tror det kan vara svårt att hävda garanti då jag TROR att det är handhavande fel .

Men prova ring firman du köpte hojen av & tala om vad som har hänt , dom kanske kan ge dig råd tips på vad du kan kolla .

Dock tror jag felet är självförvållat pga alla gånger du har startat cykeln den har då surat ner sig .
Men så här skulle jag göra . Ladda batteriet , stäng av soppa kranen , kolla tändstiften / byt stiften , startgas kan vara bra .

När du ska provstarta hojen nästa gång se till så den blir ordentligt varm innan du stänger av den så slipper du säkert detta problem igen .

Tror nog också det kan vara något i den stilen.. Men alltid bra och veta ifall det inte skulle vara det ^^:tungan

Last edited:
Kollade kvittot nyss, stod inget.. Men vi började prata om det när jag väl var där. Jag berätta att jag skulle ha den förvarad under vintern och då sa han att jag skulle få garanti, minns inte om han sa hela nästa säsong eller en viss tid under säsongen...

Tror nog också det kan vara något i den stilen.. Men alltid bra och veta ifall det inte skulle vara det ^^:tungan

Har du garanti så är dom skyldiga att ersätta dig för resan ditt/hem, dock måste du komma överens med säljaren innan. Han kanske har nåt bättre alternativ.

Har du garanti så är dom skyldiga att ersätta dig för resan ditt/hem, dock måste du komma överens med säljaren innan. Han kanske har nåt bättre alternativ.

Glöm att dom är skyldiga att ersätta resan, sådant ingår aldrig i ett garantiåtagande, skulle säljaren vara så ovanlig att han ersätter resor till sin butik så är det nåt som ligger helt utanför ett garantiåtagande.:D

Vad jag vill veta är om trådstartan ringt firman och försökt komma överens om en lösning?

Har själv haft en ER5 och motorn är nästan bombsäker, hojen är en bra nybörjar hoj.
Tror inte det är något allvarligt fel på hojen.

Har du laddat batteriet efter du malt på det? Testat ett annat batteri?

Vad jag vill veta är om trådstartan ringt firman och försökt komma överens om en lösning?

Har själv haft en ER5 och motorn är nästan bombsäker, hojen är en bra nybörjar hoj.
Tror inte det är något allvarligt fel på hojen.

Har du laddat batteriet efter du malt på det? Testat ett annat batteri?

Det är typ 50 inlägg innan ditt med ungefär samma råd, fast det verkar inte färga riktigt. Handfallen är ett beskrivande ord jag känner att det kan passa in just här.

Du verkar vara en klippa på det här. Berätta mer!

Ja nu är ju inte jag ute efter att dryga mig....... utan bakgrunden till mitt uttalande att jag haft 3hojjar som inte startat när dom stått i kallgaraget på vintern vid nollgradigt utan att ha kupefläkten ståendes mycket nära motorn men på vårkanten när det närmar sig 10grader har dom startat direkt. 1+1=2 trodde jag men ni kanske har en annan ekvation ? Mitt ord är ju inte lag.... ber om ursäkt.

Glöm att dom är skyldiga att ersätta resan, sådant ingår aldrig i ett garantiåtagande, skulle säljaren vara så ovanlig att han ersätter resor till sin butik så är det nåt som ligger helt utanför ett garantiåtagande.:D

Verkar som du missat några avsnitt av Plånboken i radions P1 (onsdagar kl.10.03), det kommer ofta upp att konsumentköpslagen ger dig rätt till eventuella extrautgifter som tillexempel bensinkostnad. Men man bör alltid ringa och prata först speciellt när det är långt då företaget kanske väljer att anlita någon som finns närmare.

TS:

Fel som uppenbarats inom 6 månader anses alltid som ursprungsfel om inte säljaren kan bevisa handhavandefel, de resterande 30 månaderna är det upp till dig som köpare att bevisa att felet är ursprungligt. Och så länge du inte vart informerad av några fel vid köp så får det heller inte vara några funktionella fel, utsendemässiga fel är dock svårare att få igenom på begagnade varor.

Värt att veta är att garanti och reklamataion inte är samma sak, men det går bra att reklamera begagnade varor med.

Som sagt läge att byta hobby kanske...:va

Grejen är välan så att det säljande företaget har typ 3 försök på sig att fixa felet innan du kan komma med några som helst krav, sen är det ju så att åka hoj kostar pengar på alla möjliga sätt så har du inte råd med detta som kan bli typ 120 mil om man ska dra det till sin spets så tycker jag att du valt fel hobby. Kanske läge att gynna den lokala nasaren nästa gång.....så blir det ju lite närmare.:D

Som svar på din fråga blir att du ICKE har rätta att lämna in den till en auktoriserad verkstad.

Jävligt trevligt svar från dig.
Tillför med något vettigt! annars tycker jag du kan ge fan i att delta i denna tråd, som redan är på väg käpprätt åt helvete.

Verkar som du missat några avsnitt av Plånboken i radions P1 (onsdagar kl.10.03), det kommer ofta upp att konsumentköpslagen ger dig rätt till eventuella extrautgifter som tillexempel bensinkostnad. Men man bör alltid ringa och prata först speciellt när det är långt då företaget kanske väljer att anlita någon som finns närmare.

Jag säger bara det.....LYCKA TILL!!:rolleyes:

Jävligt trevligt svar från dig.
Tillför med något vettigt! annars tycker jag du kan ge fan i att delta i denna tråd, som redan är på väg käpprätt åt helvete.

ÄR PÅ VÄG?? skämtar du eller??:D

Last edited:
Jag säger bara det.....LYCKA TILL!!:rolleyes:

Det framkommer ju ganska tydligt av dina inlägg hur din egen ekonomiska situation ser ut och du verkar ju tycka att allt skall vara dyrt.

Annars för den intresserade så har jag källa här, spola fram till 43:20 där Carina Lundgren, chefredaktör på tidskriften Råd och Rön svarar på frågan om milersättning vid reklamation.

http://www.sr.se/topsy/ljudfil/2036503.mp3

Jag läser bara att du hittade på att du ensam rullat igång BMW´n på ettan. Det räcker så. Det är liksom inget riktigt diskussionsunderlag, det går liksom inte. Det är nästan ingen hoj det går på. Ville bara lära dig det. Det är förmodligen helt kört på Viragon också, oavsett. Glöm nu inte att det är ETTAN, dvs första växeln

För tredje ggn. Det gör inget.:tummenupp

Kul att du filmat, synd att det var Viragon. Vill du prova en XR också:D

Men i helvete då...:huvet

Ska be farsan opm nyckeln till Bmw:n och be någon hjälpa mig att filma så får du se sen. Tänker inte sitta här och bli kallad hittepåare, uiallafall inte när jag nu inte hittar på:)

Och är du helt trög eller?:va Jag har ju så sent som idag rullstartat viragon själv, på plan mark, med hjälp av första växeln. Vilken del i "det går" är det du inte fattar?:va

Visst, hit med den så provar vi:tummenupp

Men i helvete då...:huvet

Ska be farsan opm nyckeln till Bmw:n och be någon hjälpa mig att filma så får du se sen. Tänker inte sitta här och bli kallad hittepåare, uiallafall inte när jag nu inte hittar på:)

Och är du helt trög eller?:va Jag har ju så sent som idag rullstartat viragon själv, på plan mark, med hjälp av första växeln. Vilken del i "det går" är det du inte fattar?:va

Visst, hit med den så provar vi:tummenupp

Lägg upp filmen så ska jag tatuera in en ursäkt på ryggen:tummenupp

Lägg upp filmen så ska jag tatuera in en ursäkt på ryggen:tummenupp

Får jag tatuera då?:D

Ska fixa så fort som möjligt! Farsan måste bara komma hem först (pilot, långresor) eftersom han har nyckeln i sin nyckelknippa. Men sen så!

Mycket skitsnack i denna tråd... Hur går det för trådskaparen med hans hoj egentligen?

Mycket skitsnack i denna tråd... Hur går det för trådskaparen med hans hoj egentligen?

Var på en verkstad här i närheten för att kolla efter tändstift, han sa att han skulle beställa hem några, hoppas det inte dröjer allt för länge bara :)
Så jag ska pröva byta ut dem, funkar inte det så måste det vara något annat vilket jag inte hoppas på. Annars får jag la ringa :gnissla

Var på en verkstad här i närheten för att kolla efter tändstift, han sa att han skulle beställa hem några, hoppas det inte dröjer allt för länge bara :)
Så jag ska pröva byta ut dem, funkar inte det så måste det vara något annat vilket jag inte hoppas på. Annars får jag la ringa :gnissla

Låter som ett lätt fel iaf, men har du verkligen kollat så den får både gnista och bränsle?

Får jag tatuera då?:D

Ska fixa så fort som möjligt! Farsan måste bara komma hem först (pilot, långresor) eftersom han har nyckeln i sin nyckelknippa. Men sen så!

Flyger jorden runt med en vaktmästarknippa i bältet. Bla hojnycklarna alltså. Ok.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman