Min rätt som konsument?

Japp så är det, du sa att du inte hade råd, och har man inte råd med den resan då har man valt en för dyr hobby för plånboken, har man inte tid så väntar man lite eller tar hjälp av en kompis, så enkelt är det.

"Det är bättre att tiga och bli misstänkt för att vara idiot än att öppna munnen och röja alla tvivel." Abraham Lincoln

"Det är bättre att tiga och bli misstänkt för att vara idiot än att öppna munnen och röja alla tvivel." Abraham Lincoln

Om jag vore dig så skulle jag kolla stiften först! Är du osäker där köp nya stift för har du bara stått och puttrat med hojen och startat flera grr så kan stiften slå igen! När du byt stiften ta fram lite startgas och se till att batteriet är full laddat men använd inte en billaddare utan en laddare som klarar av mcbatterier! Får du inte i gång hojen nu så ring till Mc butiken du har köpt hojen av,dom kommer att fixa detta det är jag säker på!! Inte nu men i vår... Mr-Twin:D

Du har köpt en begagnad vara, vilken får anses köpt "i befintligt skick". Enligt KköpL 17§:

"Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."

Detta verkar ju uppfyllt i ditt fall. Är varan felaktig har du rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet (jfr 22§). Kostnader för avhjälpande osv. ska inte du behöva stå för.

Dock kan det ju vara en idé att se om någon kan hjälpa dig här först. Kan ju vara något enkelt fel.

bra Maero, den hade man glömt ;)

Om jag vore dig så skulle jag kolla stiften först! Är du osäker där köp nya stift för har du bara stått och puttrat med hojen och startat flera grr så kan stiften slå igen! När du byt stiften ta fram lite startgas och se till att batteriet är full laddat men använd inte en billaddare utan en laddare som klarar av mcbatterier! Får du inte i gång hojen nu så ring till Mc butiken du har köpt hojen av,dom kommer att fixa detta det är jag säker på!! Inte nu men i vår... Mr-Twin:D

Tack Mr Twin, låter bra!

Är f650 den fula bmw:n? "Scarver"? Har den noll komp kvar? Det kan inte vara lätt att rulla igång på ettan.

Fasen, min drar inte igång ens fast man kommer rullandes i typ 30 på treans växel..

Vet inte om den är känd som "den fula bmw:n", men jag tycker då inte att den är snygg:D Motorn är dock i bra skick. Och lätt kan man väl inte direkt påstå att det är, man får liksom springa upp den i lite hastighet på plan mark (eller gärna nedförsbacke) och sen hoppa på den, dra in kopplingen, peta i ettan och sen släppa ut kopplingen. Springer man bara bredvid i låg hastighet låser sig bakdäcket direkt, men med metoden som jag nyss beskrev så är det i alla fall görbart.

Det låter ju dock lätt skumt:va

Vet inte om den är känd som "den fula bmw:n", men jag tycker då inte att den är snygg:D Motorn är dock i bra skick. Och lätt kan man väl inte direkt påstå att det är, man får liksom springa upp den i lite hastighet på plan mark (eller gärna nedförsbacke) och sen hoppa på den, dra in kopplingen, peta i ettan och sen släppa ut kopplingen. Springer man bara bredvid i låg hastighet låser sig bakdäcket direkt, men med metoden som jag nyss beskrev så är det i alla fall görbart.

Det låter ju dock lätt skumt:va

Är det en encylindrig 650cc finns det inte en chans i världen att du rullar igång den själv, på ettan.

Viragon tror jag inte heller på, men med lite tvekan då den har lite kubik, två kannor och långt komp. Har den sen gått sju varv runt jorden så...tja kanske..

Att man inte kan springa brevid och få igång något gäller varenda tvåhjuling, från moppe till Guldvinge.

Är det en encylindrig 650cc finns det inte en chans i världen att du rullar igång den själv, på ettan.

Viragon tror jag inte heller på, men med lite tvekan då den har lite kubik, två kannor och långt komp. Har den sen gått sju varv runt jorden så...tja kanske..

Att man inte kan springa brevid och få igång något gäller varenda tvåhjuling, från moppe till Guldvinge.

Men vad du är envis... Om jörgen kan rulla igång sin HD (med besvär), varför skulle det inte gå med andra hojar?:va Jag ska ut och filma någon dag (båda hojarna om jag har möjlighet) så får du se själv.

Men vad du är envis... Om jörgen kan rulla igång sin HD (med besvär), varför skulle det inte gå med andra hojar?:va Jag ska ut och filma någon dag (båda hojarna om jag har möjlighet) så får du se själv.

Chronic kanske är en spinkis? :D

:jetetung

Men vaFAN!! Är alla senila i höst? Du är väl dessutom ung?

Att Jörgen rullar igång sin HD PÅ TREAN I NEDFÖRBACKE har väl inte ett jota att göra med det vi pratar om??????????????????????????????

ETTAN ETTAN ETTAN Kom igen nu, fäll ut hovarna och KOM IGEN!!!!!!

En gång till...ETTAN....du rullar inte igång BMW´n PÅ ETTAN!!!!! ENSAM!! PÅ PLAN MARK!!!!

Läsförståelsen är på nu lägstanivå...

Hoppas du är med mig nu Bushido:):):)

Och ja, filma gärna men jag antar att ditt batteri" är helt slut" den dagen. Också.

Som jag skrev tidigare, det är ok att minnas fel, eller tillmed ljuga. Det är snart glömt!!

Stäng soppa kranen ett tag o nöt me full gas? Fulla spjäll kan vara räddningen ibland... (även me soppakranen på) även om det känns fel :rolleyes:

Gick inte när jag vägde nittio, går inte nu när jag väger åttio:)

Då har jag ändå en jävligt skillad teknik.

Ok, jag väger 90! :D

Men jag har som sagt aldrig lyckats med varken 1200- eller 1640-motorn utan en backe. Finns ingen backe måste man nog vara flera som skjuter på. Sedan har jag även rätt stum bakfjädring, det kan ju påverka. Med pösig bakfjädring (som på en cross) är det ju svårt att trycka till backdäcket när man landar med röven i samma ögonblick som man dumpar kopplingen.

Last edited:

Jörgen kan inte rulla igång den på ettan. Han måste ha en högre växel för att det ska gå.

Jag har själv provat att springa igång en Honda Shadow 1100. Det gick inte.
Kompisen satt på och jag sprang och puttade. När han släppte kopplingen med tvåans växel i så låste sig bakhjulet. Det enda som funkade var att masa sig iväg och köpa en laddare. Sen gick det finfint att starta med startmotorn.

Jag kan putta igång min TDM om jag har tvåen eller trean men försöker jag på ettan så går det absolut inte. Då låser sig bara hjulet.
Så att det skulle gå utan problem att putta igång en 650 enstånka eller en valfri twin på ettan finner jag för osannolikt.

Chronic kanske är en spinkis? :D

:jetetung

mycket möjligt:hihi

Men vaFAN!! Är alla senila i höst? Du är väl dessutom ung?

Att Jörgen rullar igång sin HD PÅ TREAN I NEDFÖRBACKE har väl inte ett jota att göra med det vi pratar om??????????????????????????????

ETTAN ETTAN ETTAN Kom igen nu, fäll ut hovarna och KOM IGEN!!!!!!

En gång till...ETTAN....du rullar inte igång BMW´n PÅ ETTAN!!!!! ENSAM!! PÅ PLAN MARK!!!!

Läsförståelsen är på nu lägstanivå...

Hoppas du är med mig nu Bushido:):):)

Och ja, filma gärna men jag antar att ditt batteri" är helt slut" den dagen. Också.

Som jag skrev tidigare, det är ok att minnas fel, eller tillmed ljuga. Det är snart glömt!!

Såja såja, ta det lugnt nu. Helt irrelevant är det inte med tanke på att det är en bra mycket större motor.

Jag vet med all säkerhet att viragon funkar (rullade igång den minst fem gånger bara under skånevårenturen), och jag är ganska säker på att det går med bmw:n också. Ska jag vara ärlig så var det ett antal år sen jag rullade igång bmw:n och jag ska väl inte svära på att jag minns exakt hur det gick till eller vilken växel som användes, men jag har väldigt starkt för mig att jag använt samma teknik från början av min hojkarriär vilket i så fall skulle innebära ettan.

Men som sagt, jag ska ut och testa så får vi se då. Viragon vet jag hoppar igång, Bmw:n får vi väl se då om du nu är så himla tveksam:) Ska bara hitta någon som filmar åt mig samt vänta på vägtorka så återkommer jag sen.

Jörgen kan inte rulla igång den på ettan. Han måste ha en högre växel för att det ska gå.

Jag har själv provat att springa igång en Honda Shadow 1100. Det gick inte.
Kompisen satt på och jag sprang och puttade. När han släppte kopplingen med tvåans växel i så låste sig bakhjulet. Det enda som funkade var att masa sig iväg och köpa en laddare. Sen gick det finfint att starta med startmotorn.

Jag kan putta igång min TDM om jag har tvåen eller trean men försöker jag på ettan så går det absolut inte. Då låser sig bara hjulet.
Så att det skulle gå utan problem att putta igång en 650 enstånka eller en valfri twin på ettan finner jag för osannolikt.

Missade att jörgen inte använde ettan (såg bara "jag kan putta igång min megaHD"), men tycker ändå inte att hans exempel är helt irrelevant. Det är en bra mycket större motor än i någon av hojarna jag testat...

Suck, jag ska filma så får ni se sen:)

Edit: Nu har jag filmat viragon åtminstone (har inte nycklarna till bumsen), pm:a mailadress så skickar jag filmen till er som vill se. Jag har filmat själv med mobilkamera, så kvalitet och detaljrikedom är inte den bästa... Men det jag gör är iallafall att jag puttar iväg hojen, springer jämsides med den, hioppar på, petar ner den i ettan och släpper kopplingen, och den startar (ryckigt) på andra försöket. Men eftersom det är jag själv som filmar och jag inte kan både rullstarta och filma bågen samtidigt så lämnar vinklar och dylikt en del att önska. Man kan med andra ord inte se att jag lägger i ettan utan ni får helt enkelt tro mig på den punkten (jag är inte så jävla envis när det gäller såna här trivialiteter att jag försöker fejka bevis för att styrka ett påstående som jag kommit på är felaktigt. Hade jag inte använt ettan hade jag medgett att jag hade fel och lämnat det vid det).

Last edited:
Fan vad tyst det blev både i tråden och postlådan nu när jag faktiskt filmat:D

vilket tjafs de var om växlarna.. ha den växel i som funkar :rolleyes:

TS starta inget fordon då den inte ska användas. onödigt. :)

mycket text, som det lätt blir när man känner att man har skarvat lite:)

Jag läser bara att du hittade på att du ensam rullat igång BMW´n på ettan. Det räcker så. Det är liksom inget riktigt diskussionsunderlag, det går liksom inte. Det är nästan ingen hoj det går på. Ville bara lära dig det. Det är förmodligen helt kört på Viragon också, oavsett. Glöm nu inte att det är ETTAN, dvs första växeln

För tredje ggn. Det gör inget.:tummenupp

Kul att du filmat, synd att det var Viragon. Vill du prova en XR också:D

Last edited:
Vad är det för garanti som gäller på begagnade hojar egentligen? beror det på vilken firma man köper av?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman