Min rätt som konsument?

Varför skulle det inte gå menar du?

Viragon är en v-twin, så varför skulle det inte gå?:va
Det ver jag inte, har väl något med kompressionen i motorn att göra.. Det resulterar i att däcket bara glider mot asfalten..

Gjorde samma fel med min första hoj, en ZX-6R Ninja -98 (detta var för 10 år sedan....)

Köpte den på hösten och startade den ett par ggr under vintern eftersom man inte förstod bättre, när våren kom så va den omöjlig att starta. Hade surat ner sig totalt av tomgångskörningen och tändstiften hade tagit stryk.

Så går det när man är ung och oerfaren, men man lär sig av misstagen. Har inte gjort om det och det lär säkert inte du göra heller ;)

Varför inte?:va Har puttat igång både farsans bmw f650 och morsans yamaha virago 535 själv, utan problem. Varför skulle man inte klara det ens med hjälp för?:va

Det är ju extremt tydligt att du aldrig någonsin har försökt ens....

Börjas kännas lite trist nu va? Kom igen, det gör inget..:D

Det ver jag inte, har väl något med kompressionen i motorn att göra.. Det resulterar i att däcket bara glider mot asfalten..

Du väger väl för lite då:D Litet tips, sitt på hojen;)

Det är ju extremt tydligt att du aldrig någonsin har försökt ens....

Börjas kännas lite trist nu va? Kom igen, det gör inget..:D

Vill du ha filmbevis eller vad? Alla som var med på skånevårenturen vet att jag ensam kan putta igång viragon iaf, batteriet var stendött och varenda gång vi stannade fick jag springa igång skiten. Sluta tvivla på mig nu, det är definitivt görbart:D

Går prima på min cbr600f bara springa igång lite fart, hoppa upp på sadeln för att få lite tyngd och peta i ettan inga bekymmer.

Han har fattat:ummenupp

På ettan, missade du det?

Fan när ska folk lära sig att jag aldrig bidrar utan täckning:gnissla

Förstår fortfarande inte. Både viragon och f650:n rullar lätt igång på ettan... Springer du bredvid bågen eller vad gör du?:va

Last edited:
Du väger väl för lite då:D Litet tips, sitt på hojen;)

Vill du ha filmbevis eller vad? Alla som var med på skånevårenturen vet att jag ensam kan putta igång viragon iaf, batteriet var stendött och varenda gång vi stannade fick jag springa igång skiten. Sluta tvivla på mig nu, det är definitivt görbart:D

Han har fattat:ummenupp

Förstår fortfarande inte. Både viragon och f650:n rullar lätt igång på ettan... Springer du bredvid bågen eller vad gör du?:va
Är f650 den fula bmw:n? "Scarver"? Har den noll komp kvar? Det kan inte vara lätt att rulla igång på ettan.

Fasen, min drar inte igång ens fast man kommer rullandes i typ 30 på treans växel..

När startmotorn brunnit upp på min 1640 hd har jag tom lyckats rulla igång den själv, trots att den har ett sprut som kräver ett vevaxelvarv innan den öppnar spridare och tändning. Har man långt hem, en backe och stor vilja så går det.
Bara att leda hojen uppför backen, sedan hämta andan. På med tändningen, sen springer man som en gnu, trycker i tvåan eller trean och släpper ut kopplingen i samma ögonblick som man landar med rumpan så hårt man kan på sadeln. Men hittar man ingen gata med en brant backe så är det svårt att klara själv.

Jag har också en stark känsla av att du inte har något fel på hojen som kräver verkstadsbesök.

Ettan har jag heller aldrig sprungit igång hoj på. Brukar var tungt satan att spring igång 230kg panzervagn-kawaski på tvåan men helt klart görbart.

Eller min V-Twin ;)

Till trådskaparen varför har du startat den ibland i garaget?... har du varit ute och kört då också?. Bästa är att låta de stå till våren sen starta...starta den då och då utan att köra gör bara ont än gott.

Tror ej det är något fel på hojen hällre att du inte vet hur man ska göra...tyvär.

Jag har inget körkort, vore därför olagligt om jag körde runt med den. Sen ville jag bara kolla att den verkligen fungerade till 100%. Låta den stå till våren utan att starta den/köra med den vore bara dumt i mina ögon.

Inte bara jag som har haft problem med att starta den, vänner/grannar har kommit förbi och försökt hjälpa mig. Dem kunde heller inte få igång den. (Vänner/grannarna är 100ggr kunnigare än mig)

Lämnade dom någon garanti när du köpte den? Eftersom du köpte av en handlare.

Såg en film här på sporthoj för någon dag sedan där startade dom en R1 i 30 minus. Skulle tippa att den är sur som fa.. med

Ja, någon slags garanti borde man ha som konsument när man köper från en firma.. ? ^^

Har du inte råd att ta en tur på 20 mil så kanske du ska sälja den o skaffa en annan hobby.:va

Skulle det vara så att det tar några dagar för dem att laga den så blir det lite mer än 20 mil sammanlagt. Har snarare ingen tid för att åka ut på äventyr. Och tid är väl pengar?

Last edited:
"Efter att jag hade köpt den och fått hem den så har den stått i ett kallgarage, har startat den ett fåtal gånger, knappt kört något alls och nu den senaste veckan har jag inte fått igång den alls."

Var den svårstartad den allra första gången du startade den också? Krävs inte många starter för att hojen ska sura ihop mer och mer och sedan inte gå att starta.

Är du är helt övertygad om att det var ett fel på hojen när du köpte den så är det väll bara att ringa till firman och prata med dom. Men var beredd på att ta kostnaden om dom undersöker den och kommer fram till att det är ett handhavandefel.

Skulle det vara så att det tar några dagar för dem att laga den så blir det lite mer än 20 mil sammanlagt. Har snarare ingen tid för att åka ut på äventyr. Och tid är väl pengar?

Som sagt läge att byta hobby kanske...:va

Grejen är välan så att det säljande företaget har typ 3 försök på sig att fixa felet innan du kan komma med några som helst krav, sen är det ju så att åka hoj kostar pengar på alla möjliga sätt så har du inte råd med detta som kan bli typ 120 mil om man ska dra det till sin spets så tycker jag att du valt fel hobby. Kanske läge att gynna den lokala nasaren nästa gång.....så blir det ju lite närmare.:D

Som svar på din fråga blir att du ICKE har rätta att lämna in den till en auktoriserad verkstad.

Last edited:
Som sagt läge att byta hobby kanske...:va

Grejen är välan så att det säljande företaget har typ 3 försök på sig att fixa felet innan du kan komma med några som helst krav, sen är det ju så att åka hoj kostar pengar på alla möjliga sätt så har du inte råd med detta som kan bli typ 120 mil om man ska dra det till sin spets så tycker jag att du valt fel hobby. Kanske läge att gynna den lokala nasaren nästa gång.....så blir det ju lite närmare.:D

Som svar på din fråga blir att du ICKE har rätta att lämna in den till en auktoriserad verkstad.

så för att åka hoj, måste man ha fått skillzen på att meka? som du uppenbarligen har fått på posten? eller ännu bättre, du föddes kanske med meka kunskaperna?

det kan inte vara så att man kan köpa en hoj, för att sedan lära sig under tidens gång?
eller måste man, kunna meka innan man köper en hoj?
finns det någon oskriven lag på det?
eller har jag missat något..

jävla tattare, gå tillbaka till moppeforumet.. just my 2 cent.

Fuckobarn, ja verkligen, detta handlade inte om mekkunskaper.:tuttar

snubben kanske inte har tid att åka 40 mil, för att fixa hojjen NU PÅ DIREKTEN?
Och då om han skapar en tråd här på sporthoj, som gäller tips angående detta, då ska man sälja hojjen, och byta hobby, därför att man ej har råd..?
hur tänker du?

snubben kanske inte har tid att åka 40 mil, för att fixa hojjen NU PÅ DIREKTEN?
Och då om han skapar en tråd här på sporthoj, som gäller tips angående detta, då ska man sälja hojjen, och byta hobby, därför att man ej har råd..?
hur tänker du?

Den tråden har han redan skapat i teknikdelen, här handlade det om konsumenträtt.:huvet

Förstår inte ditt resonemang... Bara för att jag inte har tid/råd för tillfället så anser du att jag borde byta hobby?

Japp så är det, du sa att du inte hade råd, och har man inte råd med den resan då har man valt en för dyr hobby för plånboken, har man inte tid så väntar man lite eller tar hjälp av en kompis, så enkelt är det.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman