Min rätt som konsument?

Emporio

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Kawasaki ER500
Hitta inget liknande topic. Tänkte att alla kan dela med sig om vad man vet och ställa eventuella frågor, allt från privatköp till företagsköp. Vad man har för rättigheter och vad som inte gäller.

Jag kan börja (:

För ett par veckor sedan köpte jag en begagnad hoj från ett företag. Detta företag ligger 10 mil från där jag bor så det blir en liten stund o åka. Hojen jag köpte verkade funka hur bra som helst. (Vill bara påpeka att jag är nybörjare inom allt det här.) Efter att jag hade köpt den och fått hem den så har den stått i ett kallgarage, har startat den ett fåtal gånger, knappt kört något alls och nu den senaste veckan har jag inte fått igång den alls. Jag köpte ett nytt batteri men det gick fortfarande inte o få igång den. Här om dagen skulle jag försöka springa igång den med en vän. Vi satte i ettans växel höll i kopplingen och jag börja putta, då märkte vi att även kopplingen inte fungera. Stod kvar som en sten.

Jag har varken tid, pengar eller ork att lägga ut på att få dit den där jag köpte den.
Frågan är nu: Har jag rätt som konsument att kunna lämna in den till en auktoriserad verkstad här där jag bor och att företaget som sålde mig denna hoj står för kostnaderna eller måste jag köra dit den till dem och att dem fixar hojen?

Tack på förhand!

Jag skulle tro att du åker på att lämna hojjen där du köpte den såvida det inte finns nyhojsgaranti på den.... Firman har nog rätt att hålla ner kostnaderna genom att laga den själva...

Högst troligen du... Dom flesta hojjar startar ju inte under 10+ "om du står ute" jag tror inte choken räcker till för det då hojjarna är byggda för att gå på sommaren... i alla fall dom äldre...

Dina rättigheter är att inget får diskriminera dig att köpa en vara. Vidare gäller konsumentköplagen.

Vad gällande ditt specifika fall tror jag inte det är nåt fel på hojen. Formulera om ditt problem och ställ en fråga i teknik-delen av forumet så får du nog hjälp med att få igång hojen.

Dina rättigheter är att inget får diskriminera dig att köpa en vara. Vidare gäller konsumentköplagen.

Vad gällande ditt specifika fall tror jag inte det är nåt fel på hojen. Formulera om ditt problem och ställ en fråga i teknik-delen av forumet så får du nog hjälp med att få igång hojen.
Precis, är nog inget fel på maskinen..

Kopplingen fastnar på vissa när man inte kört på ett tag.

Jag hade nog gjort ett par försök till att få igång den. Testa med ett bra batteri och startgas.

Du har köpt en begagnad vara, vilken får anses köpt "i befintligt skick". Enligt KköpL 17§:

"Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."

Detta verkar ju uppfyllt i ditt fall. Är varan felaktig har du rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet (jfr 22§). Kostnader för avhjälpande osv. ska inte du behöva stå för.

Dock kan det ju vara en idé att se om någon kan hjälpa dig här först. Kan ju vara något enkelt fel.

Tror inte man klarar att putta igång någon hoj på ettan ens med hjälp. Undantaget tvåtaktare.

Har du startat den några ggr utan att köra kanske batteriet drogs ur och vevhuset fylldes med soppa.

Hittar du ingen hjälpare i nöden blir det nog släkärra till säljaren, och kanske en räkning för montage av nytt batteri på det sen.

Högst troligen du... Dom flesta hojjar startar ju inte under 10+ "om du står ute" jag tror inte choken räcker till för det då hojjarna är byggda för att gå på sommaren... i alla fall dom äldre...

Finns nog ingen hoj mellan 1926 -2009 som startar sämre vid 5+ än 25+. Fast du skämtar nog bara dåligt va:confused:

Last edited:
app app inte garagegasa hojar, grisar igen tändstiften då de inte blir varma nog för att bränna bort avgasrester som fastnar på dem = ingen gnista

Tror inte man klarar att putta igång någon hoj på ettan ens med hjälp. Undantaget tvåtaktare.

Varför inte?:va Har puttat igång både farsans bmw f650 och morsans yamaha virago 535 själv, utan problem. Varför skulle man inte klara det ens med hjälp för?:va

[Teknik- och Mekhörnan] / [ ER-5 startar inte...?]

Ni får jätte gärna hjälpa mig där?! :)

Själv tycker jag nästan att firman borde stå för dessa kostnaderna.. ?

och sedan så har han haft soppa-kranen på PFI, hela tiden.
troligen är moppen dränkt i bensin. :rolleyes:

Varför inte?:va Har puttat igång både farsans bmw f650 och morsans yamaha virago 535 själv, utan problem. Varför skulle man inte klara det ens med hjälp för?:va

Du är välkommen att försöka putta igång min Xr i ettan ;)

Du är välkommen att försöka putta igång min Xr i ettan ;)

Eller min V-Twin ;)

Till trådskaparen varför har du startat den ibland i garaget?... har du varit ute och kört då också?. Bästa är att låta de stå till våren sen starta...starta den då och då utan att köra gör bara ont än gott.

Tror ej det är något fel på hojen hällre att du inte vet hur man ska göra...tyvär.

Garanti???

Lämnade dom någon garanti när du köpte den? Eftersom du köpte av en handlare.

Såg en film här på sporthoj för någon dag sedan där startade dom en R1 i 30 minus. Skulle tippa att den är sur som fa.. med

Du kan lämna den till en verkstad närmre dig om du kommer överrens med säljaren om det. Säljaren ska ordna felet utan onödigt besvär för kunden, MEN om det inte är ett garantifel så får du betala både felsökning, ev reperation och transport! Så det kan vara idé att ta den till firman själv för att dom ska kolla på den för att slippa onödiga kostnader då får du säkert hjälp utan problem.

På ettan, missade du det?

Fan när ska folk lära sig att jag aldrig bidrar utan täckning:gnissla

Last edited:
Har du inte råd att ta en tur på 20 mil så kanske du ska sälja den o skaffa en annan hobby.:va

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back