Min otur vänder alldrig

GuW skrev:
2294855 Så kallade PaterNoster-hissar finns på sjukhuset här i staden.
Det är bästa sättet att snabbt ta sig en våning upp eller ner, då man slipper stå och vänta, men det är alltid något pucko som sparkar på duken så att den stannar.
(det är en mjuk duk mellan våningarna där man åker uppåt, så man inte ska kunna klämma fossingarna)
Åker man dessutom förbi sista våningen (uppåt eller neråt) så får man se det stora kedjedrevet....
Hade duktig ågren första gången jag klev in i dessa hemska skapelser. Med det sjukhuset, topmodernt, stort o fint - o så de där antika skithissarna som knirrar o knarrar o man bara tänker att nu lägger skiten av!! Nej fy för sånna!

Om jag har fattat saken rätt så ska de stanna om man ex fastnar med ett ben "utanför", men jag skulle då inte våga prova :3freak

Dark_Messenger skrev:
2297250 Hade duktig ågren första gången jag klev in i dessa hemska skapelser. Med det sjukhuset, topmodernt, stort o fint - o så de där antika skithissarna som knirrar o knarrar o man bara tänker att nu lägger skiten av!! Nej fy för sånna!

Om jag har fattat saken rätt så ska de stanna om man ex fastnar med ett ben "utanför", men jag skulle då inte våga prova :3freak

Jorå, dom stannar, alldelens för ofta...
Det är ju ingen större fara att fastna i en sån, utom om man är vid änd-vändläge, då är det lite trångt, kallt och unken luft.
(Jag har provat, jag vet)
Jag tycker att dom är kanon, det var ingen höjdare att åka rullstol i dom däremot, visst, det var lätt att rulla på det var ju bara att ta fart när hissen var på väg förbi, men att sen backa ut var ett helsicke....

GuW skrev:
2297347 Jorå, dom stannar, alldelens för ofta...
Det är ju ingen större fara att fastna i en sån, utom om man är vid änd-vändläge, då är det lite trångt, kallt och unken luft.
(Jag har provat, jag vet)
Jag tycker att dom är kanon, det var ingen höjdare att åka rullstol i dom däremot, visst, det var lätt att rulla på det var ju bara att ta fart när hissen var på väg förbi, men att sen backa ut var ett helsicke....
Så har jag också tänkt. Att på ett sjukhus ska ju allt vara handikappvänligt. Dessa hissar känns ju väldigt långt från det. En fullt "normal" person får ju passa ordentligt och hoppa in i rätt läge om du förstår vad jag menar. Hur är det då inte för en människa i rullstol!? Fast dessa är väl egentligen tänkta som personalhissar va?

Dark_Messenger skrev:
2299154 Så har jag också tänkt. Att på ett sjukhus ska ju allt vara handikappvänligt. Dessa hissar känns ju väldigt långt från det. En fullt "normal" person får ju passa ordentligt och hoppa in i rätt läge om du förstår vad jag menar. Hur är det då inte för en människa i rullstol!? Fast dessa är väl egentligen tänkta som personalhissar va?

Precis, det är personalhissar, det är inte tänkt att Agda 80 ska ta fart med rullatorn och springa in i hissen.
Jag använder dom dock alltid, då jag tycker att det är bättre än att stå och vänta, visst hisskorgen går sakta, men den tiden spar man ändå in.

2294332

När det ändå diskuteras hissar på sporthoj.com så drar jag tråden lite off topic och hoppas att ingen blir sur. Passar på att fråga när det finns en (fd) hisskonstruktör närvarande.

I USA tycks det ju vara vanligt att man kan gå före i hissens ordningsminne för i vilken ordning hissen ska stanna vid de olika våningarna.

T.ex. Jag hoppar in i hissen på våning elva och ska ner till garaget där moppen är parkerad. Men innan så står andra grannar i huset och har tryckt på olika våningsplan. Jag har naturligtvis inte lust att åka runt och vänta på att hissen ska lasta av dem och på med nya personer utan vill komma ner till hojen innan jag svettas ihjäl i skinnstället. :4skrika
Myten är då att om jag trycker på ett speciellt sätt på hissknapparna så kan jag få hissen att åka förbi deras våningar och direkt ner till garaget. :banana

Fungerar den myten på riktigt, i USA och/eller i Sverige? :va
Som att det finns något slags vaktmästartrick som han använder när det är bråttom till vattenläckan på plan 742.

Swedecat skrev:
2301113 2294332
I USA tycks det ju vara vanligt att man kan gå före i hissens ordningsminne för i vilken ordning hissen ska stanna vid de olika våningarna.
Myten är då att om jag trycker på ett speciellt sätt på hissknapparna så kan jag få hissen att åka förbi deras våningar och direkt ner till garaget. :banana

Hej

Jag gissar ni har helkollektivstyrning i hissen, de plockar upp passagerare efter hand som de passerar våningarna tills hisskorgen är full. Då kan man på vissa äldre hissar med relästyrning trycka på nödstoppet för då rensas stoppminnet och sen kan du trycka på "din" knapp och sen ställa dig framför knapptablån så kommer den att gå direkt till hojjen utan att placera plan 2.

Men denna möjlighet är borttagen på de flesta nya hissar med utvecklat styrsystem.

Fluffig skrev:
2301767 Hej

Jag gissar ni har helkollektivstyrning i hissen, de plockar upp passagerare efter hand som de passerar våningarna tills hisskorgen är full. Då kan man på vissa äldre hissar med relästyrning trycka på nödstoppet för då rensas stoppminnet och sen kan du trycka på "din" knapp och sen ställa dig framför knapptablån så kommer den att gå direkt till hojjen utan att placera plan 2.

Men denna möjlighet är borttagen på de flesta nya hissar med utvecklat styrsystem.

Hur gammal hiss måste det vara för att det ska fungera? Jag gissar att det inte fungerar om det är sådana fräscha knappar med lysande grön ring runt.
Men det kanske fungerar om man har sådana där gamla knappar som man kan göra mustacher på om man värmer upp dem lite med en tändare.

Bodde iof i ett hus förut där hissen kunde bli helt konstig om man tryckte på nödstopp eller öppnade gallergrinden. Om det hade hänt så gick det ibland inte att åka till översta våningen utan hissen stannade på den näst översta våningen. Eller tvärtom om man skulle ner i källaren så stannade den på gatuplan. Är det tecken på relästyrning?

Men om någon trycker på knappen utanför att hissen ska stanna där så stannar den väl ändå om jag har tryckt på nödstoppet och nollställt minnet?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg