Min nyinköpta "racer"

Var? När jag försökte trimma på min Porschemotor för ca 10 år sen så kostade det mig ca 35000-40000kr och resulterade 14-18hk.

- Jag kompressorkonverterade min BMW 330 för 18 000 SEK, och det gav 120 hk i bänktest.

10-15 hk får du ju ut med ett standardchip på en sugmotor för sådär 3000 SEK : )
 
Det gäller mig med men jag har blivit betydligt bättre på skruvandet sedan jag upptäckte alla tutorials ( filmer på nätet där vanliga meckare berättar hur det ska göras ) . Kolla gärna på ett par stycken och välj den du tycker verkar bäst.
Har funkat klockrent för mig . Bara enkla grejor dock, inget shimsande av ventiler och sånt.

- Så tänkte jag också lära mig. Plus av era erfarenheter här, när ni nu är så schyssta o delar med er : )
 
Lite kuriosa kanske, för er som har en äldre ZX7R : )
Nypris 168 000 SEK och klassades som "Superbike", 0-100 2,3 sek.
 
Välkommen .....När du blivit lite varm i kläderna så är det bara försöka hänga med på lite söndags turer brukar avgå från rasta eller 7/11 Kalmar på söndagarna (gjorde tidigare i alla fall .... allt mellan 10:00 och 11:00var inte många veckor sedan det vara flera hoj gäng som drog på lite olika tider ...

Själv köpte jag en bil gps och en vattentät väska ska ha den på en 10 dagars Norge tur .kan ju säga att han jag kör med använder en zumo blir mycket lättare för han slippa väska kablar som ska kopplas i ur vid längre stop osv men jag har inte dom pengarna nu :P
 
- Jag kompressorkonverterade min BMW 330 för 18 000 SEK, och det gav 120 hk i bänktest.

10-15 hk får du ju ut med ett standardchip på en sugmotor för sådär 3000 SEK : )

Eller 15hk från ett skräddarsytt på bänk för 7000kr men bara en gång. Vill man ha fler sughästar efter det så kostar det.
 
Så sant så sant!
Jag hade intalat mig själv att efter allt jobb och alla bytta delar, så skulle min RD 500 rulla på över sommaren.
Men nehedå. Nu ska vi läcka kylvätska krångla i växellådan och allmänt tjura. Men den är ju så jävla cool och charmig.:krama Och så är det ju faktiskt kul och meka med den.

Det beror på att den är tillverkad långt hemifrån, det vet alla med erfarenhet!:D
 
Välkommen .....När du blivit lite varm i kläderna så är det bara försöka hänga med på lite söndags turer brukar avgå från rasta eller 7/11 Kalmar på söndagarna (gjorde tidigare i alla fall .... allt mellan 10:00 och 11:00var inte många veckor sedan det vara flera hoj gäng som drog på lite olika tider ...

Själv köpte jag en bil gps och en vattentät väska ska ha den på en 10 dagars Norge tur .kan ju säga att han jag kör med använder en zumo blir mycket lättare för han slippa väska kablar som ska kopplas i ur vid längre stop osv men jag har inte dom pengarna nu :P

- Tackar för inbjudan och tips : ) Nu försöker jag väl iof hålla mig ifrån längre turer, eftersom körställningen är lite mer av typen rävsax än länsfåtölj.
 
- Tackar för inbjudan och tips : ) Nu försöker jag väl iof hålla mig ifrån längre turer, eftersom körställningen är lite mer av typen rävsax än länsfåtölj.
Icke då. Det som gör ont med att köra en sån som din är för mycket start o stopp (läs stadstrafik - vägbyggen - trafikstockningar), för låga hastigheter (ung upp till ca 70-90) samt för många långa raksträckor. Väl upp i fart, säg 110, så håller vinden upp överkropp och huvud åt en och det blir genast mer avslappnat. Från ca 140 blir det så pass att man kan få börja krypa ihop bakom kåpan. Rör man sig mycket medan man kör hjälper det också, därför blir ju kurviga vägar inte bara roligare utan även bättre för nacke/rygg/handleder. Så med lite knep o knåp så får du till nästan riktigt bekväma långturer.

Körde själv 90mil tor i helgen, och det gick an. Behöver inte gå till naprapaten för det.
 
Icke då. Det som gör ont med att köra en sån som din är för mycket start o stopp (läs stadstrafik - vägbyggen - trafikstockningar), för låga hastigheter (ung upp till ca 70-90) samt för många långa raksträckor. Väl upp i fart, säg 110, så håller vinden upp överkropp och huvud åt en och det blir genast mer avslappnat. Från ca 140 blir det så pass att man kan få börja krypa ihop bakom kåpan. Rör man sig mycket medan man kör hjälper det också, därför blir ju kurviga vägar inte bara roligare utan även bättre för nacke/rygg/handleder. Så med lite knep o knåp så får du till nästan riktigt bekväma långturer.

Körde själv 90mil tor i helgen, och det gick an. Behöver inte gå till naprapaten för det.

Jag trodde också för länge sedan att det krävdes fart på en hoj med lägre styre, men har lärt mig att det är fel. Du har muskler, mest i mage och rygg, som du ska använda, inte hänga över styret innan fartvinden lyfter dig. Luta dig framåt så känner du vilka muskler det är som hindrar dig från att falla framåt. 95 mil i söndags utan större problem på en SportHoj! :)

Här är några filmer att titta på när det är mindre trevligt hojväder! :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=KVWLIfChUwg
https://www.youtube.com/watch?v=DWgb0MtgNlo

Och grattis till en snygg SportHoj! :tummenupp
 
@ Old Badger - jo jag känner för all del vilka muskler som engageras i den framåtlutande ställningen, men det går ganska bra eftersom jag tränat större delen av mitt liv.
Problemet är att fälla ihop höfter o knän så mycket att man nästan får kramp. För att åka längre (typ 6-9 mil), behöver jag stanna minst en gång o sträcka ut benen : )

(apropå engelska hojar, så hade jag en Triumph Bonneville 650 med Morgo-kit för längesedan)
 
Last edited:
@ Old Badger - jo jag känner för all del vilka muskler som engageras i den framåtlutande ställningen, men det går ganska bra eftersom jag tränat större delen av mitt liv.
Problemet är att fälla ihop höfter o knän så mycket att man nästan får kramp. För att åka längre (typ 6-9 mil), behöver jag stanna minst en gång o sträcka ut benen : )

(apropå engelska hojar, så hade jag en Triumph Bonneville 650 med Morgo-kit för längesedan)

Nu kör jag en 955 Daytona som är, i jämförelse, ganska bekväm som SportHoj men jag fixade över 50 mil på en Babytona, 675:an, som verkligen inte är stor. Nu är jag inte en storväxt man men jag traffade en lång kille, över 185 cm, som kört Europa runt med en Babytona så det går. :)

Har du tränat så har du en fördel men förutom rätt muskler är det viktiga för mig är att köra avslappnat! En bankurs med SMC kan rekommenderas. Där får du träna att köra avslappnat.

Mina knän är dåliga men jag har mer problem i bil där jag inte kan räta på benen än ihopkrupen på min Daytona.

En 60-tals Bonneville ger underbar körglädje! :tummenupp Ljudet, motorn och känslan överskuggar den, med moderna mått, kanske inte så lysande väghållningen. Man byter inte spår i en kurva som man kan göra med en nyare hoj. :hihi
Och känslan att med 46 ystra hästar hänga på "snabba" hojåkare och se deras reaktion när de kollar i backspegeln och ser att den gamla skithojen är kvar är underbar. :kär
 
@ Old Badger - jag är ca 185 cm och det jag upplever som det största störningsmomentet är, även då jag kör avslappnat, ben-höftvinkeln pga att fotpinnarna sitter såpass högt och lite för långt fram.
I övrigt är jag supernöjd med bågen : )

Triumphen hade en helt annan charm. Pigg tack vare Morgo-trimmet, men eftersom jag hade en stelbenshoj så vibrerade och studsade det lite härovar trots fet baksula. En vacker dag när jag kom skumpande på kullerstensgata, fick likriktardioden för sig att han fått nog av hojen och begärde omedelbar skilsmässa genom att hoppa ner i en gallerförsedd gatubrunn. Man körde inte gärna utanför stadsgränsen utan en släpkärra med verktyg och reservdelar :rolleyes:
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top