Min nya hemsida

Nickl@s

www.nicklas-ek.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR Limited Edition
Jag har äntligen hittat det jag sökt, en mycket enkelt sätt att göra en hemsida.
Den gamla sidan hade jag hjälp av en "kompisexpert", då allt var i sk. HTML koder, jag fattade nada :va men han hade örnkoll.
Det var 2 år sedan sista uppdateringen, jag hade en massa bilder och info jag ville dela med mig, men kunde inte själv.Att träffa kompisen som kunde det där med html tog sin tid...
Men nu kan jag när som helst uppdatera min sida, tanken är att det ska vara lite blogg oxå. men det får jag se hur länge man orkar skriva dagbok.

Men till saken, kika in på sidan, kolla runt i mappar och flikar.
Är den informativ, är den lätt att hitta i, kan det göras bättre. etc etc

Jag har inte gjort alla bildtexter ännu, och det saknas en del bilder / flikar.
Men det ger en hint om hur det kan se ut.

www.nicklas-ek.com

Tack på förhand :tummenupp

// Nicklas

Last edited:
Enkel och rättfram sida! Du skulle ju kunna peta in ett par bilder under självbiografin för att lätta upp lite, men inget krav.

lite kvar att göra men ser bra ut. är lite avis på er inomhusbana

Aight. Jag har jobbat en hel del med usability inom web.

Nu är ju det här en "hobbysida" men krasst så brukar man tydligt definiera ett syfte med en hemsida.

Vad har DU för primärt syfte med sidan?
Fixa sponsorer?
Tjäna pengar?
Sälja nåt?
Vara snäll mot befintiga sponsorer?
Sälja svensexor/möhippor etc etc?
Hålla släkten informerad om ert tillskott i familjen?
osv osv.

När syftet är definierat måste man fundera lite över hur man skall få sin målgrupp (ex ny sponsor, gammal sponsor, svärmor eller vem det nu är) att göra det man vill att de skall göra.

Tja, du fattar grejjen.

Men för att vara just en "hobbysida" av en rookie så tycker jag att det ser bra ut!:tummenupp

finfin sida, ingen expert men ser bra ut. Bra att du inte slösar med megabytes också, alla har inte 100/100 uppkoppling !

Aight. Jag har jobbat en hel del med usability inom web.

Nu är ju det här en "hobbysida" men krasst så brukar man tydligt definiera ett syfte med en hemsida.

Vad har DU för primärt syfte med sidan?
Fixa sponsorer?
Tjäna pengar?
Sälja nåt?
Vara snäll mot befintiga sponsorer?
Sälja svensexor/möhippor etc etc?
Hålla släkten informerad om ert tillskott i familjen?
osv osv.

När syftet är definierat måste man fundera lite över hur man skall få sin målgrupp (ex ny sponsor, gammal sponsor, svärmor eller vem det nu är) att göra det man vill att de skall göra.

Tja, du fattar grejjen.

Men för att vara just en "hobbysida" av en rookie så tycker jag att det ser bra ut!:tummenupp

Det var bra informerat, måste tänka till lite med vilket syfte den ska ha. :confused:
Sitter och bak uppdaterar just nu, händelser som redan varit men har inte kunnat lägga ut det...
Just nu é jag bara glad att jag har en sida som man kan hantera. :tummenupp

Mvh
Nicklas

Blandar du då också in sökmotorer så blir det ytterligare en sak.

Målgruppen är A och O att starta med. Då får du hur du ska optimera, du får hur du ska strukturera och du får hur du ska designa. Vad den ska säga, vilket formspråk.

Målgrupp och Syfte.

Hemsidor är som all reklam eller när du skriver filmmanus eller vad det nu kan vara. Grundarbete, grundarbete grundarbete. Att koda en sida är kanske 5% av jobbet och kan göras på en dag eller två för sådana här små sidor. Det är tänket som är viktigt att få rätt.

Men har du inte byggt hemsidor förr och det är första så har du jobbat bra. Lycka till med sidan och säg till om du vill ha lite synpunkter/råd eller hjälp.
Har jobbat professionellt med web i nästan 13 år varav 8 med egen byrå, så något har väl fastnat :D

Lycka till

Tjusig sida, mycket bättre än den förra! Däremot skulle jag nog lagt den nyhetsbilden du har längst upp till vänster under nyhetsspalten som du har på höger sida. Allt samlat på ett ställe. Säg till om du behöver hjälp med några bilder eller retuscher, Du har min mail.

// Markus

Tips1: Ta bort fetstilen på brödtexten i din Självbiografi. Det är jobbigt för ögat och ska helst bara användas för att betona ord eller rubriker.

Tips2: Håll antalet typsnitt till ett minimum. 2 är ganska lagom. Ett du använder i rubriker och ett för text.

I övrigt ser din hemsida mycket trevlig ut.

Hur?

Var är hemligheten, det enkla sättet att bygga en hemsida som är lätt att uppdatera? Min sida är allt annat än lätt att uppdatera.

Var är hemligheten, det enkla sättet att bygga en hemsida som är lätt att uppdatera? Min sida är allt annat än lätt att uppdatera.

Finns ingen "hemlighet". Det är tillbaka till syfte och baskunskap. Har man väldigt lite kunskap i webbutveckling etc så skulle jag nog idag rekommendera att köra ett bloggvertyg som ett mini CMS. Fördelarna är många, men bloggarna (fram för allt Wordpress) har en optimal sökmotor struktur vilket innebär att bygga hemsidor i bloggverktyg kan ge lite extra fördelar gentemot standard hårdkodade hemsidor.

Det gör ju också att man kan släppa möjligheter till användare att lämna kommentarer, man kan droppa en post som nyheter etc. Blir väldigt bra.

Större behov eller lite större sidor så pratar man helst ett CMS (Content Management System) eller webbpublicerings system som vi nog skulle säga på svenska. Finns flera bra open source verktyg därute som även är bra sökmotor optimerings mässigt och med lite skräpkod. Men 99% av alla Open Source lösningar är idag PHP och kräver lite mer baskunskaper.

Av de cirka 30-40 CMS jag har testat och jobbat med i allt från priser till gratis till ett par mille så skulle jag säga att är det viktigt att driva trafik från nätet (vilket bör vara viktigt för alla webbsidor) så ska du titta på hur sökmotorvänligt det är och då är faktiskt många av Open Source lösningarna riktigt vassa.

Personligen gillar jag Drupal, Joomla och Mambo bäst, men finns fler att välja på. Joomla används bland annat av MTG koncernen (TV3 etc) så går att göra snygga saker.

Som har nämnt tidigare i tråden så är ju som sagt Usability, Findability och Formspråket viktiga saker att tänka på. Precis som informations arkitekturen är.

Ursäka OT språnget, men kändes som rätt relevant fråga trots allt. Hoppas det hjälpte någon.

"Hemligheten" i detta fall heter DinStudio, skitenkel att använda, jag har själv använt den till hemsidan för min hunduppfödning. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna/få tid att göra en hemsida, men med denna tjänst tog det en kväll...
www.dinstudio.se

Tips1: Ta bort fetstilen på brödtexten i din Självbiografi. Det är jobbigt för ögat och ska helst bara användas för att betona ord eller rubriker.

Tips2: Håll antalet typsnitt till ett minimum. 2 är ganska lagom. Ett du använder i rubriker och ett för text.

I övrigt ser din hemsida mycket trevlig ut.

Nu så :tummenupp texten i självbion, var kopierad ifrån min gamla sida, och när jag klistrade in så blev det bara så.
Nu är den faktiskt lättare att läsa.

// Nicklas

Back