Min nya dominator

dirtyoffroad

Kalle
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
1994, Honda, Dominator
Har precis införskaffat mej en Dominator 650 av årskull -94. Tycker den blir lite väl varm när man kört ett tag. Är ju oljekylt på den men tycker inte det ska behöva bli 100-110 grader (som det står på mätaren vid locket). Någon som har erfarenhet av oljekylt och vet vad som är ok i temperatur? Kan inte säga att jag har kört speciellt hårt eller på onödigt höga varv.. Va inte speciellt varmt ute ikväll när jag var ute, kanske 16 grader. Kan det vara nån inställning? Är vad min vid gammla gixxer men den höll sej på 80-90.

Olja och vatten e inte samma sak. 110 grader varm olja tycker jag låter normalt. Är det rätt mängd och flöde? Bytt filter?

Tror att föregående ägare inte bytt filter för den här säsongen, fast han hade nog bara kört 250-300 mil sen förra då han hade bytt olja och filter. Ska undersöka och se till att det blir bytt omgående. Tänkte mest på att tempgivaren visade nästan 110 och det rödmarkerade (är ett rött streck på 120) började vid 120. Känns som att det ligger så nära gränsen.. Vet ju att olja blir lite varmare men då kanske det är en normal temperatur iaf? Tack för svaret iaf!

Aaa.... prova och byt. Det är ju enkelt gjort. Är flödet för dåligt blir det ju varmare olja. Om oljan är för tjock blir det ju oxå för dåligt flöde. Eller om överströmmarn öppnar för på för lågt tryck. Den e lite knepigare att kolla. Det kan ju även vara ett signalfel från givaren.

Ska kolla med lokala mc-butiken imorgon efter nytt filter så får man se om man har sån tur att det bara är det. Men så länge det är 100-110 grader så är det normalt iaf då? Thanks pal!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park