Min MT-07 går sämre efter avgassystem byte

Mugetzu

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2019
Ort
Uppsala
Hoj
2017 Yamaha MT-07
Hej! Jag är väldigt ny här i forumet, andra gången jag loggar in efter registrering. Vet inte om denna tråd finns men jag chansar. Är själv inte så kunnig när det kommer till meckande däremot har jag alltid velat att min motorcykel ska ha ett kaxigt ljud, men var inte beredd på att andra problem skulle uppstå.

Jag läste mycket på nätet angående kopior på tex akra, yoshimura etc. Det var väldigt många som använde sig av dessa, man kan beställa dem via AliExpress. Finns många videos på youtube om dessa också, hittar inte många som är missnöjda eller stött på problem. Jag beställde sedan ett par, som väldigt många andra också använder sig av. Den heter Anodizing exhaust stainless steel.

När jag startade motorn fick jag en chock, aldrig hört något så brutalt, det var liksom gåshud all over. Problemet nu är att det känns som att jag har tappat mycket kraft, känns liksom att motorn inte får in lika mycket luft som går ut. Den går trögare och motorn blir varm snabbare än vanligt.

Jag vet att jag borde byta tillbaka till originalet, eller köpa ett system som är original. men känner samtidigt att det borde finnas en annan lösning till detta? Mappning? Powercommander? Ta ut luftburken?

Video på samma avgassystem:

https://youtu.be/ZcV9CiuQcMM

Mvh
 
Den flexiblaste lösningen är en Power Commander V. Utöver att köpa PC-V lär du upp i bromsbänk för att _veta_ att det är rätt justerat. Att bara tro kan bli kostsamt. Om du skickar iväg din ECU för omflashningen (ett billigare alternativ) vet du fortfarande inte om "åtgärden" blev tillräcklig.
 
Är den märkbart tröttare och blir varm snabbare går den så magert att det finns risk för motorskador.
Skaffa en Power Commander och kosta på en bänkning så undviker du problem, får mer effekt och högst troligen en motor som svarar bättre och är mycket mer lättkörd och trevlig på mellangas.

Gör ev modifieringar på insugssidan innan bänkningen.
 
Vore det inte enklare att byta tillbaka till originalsystemet?
Köpte ett originalsystem till en gammal hoj för att ersätta en eftermarknadsljuddämpare. Nu går den 20km/t fortare och skrålar så att den kan väcka en död.
 
Bakåttrimmning är underskattat:yoparty
Nytt avgas och KN-filter brukar vara effektivast!
Kläm sedan in så brett bakdäck som möjligt för att minska körbarheten.
 
Den flexiblaste lösningen är en Power Commander V. Utöver att köpa PC-V lär du upp i bromsbänk för att _veta_ att det är rätt justerat. Att bara tro kan bli kostsamt. Om du skickar iväg din ECU för omflashningen (ett billigare alternativ) vet du fortfarande inte om "åtgärden" blev tillräcklig.

Vart kan man isåfall bänka hojen? Jag har sökt och sökt, hittar inget ställe i Uppsala eller Stockholm.
 
Är den märkbart tröttare och blir varm snabbare går den så magert att det finns risk för motorskador.
Skaffa en Power Commander och kosta på en bänkning så undviker du problem, får mer effekt och högst troligen en motor som svarar bättre och är mycket mer lättkörd och trevlig på mellangas.

Gör ev modifieringar på insugssidan innan bänkningen.

Blir det inte isåfall billigare om jag drar på ett akra system med k&n filter och en ecu flash med en exakt mappning. Finns en mappning ”akrapovic exhaust, k&n filter, no snorkel europian Model” det blir kanske billigare? PC-V kostar 5000 och bänkning hade gått på cirka 3-4000, hittade precis ett begagnat akrapovic system till min hoj för 4000 sen köper man bara till ett k&n filter och drar en ECU mappning. Det borde lösa alla problem right?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top