Min moppe går konstigt vid 70 km/h tacksam för hjälp :)

Eftersom jag drabbas av folk med mopeder emellanåt tvivlar jag på informationen.

Eller så har alla jag råkat ut för varit fullständigt sopslut.

Tvivla på jag har sagt mina erfarenheter sen skiter jag i vad du gör med dem.

Ontopic då e det ju inte alls samma spec, e ju gigant skillnad mellan 12mm fugge och 17mm.

Tricket är att helheten ska passa ihop därför är inte större alltid bättre. En sån sak som att bytta till öppet luftfilter kan sabba allting.

Jag hade labbat med orginalförgasaren om det funkar för din polare
 
Ja, går som innan Skit bra 0-70 sen ganska död sen efter 70 så ökar den på och min kompis har precis samma setup bara att han har orginal förgasaren men det är samma med min orginal 12mm förgasare. Tack för all hjälp jag har fått postade på ett stortmoppe forum utan ett svar ens

Samma luftfilter? Och ditt är rent antar jag.

I så fall tror jag det är tillverkningstolleranserna som slår lite olika.
Hans variatorfjädrar kanske är en aning styvare än dina trots att ni eg har "samma fjädrar" dom varierar ju trots allt lite ändå.
Hans orginalcylinder kan ha aningen lägre avgasport så att det räddar hans effektkurva.
Se om du kan hitta nåt tunnare material att tillverka en egen cylinderfotspackning med? Du ligger antagligen väldigt nära "rätt" så någon tiondel tunnare kanske kan rädda dig.
Hans expansionskammare kanske är en aning längre trots att det är samma modell och fabrikat.

Kan även vara så att han har tidigare tändning och därmed kallare avgastemp så att det räddar honom. Det är inget jag rekomenderar att laborera med och iofs borde även en fetare bränsleblandning ha gett samma effekt. Och det har du ju redan testat.
 
Men den hade kanske inte 7.5 hk? Jag har sett bromsningar på mopeder kring 6-7hk och dessa har gjort 100km/h i slutfart på 201m dragracing. Bara googla, det där jag sett dom.

Vet inte vilka 125or du menar men en gammal RD125 twin har väl typ 13hk angiven effekt och gör väl 110-120km/h? Det är nog inte mer än 10hk på bakhjulet där i ett större chassi.

Klart att gaypulkorna har lite extra handikapp i och med variatorn som tillåter effektkurvor som vore odrägliga på en gammal 2 växlad sachs. Dessutom har dom ju rejält större portareor redan original. Vet inte durationer för jag har aldrig rört en nyare mopedmotor.

Jag köpte iofs en Derbi-pulka i somras till tjejen som saknade körkort. Och nu har hon dragit och moppen står längst in i boden och väntar på vårförsäljning. Kanske borde dissekera den och studera lite... Den går i alla fall bara kring 50km/h nu med insugsstrypning borta samt lite moddad orginalpipa och utväxling så den skriker om nåd i 50.

Kopplingen till 7,5.an var inte allvarligt menad.

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_dt_125_mx_1978.php 14hk 95kg och 110km/h
http://www.bikez.com/motorcycles/mbk_125_dc_1970.php 13hk 100kg och 107km/h
http://www.bikez.com/motorcycles/puch_125_gs_1974.php 14hk 124kg och 100km/h
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_tl_125_s_1977.php 9hk 106kg och 90km/h
http://www.bikez.com/motorcycles/gas_gas_pampera_125_1999.php 15hk 10kg och 104km/h

En derbi/reiju osv ligger runt 100kg.
 
Men den hade kanske inte 7.5 hk? Jag har sett bromsningar på mopeder kring 6-7hk och dessa har gjort 100km/h i slutfart på 201m dragracing. Bara googla, det där jag sett dom.

Vet inte vilka 125or du menar men en gammal RD125 twin har väl typ 13hk angiven effekt och gör väl 110-120km/h? Det är nog inte mer än 10hk på bakhjulet där i ett större chassi.

Klart att gaypulkorna har lite extra handikapp i och med variatorn som tillåter effektkurvor som vore odrägliga på en gammal 2 växlad sachs. Dessutom har dom ju rejält större portareor redan original. Vet inte durationer för jag har aldrig rört en nyare mopedmotor.

Jag köpte iofs en Derbi-pulka i somras till tjejen som saknade körkort. Och nu har hon dragit och moppen står längst in i boden och väntar på vårförsäljning. Kanske borde dissekera den och studera lite... Den går i alla fall bara kring 50km/h nu med insugsstrypning borta samt lite moddad orginalpipa och utväxling så den skriker om nåd i 50.

Kopplingen till 7,5.an var inte allvarligt menad.

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_dt_125_mx_1978.php 14hk 95kg och 110km/h
http://www.bikez.com/motorcycles/mbk_125_dc_1970.php 13hk 100kg och 107km/h
http://www.bikez.com/motorcycles/puch_125_gs_1974.php 14hk 124kg och 100km/h
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_tl_125_s_1977.php 9hk 106kg och 90km/h
http://www.bikez.com/motorcycles/gas_gas_pampera_125_1999.php 15hk 10kg och 104km/h

En derbi/reiju osv ligger runt 100kg.
 
Kopplingen till 7,5.an var inte allvarligt menad.

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_dt_125_mx_1978.php 14hk 95kg och 110km/h
http://www.bikez.com/motorcycles/mbk_125_dc_1970.php 13hk 100kg och 107km/h
http://www.bikez.com/motorcycles/puch_125_gs_1974.php 14hk 124kg och 100km/h
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_tl_125_s_1977.php 9hk 106kg och 90km/h
http://www.bikez.com/motorcycles/gas_gas_pampera_125_1999.php 15hk 10kg och 104km/h

En derbi/reiju osv ligger runt 100kg.

Det där är angiven effekt, inte bromsad på bakhjulet. Samt så väger frontytan tyngre än vikten(Om man får skoja till det lite).
 
Det där är angiven effekt, inte bromsad på bakhjulet. Samt så väger frontytan tyngre än vikten(Om man får skoja till det lite).

Ja, jag avsåg motoreffekt inte mätt på bakhjulet. Men frontyta på en nyare moped och en gammal lätt är inte så stor, en dragmoppe å andra sidan är nog rätt slimmad kan jag anta.

Men har svårt att få in att en original motor når effekt nog att komma över hundra utan att byta annat än uthäv och cdi.
 
Ja, jag avsåg motoreffekt inte mätt på bakhjulet. Men frontyta på en nyare moped och en gammal lätt är inte så stor, en dragmoppe å andra sidan är nog rätt slimmad kan jag anta.

Men har svårt att få in att en original motor når effekt nog att komma över hundra utan att byta annat än uthäv och cdi.

Det där med "original" är ju ett töjbart begrepp också.
Redan de gamla åttiotalarna gick som kuloråkrut i England, där de inte var nedstrypta.
På sätt och vis mer original än de svenska.

Edit: Det gäller att hålla nere frontytan också.
 
För att återgå till frågan så lägger jag mina pengar på att det inte är något direkt fel på grejorna utan vara att de inte matchar riktigt och att du därför får en rejäl vridmomentsdipp vid ett visst varvtal. Portningen och expansionskammaren lirar inte riktigt kanske.
Hade en polare som satte 70cc på sin Yamaha DT när det begav sig. Den gick bara bra på skyhöga varv, men var i princip okörbar pga en superdip innan den vaknade till liv. Vi fick aldrig bukt med den och gav upp tyvärr. Men med lite mer tålamod och kunskap hade det säkert gått att lösa. Storleken på förgasaren är jag nästan 100 på att det inte är som orsakar problemet. Inte bestyckningen heller om du håller full gas hela tiden men ändå har problem.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top