min mille är i himlen

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Så så här såg hon ut. :banana

Bifogat

• min rsv mille1.jpg
    min rsv mille1.jpg
    69 KB · Visningar: 770
  • Min rsv mille.jpg
    Min rsv mille.jpg
    68.5 KB · Visningar: 593
ser ut som självaste gud har vilat sin hand på hojen din...

Synd på så fin hoj..Hade en förra året..QUOTE=liljekvist]Tja vobbel, vi rammla och gled in i en kyrk-mur. :tungan Hade ju varit nära till kyrkan och det hade gått riktigt illa...[/QUOTE]

skruvis skrev:
Vobbel?? Trodde att det bara var äldre cyklar som drabbades av det fenomenet? Gamla cyklar som min t.ex....

Efter bakjulsåkning.... bromsa förhårt med bakbromsen som resulterade i att framhjulet slog i baken för hårt :rolleyes:

Vobbel = bakhjulsfladder.. beror på kantigt "platt" bakdäckn och vid en viss frekvens på det fladdret så kommer det att gå i samma frekvens som ramen fladdrar i, och när dessa två går i samma frekvens blir svängningarna större. Och hojen kommer att kännas mycket otrevlig att åka på.
Du drabbades snarare av styrfladder. Helt annan sak. Dock likt förbannat tråkigt när resultatet blir´som i ditt fall. Synd att döda en twin på det sättet...
Men som många säger. Hojar finns det fler av. Svårt att skaffa ett till liv.

SENSEI skrev:
Vobbel = bakhjulsfladder.. beror på kantigt "platt" bakdäckn och vid en viss frekvens på det fladdret så kommer det att gå i samma frekvens som ramen fladdrar i, och när dessa två går i samma frekvens blir svängningarna större. Och hojen kommer att kännas mycket otrevlig att åka på.
Du drabbades snarare av styrfladder. Helt annan sak. Dock likt förbannat tråkigt när resultatet blir´som i ditt fall. Synd att döda en twin på det sättet...
Men som många säger. Hojar finns det fler av. Svårt att skaffa ett till liv.

Väl talat. :tummenupp

SENSEI skrev:
Du drabbades snarare av styrfladder. Helt annan sak. .

jaha?? :va :confused:

SENSEI skrev:
Vobbel = bakhjulsfladder.. QUOTE]

Va?

Hade fått för mig att Vobbel i allmänhet kunde orsakas av:
taskigt svinglager/styrlager/hjullager/vek ram/vek gaffel/tung gaffel/kort försprång/fel viktfördelning/platt bakhjul eller framhjul och som tillsammans med egenfrekvens i ram/gaffel/sving orsakar okontrollerbar svängning i styret från sida till sida, varpå hela cyklen svänger från sida till sida med hög frekvens och ökad (sedemera okontrollerbar) amplitud.

Styrfladder förknippar jag mera med att man går ur en sväng eller sätter ner efter en Wheelie, alltså ett kortare och mindre fladder i styret som upphör direkt ?

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!