Min LG-tv är STENDÖD!!?!

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Hej.

Min LG-tv (modell 47LH3000) har helt plötsligt stendött.
Ingen ström...ALLS. Bara över en dag sådär liksom.

Tankar och idéer om vad det kan tänkas vara för fel??

Blir ju galen utan TV!! :(

Är den stendöd så ligger felet i nätdelen och en smula hopp finnes. Kan vara så enkelt som en "kallödning" eller nättransistorn.

Men när jag lagade TV-apparater hade dom fortf bildrör. Så jag kanske yrar. :crash

Haft strömavbrott? Kanske är så att en spänningstopp mördat den.

Hundra spänn på att det är svullna och eventuellt spruckna kondensatorer, och med största säkerhet i nätdelen.

Byt ut alla hålmonterade kondensatorer du hittar emot liknande, gärna samma fahrad men högre spänningstollerans, bättre ESR och framförallt bättre temperaturområde.

Kineserna och koreanerna gör visserligen billiga tv-apparater men dom sparar gärna in på sådana saker för att hålla nere kostnaderna.

Av all modern elektronik som jag har lagat dom senaste åren åt mig själv eller min familj/vänner så har det till 95 procent av gångerna varit pga billiga elektrolytkondensatorer. Dom håller ett tag, 2-3 år, sedan torkar dom ut av värmen.

Edit: kondensatorer av samma värde hittar du garanterat på Elfa. Dom kostar antagligen några kronor styck men jämfört vad det skulle kosta dig att lämna in tvn så är det en piss i havet.

Last edited:
Har du kollat att sladden sitter i?

Yes! Faktiskt det första jag gjorde. Bytte till annan sladd t.o.m, Ingen dum jävel här! :yoparty

Planerad föråldring?

Säkerligen.. fast den är ändå "bara" ca 24 mån gammal.

Edit: Lägligt att det händer precis efter garantin...... Klart det är planerad föråldring!
Ring o "avbeställ" tv licensen.

Vad är det för nåt?? :tungan

Haft strömavbrott? Kanske är så att en spänningstopp mördat den.

Har inte haft strömavbrott. Bor i en nyproducerad lgh, så de finns inga proppar, om det är såna klassiska du menar.. Inget annat som satt i samma kontakt har slocknat..

Hundra spänn på att det är svullna och eventuellt spruckna kondensatorer, och med största säkerhet i nätdelen.

Byt ut alla hålmonterade kondensatorer du hittar emot liknande, gärna samma fahrad men högre spänningstollerans, bättre ESR och framförallt bättre temperaturområde.

Kineserna och koreanerna gör visserligen billiga tv-apparater men dom sparar gärna in på sådana saker för att hålla nere kostnaderna.

Av all modern elektronik som jag har lagat dom senaste åren åt mig själv eller min familj/vänner så har det till 95 procent av gångerna varit pga billiga elektrolytkondensatorer. Dom håller ett tag, 2-3 år, sedan torkar dom ut av värmen.

Edit: kondensatorer av samma värde hittar du garanterat på Elfa. Dom kostar antagligen några kronor styck men jämfört vad det skulle kosta dig att lämna in tvn så är det en piss i havet.

Tack tack tack! Ska kolla det innan jag kontaktar försäkringsbolaget.. Billigare än självrisken!

Yes! Faktiskt det första jag gjorde. Bytte till annan sladd t.o.m, Ingen dum jävel här! :yoparty

Säkerligen.. fast den är ändå "bara" ca 24 mån gammal.

Du har 36 mån reklamationsrätt. Bara gå till hemelektronikkedjan/affären du köpte den ifrån och säg att den är trasig=)

Du har 36 mån reklamationsrätt. Bara gå till hemelektronikkedjan/affären du köpte den ifrån och säg att den är trasig=)

I would! Fast det finns två problem.
1 - Den är inhandlad hos OnOff....:brinnerup
2 - Kvittot är borta, och kopia går ej att få (för att reklamera hos LG) då den är inhandlad hos OnOff.:brinnerup

Om du betalat med kort kan du ju spåra betalningen den vägen. Så har jag gjort många gånger. Ditt kortbolag kan hjälpa dig med det.

Har inte haft strömavbrott. Bor i en nyproducerad lgh, så de finns inga proppar, om det är såna klassiska du menar.. Inget annat som satt i samma kontakt har slocknat..

Bara för att du bor i en nyproducerad lägenhet betyder det inte att det inte är spänningstoppar/dalar i elen, och sådana kan döda elektronik. Har för mig att det finns toleransgränser, och om de överskrids är leverantören av elen skydlig att ersätta trasig elektronik. Det kan dock ha ändrats sen jag läste om det för typ, 14 år sen.

.

Troligtvis så är detta svar helt korrekt. På primärsidan.
Har ju jobbat med elektronik service men på tjock tv tiden.
En bekant lagat ett antal LG med just det felet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park