min ktm 525 sprutar ut motor olja!

Tack för hjälpen. Hittatde läckan i packningen ovanför kicken som ni sa. Kan alltid lita på grabbarna på sporthoj. :tummenupp Ni som har bytat den innan, är det något man behöver tänka på eller bara att tömma olja, plocka av och byta?? :va

Om du lägger hojen på sidan behöver du inte tappa ur oljan :tummenupp

Som sagt :lägg moppen på sidan o lossa sen alla bultar+kicken.Knacka sen lite försiktigt på sidan av kåpan( samtidigt som du lyfter bort den). Bort med gamla packningen o sen dit med den nya.Var försiktig när du sätter dit kåpan igen(särskilt vid kickaxeln)+att det sitter några styrhylsor som ska passa..
Packning kommer jag inte ihåg vad den kostade men den var inte dyr iaf.Kanske 100-200:-...

Utöver det som sagts om om försiktighet med packboxarna, särskillt vid kicken så se till att andra drevet från starmotorn som sitter med en "lös" axel och ett nållager sitter helt rakt när du sätter på kåpan. Jag mitt klantarsel lyckades knäcka nållagret och det blev ett djävla pillande och letande i hela motorn efter nålar! Packningen kostar ca 120:- men köp även en packbox till kicken i fall att...

Nu när vi vet vad läckan uppstod... är det någon som vet varför den just läcker där? Det måste ju finnas en utlösande faktor!? :P Vi vet att packningen inte håller speciellt bra just där ovanför kicken men varför failar den?

Jag körde ju mest cross o enduro med mina 525:or o där skyllde jag läckaget på att Kåpan(kopplingssidan) fått sig en smäll(av elaka stenar mm) som då gjorde att Kåpan rörde sig lite o detta gjorde att packningen gick sönder. Säkert helt fel, men det lugnade mig då iaf :D

Mitt läckage fick jag precis efter ett oljebyta....? Finns det en möjlighet att det kanske var så att vi fyllde nog i lite för mycket olja och så fick min erfarne kompis som kör Cross på hög nivå pressade skiten ur den direkt? Kan det ha påverkat packningen tror ni? För mycket olja kombinerat med rejäla urvarvningar?

Jag körde ju mest cross o enduro med mina 525:or o där skyllde jag läckaget på att Kåpan(kopplingssidan) fått sig en smäll(av elaka stenar mm) som då gjorde att Kåpan rörde sig lite o detta gjorde att packningen gick sönder. Säkert helt fel, men det lugnade mig då iaf :D

Tyvärr så kan inte jag trösta mig med det :P eftersom jag inte kört på banan med den ^^

Last edited:
Nu när vi vet vad läckan uppstod... är det någon som vet varför den just läcker där? Det måste ju finnas en utlösande faktor!? :P Vi vet att packningen inte håller speciellt bra just där ovanför kicken men varför failar den?

smal packning och långt mellan skruvarna

Mitt läckage fick jag precis efter ett oljebyta....? Finns det en möjlighet att det kanske var så att vi fyllde nog i lite för mycket olja och så fick min erfarne kompis som kör Cross på hög nivå pressade skiten ur den direkt? Kan det ha påverkat packningen tror ni? För mycket olja kombinerat med rejäla urvarvningar?

Mitt hände också precis efter oljebyte. Fyllde också på lite för mycket olja.:huvet Kan det vara något :confused:samband?

Kanske om vi kombinerar detta så kan ju det vara felet? :P hehe! Men det ligger säkert något i det med att om man råkar ta en 1dl för mycket olja så ryker packningen när det blir tillräckligt varmt!

Mitt hände också precis efter oljebyte. Fyllde också på lite för mycket olja.:huvet Kan det vara något :confused:samband?[/QUOTE]

smal packning och långt mellan skruvarna

tjena,

Tänkte kolla vilket moment som ska användas när man spänner kåpan. När jag kände på skruvarna verkade som de bara var dragna med 5-6 nm. Känns som det var i minsta laget? Den är aldrig lossad förr så det är momentet från fabrik. Letade lite i boken men hittade inte hur hårt just dessa skruvar skulle sitta.

tjena,

Tänkte kolla vilket moment som ska användas när man spänner kåpan. När jag kände på skruvarna verkade som de bara var dragna med 5-6 nm. Känns som det var i minsta laget? Den är aldrig lossad förr så det är momentet från fabrik. Letade lite i boken men hittade inte hur hårt just dessa skruvar skulle sitta.

Tjenna

Kollade verkstads-cd`n och där står:

Hexagon collar screw M6:Clutch cover, Ignition cover 10Nm

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...