min ktm 525 sprutar ut motor olja!

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
TJA! ÖVN körde första gången med min 525a i söndags och vid första stoppet drygt 1 timma efter start så märkte vi att den hade sprutat/läckt ut olja från motorn som sedan hamnat ända upp på nummerplåtarna, bakdäcket, bakbromsen osv.... det hade liksom runnit ner längt med svingen, alternativt sprutat olja bak på sving och bakhjul!

Blev rätt så orolig så körde ganska så lugnt därefter hemåt igen, vet inte om det blev bättre under hemfärden men jag tror att det var lite mindre olja i vilketfall!

Men som sagt nu undrar jag lite vart oljan kommer ifrån!? jag ser inga spår av olja ifrån skruvarna som man tar bort när man ska tappa ur gammal olja. MEN vi hittade ett litet mystiskt hål precis bakom kicken där det samlats lite extra olja och runtomkring just det området så var lite extra klibbigt med olja också! Våran slutsats var då att det hålet måste vara någon typ av backventil som sprutar ut överflödig olja... kollade oljenivån också i det lilla fönstret men kunde inte riktigt urskilja om det var någon olja där!?

Bytte oljan 3 dagar innan jag övnkörde till en helsyntet från SHELL 10w-40 Kostade 179 kr/L tror jag. Stod i boken att man skulle köra på en 10w-50. Kan det vara så att oljan blivit för varm pga vi körde på rätt så höga varv under den timmen som jag övn körde?

Är väldigt tacksam för svar! mvh Rydlinger

Kolla så inte slangen som kommer från vevhuset rammlat lös från baksidan förgasare. Vevhusslangen brukar gå in där i insugstratten från högersida. Eller om någon gjort någon sorts oljefälla någonannastanns som släppt eller?????
Hur som hällst följ vevhuisslangen den grövsta slang du hittar på motorn och se vart den är dragen. Om man råkar häll i frör mycket olja trycker den ur genom den först... Någon övertrycksventil finns inte. Och du har inte kör motorn för varm,,,den oljan klarar långt över 130grader konstant. Enda sättet att knäcka den oljan är att hälla ur vattnet ur kylarna och tokköra:D

Hur mycket olja häller du i? Säkert sprutat ut ifrån vevhusventen, slangen går ifrån höger framände på motorn, ca 15 mm tjock om du inte vet vilken det är...

Hmmm.... Låter skumt det där. "Mystiskt hål bakom kicken" ? Om det vore vevhusventilationen borde han väl sett att det är en slang?

Vad menar du med "bakom kicken" ? Precisera. Det enda hål som finns i höjd med kicken som kan trycka ur sig olja sitter "typ" bakpå motorn. Sitter en skruv där och en backventil som sitter i en oljekanal, borde bli rätt blött om den lossnat. Vet ej om den kan lossna bara sådär.. Men en tanke bara.

Kan vara packningen som gått sönder..
Precis ovan kicken e packningen väldigt klen o kan ha en förmåga att gå sönder där.Har själv ägt 3st 525:or o har nog bytt 3-4 packningar pga oljeläckage där(Precis ovan kicken).

jag har kört över 300h 525 och aldrig haft nån läcka. men kolla i luftburken om där e smetigt.. det som kommer i burken rinner ut på svingen ju.

Precis ovan kicken e packningen väldigt klen o kan ha en förmåga att gå sönder där.Har själv ägt 3st 525:or o har nog bytt 3-4 packningar pga oljeläckage där(Precis ovan kicken).

Det har oxå hänt mig flera gånger..
Tvätta rent motorn och fyll i olja så du ser det i nederkant av fönstret..
Sen startar du/ev kör en liten sväng och stanna och kolla vart det kommer olja ifrån, är motorn ren så borde det inte vara några probl. att se vart oljan kommer ifrån.. :tummenupp

ahh den har aldrig läckt innan så blev lite bekymrad! ska tvätta rent motorcykletan imorron tänkte jag! ska även ta ett par bilder så kan jag visa er det mystiska hålet :O :P

ahh den har aldrig läckt innan så blev lite bekymrad! ska tvätta rent motorcykletan imorron tänkte jag! ska även ta ett par bilder så kan jag visa er det mystiska hålet :O :P

Nu har jag en 625a, men jag renoverade min motor ganska nyligen. Du säger att det sprutade/läckte olja vid kicken? Vid min första uppstart av motorn så hade jag glömt en skruv till kåpan vid samma ställe, resultatet blev att det sprutade ut därifrån. Jag löste det temporärt med felaktig skruv och det svettades ganska kraftigt därifrån, blev en liten fläck om man stod stilla länge. Efter det så bytte jag till rätt skruv och nu har det slutat läcka :)

Har upptäckt precis samma problem på min 525:a. Misstänker att jag fyllde på lite för mycke olja vid förra bytet. Har tömt av nån deciliter nu så ska ut o prova den i helgen. Kan komma med resultat efter testet. // Jim

[/IMG]
Har upptäckt precis samma problem på min 525:a. Misstänker att jag fyllde på lite för mycke olja vid förra bytet. Har tömt av nån deciliter nu så ska ut o prova den i helgen. Kan komma med resultat efter testet. // Jim

Det läckte fortfarande. suck.. Föröker posta en bild här..
Det är hålet på bilden som det verkar komma olja från. Ska där sitta en skruv eller nåt??

image.php
[/url][/IMG]

Last edited:
hahaha jim! det är ju det mystiska hålet jag snackade om! :P
Precis där tycks min olja kom ut ifrån med, fast tvättade rent hojen och så efter ett lite tag så vart det olja på motorn igen men inga spår från hålet dock! såg mer ut som att det läckt ut genom packningen...

Ahh tycks komma från packningen här med nu... någon som vet vad packningen kostar? antar att man får köpa en hel sats med packningar :/

Last edited:
hahaha jim! det är ju det mystiska hålet jag snackade om! :P
Precis där tycks min olja kom ut ifrån med, fast tvättade rent hojen och så efter ett lite tag så vart det olja på motorn igen men inga spår från hålet dock! såg mer ut som att det läckt ut genom packningen...

Ahh tycks komma från packningen här med nu... någon som vet vad packningen kostar? antar att man får köpa en hel sats med packningar :/

Förstår inte riktigt vilken packning ni snackar om. Är det packningen runt kåpan kicken sitter på ni menar? Ta gärna en bild o visa. Får väll ta o dra igång den imorgon o sitta på huk o studera var det kommer ifrån.
Förresten nån som vet vad det mystiska hålet igentligen är för något??

Last edited:
Ser ut som att det är en plugg till en oljekanal du tappat.

Tack för hjälpen. Hittatde läckan i packningen ovanför kicken som ni sa. Kan alltid lita på grabbarna på sporthoj. :tummenupp Ni som har bytat den innan, är det något man behöver tänka på eller bara att tömma olja, plocka av och byta?? :va

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025