rydlinger
Medlem
TJA! ÖVN körde första gången med min 525a i söndags och vid första stoppet drygt 1 timma efter start så märkte vi att den hade sprutat/läckt ut olja från motorn som sedan hamnat ända upp på nummerplåtarna, bakdäcket, bakbromsen osv.... det hade liksom runnit ner längt med svingen, alternativt sprutat olja bak på sving och bakhjul!
Blev rätt så orolig så körde ganska så lugnt därefter hemåt igen, vet inte om det blev bättre under hemfärden men jag tror att det var lite mindre olja i vilketfall!
Men som sagt nu undrar jag lite vart oljan kommer ifrån!? jag ser inga spår av olja ifrån skruvarna som man tar bort när man ska tappa ur gammal olja. MEN vi hittade ett litet mystiskt hål precis bakom kicken där det samlats lite extra olja och runtomkring just det området så var lite extra klibbigt med olja också! Våran slutsats var då att det hålet måste vara någon typ av backventil som sprutar ut överflödig olja... kollade oljenivån också i det lilla fönstret men kunde inte riktigt urskilja om det var någon olja där!?
Bytte oljan 3 dagar innan jag övnkörde till en helsyntet från SHELL 10w-40 Kostade 179 kr/L tror jag. Stod i boken att man skulle köra på en 10w-50. Kan det vara så att oljan blivit för varm pga vi körde på rätt så höga varv under den timmen som jag övn körde?
Är väldigt tacksam för svar! mvh Rydlinger
Blev rätt så orolig så körde ganska så lugnt därefter hemåt igen, vet inte om det blev bättre under hemfärden men jag tror att det var lite mindre olja i vilketfall!
Men som sagt nu undrar jag lite vart oljan kommer ifrån!? jag ser inga spår av olja ifrån skruvarna som man tar bort när man ska tappa ur gammal olja. MEN vi hittade ett litet mystiskt hål precis bakom kicken där det samlats lite extra olja och runtomkring just det området så var lite extra klibbigt med olja också! Våran slutsats var då att det hålet måste vara någon typ av backventil som sprutar ut överflödig olja... kollade oljenivån också i det lilla fönstret men kunde inte riktigt urskilja om det var någon olja där!?
Bytte oljan 3 dagar innan jag övnkörde till en helsyntet från SHELL 10w-40 Kostade 179 kr/L tror jag. Stod i boken att man skulle köra på en 10w-50. Kan det vara så att oljan blivit för varm pga vi körde på rätt så höga varv under den timmen som jag övn körde?
Är väldigt tacksam för svar! mvh Rydlinger