min koppling slirar

Jag hade också problem med min koppling. Jag bytte lamellerna och jag kör på Motul 5100 och det funkar klockrent nu. Lamellerna låg i olja ett par dygn innan montering och så körde jag riktigt lungt dom första 10 milen.
 
Vet någon om det överhuvudtaget finns en chans att kopplingen inte behöver nya lameller efter att ha körts 8000mil mest i stan???

Det slirar bara lite över 7-8000 varv

(jag orkar inte byta och har ingen lust att lämna in på verksta)
 
Ravetrancer skrev:
bytte allt både lameller och stålskivorna, + lamellen som sitter längst in......

ska testa shell advantix idag.....

Oljan är nog inte den största boven utan nåt mekaniskt som Ulf Lundin skriver.

Alla stållameller har en kant som uppstår vid tillverkningen när en press stansar ur lamellerna ur en stor plåt. Att låta fiberlamellerna slita in sig mot de vassa kanterna kallas för att "köra in" kopplingen. Du kan påskynda processen genom plocka ur dem och fila bort stans-graderna med en stor enkelgradig (viktigt) fil - försiktigt, så att du inte gör lamellen skev. Du ser direkt när "stansflänsen" har filats bort tillräckligt.

Det kan vara skeva stållameller eftersom den inte heller kopplar ur riktigt, men det blir även så om det är "stans-relaterat".

Om du är 100 på att det inte är mekaniskt, t.ex. slaskiga kopplingsfjädrar, byt till Castrol GP 20W50. Om den slirar trots "hallonsaften" är det trots allt något mekaniskt.


Nån skrev en fråga om en slirandes 8000-milare. Montera en (eller två i extremfall) extra stållamell. Du märker sen när fiberlamellerna är tvärslut och bara måste bytas.

Byt inte och/eller släng aldrig bort gamla lameller om du har en "Svensson-ekonomi", en koppling är inte slut förrän fiberlamellerna är så slitna att metallen börjar kika fram inunder.

Med en extra stållamell (kan bara monteras om kopplingen är väldigt sliten, den vägrar koppla ur annars) fördubblar du nästan livslängden på den.
 
Byt inte och/eller släng aldrig bort gamla lameller om du har en "Svensson-ekonomi", en koppling är inte slut förrän fiberlamellerna är så slitna att metallen börjar kika fram inunder.

Vet inte om jag vågar...

Nån skrev en fråga om en slirandes 8000-milare. Montera en (eller två i extremfall) extra stållamell. Du märker sen när fiberlamellerna är tvärslut och bara måste bytas.

okej så det är ingen risk att det som är kvar på lamellerna lossnar och hittar på nåt dumt?

Kan man köpa "pirat" eller är orginal ett måste när det gäller lameller - hojjen är en gammal XJ så jag har ingen lust att lägga nån förmögenhet på den...
 
När lamellerna är slut blir det metall-mot-metall-kontakt och den slirar än hur du beter dig. Köra hem kan du nog.

Kopplingslamellerna slits på samma sätt som bromsbelägg. Dvs fiberytan finns kvar ända tills den är bortnött ned till metallen. Det lossnar inga bitar som större än helt normal förslitning. När det blir metall-metall-kontakt så är det en oljefilm mellan plattorna, och DET slirar - det kan jag lova.
 
Har alla årsmodeller av R1'an den stora lammelskivan som sitter längst in?
 
Micke skrev:
Har alla årsmodeller av R1'an den stora lammelskivan som sitter längst in?

Den sitter från 99 å nyare men på 98 orna ska kopplingskorgen vara utbytt på garantin.
Så har du en 98á å ska beställa lameller kika först vilken korg du har.

R1 orna har inga fjädrar på vanligt vis till kopplingen, utan en stor solfjäder/ troligen blir denna utmattad efter otaliga vickningar fram å tebaks så det är ju läge å fixa en ny sådan när man ändå river i sär.

se fjädern på nr 14 ;)
 

Bifogat

  • clutch.jpg
    clutch.jpg
    69.3 KB · Visningar: 265
Kolla korgen. Där klackarna (heter nog inte så) ligger an. De brukar efter ett tag (länge) gräva dalar i metallen. Klackarna kommer inte över topparna. Resultatet blir att kraften från fjädrarna hamnar på korgen istället för på lamellerna. Det skall vara slätt o inga dalar o toppar. Fila av topparna på samtliga ytor. Försiktigt o lika på alla så man sprider kraften.
 
Finns dom här reservdelskatalogerna på nätet?

YZF-1000-R1 skrev:
Den sitter från 99 å nyare men på 98 orna ska kopplingskorgen vara utbytt på garantin.
Så har du en 98á å ska beställa lameller kika först vilken korg du har.

R1 orna har inga fjädrar på vanligt vis till kopplingen, utan en stor solfjäder/ troligen blir denna utmattad efter otaliga vickningar fram å tebaks så det är ju läge å fixa en ny sådan när man ändå river i sär.

se fjädern på nr 14 ;)
 
håkanolsson skrev:
Kolla korgen. Där klackarna (heter nog inte så) ligger an. De brukar efter ett tag (länge) gräva dalar i metallen. Klackarna kommer inte över topparna. Resultatet blir att kraften från fjädrarna hamnar på korgen istället för på lamellerna. Det skall vara slätt o inga dalar o toppar. Fila av topparna på samtliga ytor. Försiktigt o lika på alla så man sprider kraften.
har du lust att förklara lite bättre vad du menar....?
 
Han menar nog spåren inne i kopplingskorgen som håller fast lamellerna. Dom brukar ge med sig efter ett tag om man kör mycket bakhjul och drar upp den med kopplingen.
 
Ravetrancer skrev:
har du lust att förklara lite bättre vad du menar....?

Jag var lite otydlig. Sorry.

På bilden, lamellerna (10)(EDIT 9 skare va :D har ju liksom klackar på utsidan. De förmedlar kraft i rotationsriktningen vid gaspådrag/motorbroms - på kopplingskorgen. Sammtidigt och vid urkoppling - rör de sig axielt. Rörelsen gräver gropar i kopplingskorgen, där klackarna löper mot korgen.

Man vill ju att fjädrarnas kraft ska vara utan förluster och hamna på lamellerna, axiellt. Nu reduceras denna kraft i o m att klackarna ligger i groparna. Kopplingen slirar.

Håkan
 
Last edited:
Har inte läst alla inlägg men...

Jag fick byta lamellerna (7+1) Förra veckan pga sliiir!!
Blästrade stållamellerna, OBS väldigt fin blästersand!! Satte dit nya lamellerna o då fungerade kopplingen utan några som helst problem :tummenupp
Körde inte ens lugnt då jag hade bytt, utan for på midlanda (bankörning) o det har då inte varit nå problem än så länge.
Det skillde 0,6 mm på dom 7 yttersta lamellerna mot dom nya.
Är så jäkla less på detta problem med olja o R1, hällde i Shell delsyntet (som Yamaha rekom), hoppas nu det inte blir nå mera problem :mad:

Ravetrancer: Vet inte riktigt vad jag ska rekomendera annat än att kolla så ALLT är monterat i rätt ordning o att allt finns med.
Nya lameller o nya stålskivor = då ska banne mej kopplingen vara OK :fakta
Hur mycket spel har du på justeringen nere vid kopplingskåpan??
Min var innan bytet Max spänd = inget mera att justera, efter bytet blev det tvärtom, har på slackaste nu ( om du hajar!). samma gällde justeringen vid styret.
Lycka till!!
 
Hur ser kopplingen ut just NU, dvs inte hur den såg ut när den installerades?

Är fiberlamellerna svartbrända och har en hård blank yta kommer den inte att reparera sig själv - om du nu inte kan ge dig till tåls med att dra ur den fullt ca 50 till 100 mil. En ny koppling ska köras in om du nu inte hade preparerat den innan och filat/slipat bort kanterna från de utstansade stållamellerna.

Ravetrancer skrev:
kopplingen är som sagt ny....allt i fint skicka....körde på motul factory line 300V innan, kör nu på motul 5100

Har gott om spel på kopplingen

//R
 
Köpte du hojen ny?
Annars skulle man ju alltid kunna tänka sig att en tidigare ägare kompenserat lammelslitage med en extra stålskiva. Men nån sån såg du inte vid lammelbytet?
Med tanke på att det är en solfjäder kan man tänka sig att den inte "flippar över" ordentlig och då inte ger tillräckligt stor kraft på lammelpacketet. Samtidigt som den mekaniskt hindras att släppa helt när du frikopplar.
Bara teorier men???

Jämför med manualerna i länken nedan.
R1 Manualer, microfiche mm allt R1 ägaren kan önska sig :)
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top