min husaberg 650 03a bara dog

husa_650

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
husaberg 650
hej jag har en husaberg 650 03a som bara sten dog när jag var ute å körde sist, kollade lite å märkte att det inte var någon gnista, satte i stiftet i polarens bil för å kolla om det blev gnista, japp det funkade! så nu fattar jag inte vad det kan va för fel på hojen.. vore tacksam om ni ville hjälpa mig med förslag

mvh

SEM tändsystemet är ju inte världens mest tillförlitliga ... och har du ingen gnista så vore det inte så förvånande om det gått åt.
Hur ser statorn ut? Testa å mät den om den ser oki ut.

husa_650 skrev:
hej jag har en husaberg 650 03a som bara sten dog när jag var ute å körde sist, kollade lite å märkte att det inte var någon gnista, satte i stiftet i polarens bil för å kolla om det blev gnista, japp det funkade! så nu fattar jag inte vad det kan va för fel på hojen.. vore tacksam om ni ville hjälpa mig med förslag

mvh

Det händer ganska ofta tyvärr. I vanliga fall så är det SEM enheten nere vid svänghjulet. Har du en polare med en Bergare så testa med hans innan du köper nytt bara för det KAN vara tändboxen också.

Daniel

Jag har förövrigt en tändbox liggandes te salu, om det är den som e kajk kan du kanske spara nån tusing.

Mät upp statorn.Dra isär kablarna vid tändspolen.
Gul-Blå=<1,0 Ohm
Röd-Svart=3 kOhm
Grön-Svart=168 Ohm
Alla värden +-10%.Gul-Blå är generatordelen.

tack för alla svar ja ska kolla upp det ni har skrivit. då kan ja tänka mig att det kostar fet pengen å laga skiten då med andra ord

mvh

Min husa 03 gjorde exakt lika dant. Kolla det mesta innan jag fann att tändkabeln hade lossnat från tändhatten :rolleyes: Värt och kolla inna du köper en massa dyra prylar.

Henke

hej ja tror ja hittat felet kollade värdena som någon skrev här å det stämd inte så ja tror det är SEM enheten nere vid svängjulet kollade med en mc firma å de sa att det är vanligt att de kommer in fukt där å blir råst i mellan dom skivorna så trådarna i mällan går av..

ingen som har en liggande till salu

mvh

Back